چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

دبیر یازدهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج:

مدیران به دلیل پرخرج بودن آثار دینی و مذهبی سراغ تولید این گونه از آثار نمی‌روند

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین در خصوص جای خالی روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) گفت: یکی از ویژگی های سینما و مهمترین ویژگی فیلم های سینمایی دادن الگو به نسل جوان یا به مخاطب است برای اینکه مخاطب بتواند خودش را با زندگی سالم همسان کند؛ ما موظفیم سیره اهل بیت (ع) را توسط آثار فرهنگی و هنری به نسل جوان بشناسانیم تا سبک زندگی انسانی و سالم را به جامعه هدیه کنیم.

این عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از ویژگی های مهم سینما این است که می تواند به مخاطبان خویش سبک سالم زندگی در اجتماع را ارائه کند و هنجارها را به ایشان بیاموزد. همواره ادیان به انسان ها کمک کردند برای اینکه همزیستی مسالمت آمیز با محیط و سایر انواع بشر را بیاموزند و نقش آموزشی سینما نیز در این حوزه بی بدیل است.

وی ادامه داد: شناختن الگوهای دست یافتنی برای بشر از مظاهر دینی و مذهبی موجب می شود تا فاصله بین انسان و الگوهای اعتقادی‌اش کم شود. چنانچه سینما بتواند الگوهای مذهبی که مورد احترام است و حالت تقدس دارند را به مخاطب نشان دهد مخاطب احساس نزدیکی، باورپذیری و همذات پنداری می کند و باورهای دینی او قوی خواهد شد.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی تأکید کرد: تاریخ همواره زبان زیبایی برای روایت ماجراهای سینمایی دارد و پرداختن به سیره ائمه اطهار (ع) از نگاه تاریخ دارای درام بی نظیر و اثرگذاری بسیار زیاد است. بنابراین چنانچه از کتب پژوهشی قوی در حوزه تعریف معارف دینی برای بازآفرینی زندگی بزرگان دین استفاده شود تأثیرگذاری آن در مخاطب بسیار عمیق خواهد بود. ما باید بتوانیم در ژانرهای تاریخی از زندگی ائمه اطهار (ع) و معصومین تصاویر زیبا، عمیق و اثرگذار تولید کنیم.

عضو انجمن قلم ایران خاطرنشان کرد: نسل جوان بیشتر از سایر مخاطبان در تصویرسازی تاریخی به عمق وقایع علاقه دارد. چنانچه ما بتوانیم بدون تحریف تاریخ برای بیان سیره نبوی و ائمه معصومین (ع) از ابزارهای هنری مانند لوکیشن های قوی، دیالوگ‌های تأثیرگذار، صحنه پردازی شگرف، گریم مناسب و فضاسازی صحیح صحنه ها استفاده ببریم قطعاً جذب مخاطب جوان بیشتر خواهد بود. اغراق در تصویر صحنه های تاریخی مذهبی مخاطب جوان را دلزده می کند اما استفاده از تکنولوژی برای بیان حقیقت تاریخی موثرتر خواهد بود.

نویسنده کتاب «جای پای ستاره» سپس با بیان اینکه یکی از ویژگی های سینما و مهمترین ویژگی فیلم های سینمایی دادن الگو به نسل جوان یا به مخاطب است متذکر شد: برای اینکه مخاطب بتواند خودش را با زندگی سالم همسان کند؛ ما موظفیم سیره اهل بیت (ع) را توسط آثار فرهنگی و هنری به نسل جوان بشناسانیم تا سبک زندگی انسانی و سالم را به جامعه هدیه کنیم.

جانشین شورای «انجمن ادبیات داستانی» در پاسخ به این پرسش که به نظر شما با توجه به اهمیت فراوان این موضوعات چرا مدیران سینمایی علیرغم شعارهای زیبایی که می دهند کمتر سراغ تولید این قبیل فیلم ها می روند اظهار داشت: مدیران به دلیل پرخرج بودن آثار دینی و مذهبی سراغ تولید این آثار نمی‌روند چرا که ساخت آثار تاریخی که نگاه به سیره اهل بیت (ع) دارند معمولاً پرخرجند.

وی افزود: علاوه بر هزینه چند مسأله باعث می شود مدیران به این موضوعات نپردازند. یکی از این مسائل این است که مبنای پژوهشی این آثار بسیار دقیق و عمیق و زمان بر هستند و زمان تولید این آثار نیز بسیار طولانی است. متأسفانه مدیران فرهنگی به سبب اینکه کوتاه مدت مسئولیت می‌گیرند و بیشتر مسئولیت برای پر کردن رزومه شان است معمولاً سراغ کارهایی با این غنا نمی روند و به همین دلیل مدیریت‌های ناپیدار موجب لطمه این آثار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.