دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

«دکتر فرشته روح افزا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مدیران سرشان به کارهای اجرایی گرم است و گویا فرصتی برای تولید آثار تاریخی از سیره اهل بیت علیهم‌السلام ندارند!

دکتر فرشته روح افزا

سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه در خصوص جای خالی روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) گفت: الآن روابط نامشروع و مشروب خوری و آدم کشی و... را در فیلم ها و سریال ها می بینیم؛ این آثار مشمئزکننده چرا باید در کشور ما ساخته شوند؟ چرا روابط سالم را کمتر در فیلم ها و سریال ها شاهد هستیم؟ چرا ما نباید سیره زندگی اهل بیت (ع) را به جای این آثار سخیف تولید کرده و به مردم کشورمان ارائه دهیم؟

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سرشان به کارهای اجرایی گرم است و گویا فرصتی برای تولید آثار تاریخی از سیره اهل بیت (ع) ندارند؛ از این رو باید افرادی که نسبت به این مسائل اشراف دارند به خصوص از حوزه علمیه و... و کسانی که تاریخ اسلام و دنیا را مطالعه کردند وارد میدان شوند و فیلمنامه های ارزشمند و قابل قبولی در این باره بنویسند.

وی ادامه داد: متأسفانه ما آنطور که باید و شاید در حوزه فرهنگی و هنری کشور ندیدیم کار ویژه ای در حوزه زندگی و سیره اهل بیت (ع) شود. به جز چند فیلم و سریال معدود مثل «یوسف پیامبر (ع)» کار زیادی در این حوزه نشده و جایش صد در صد خالی است.

این کارشناس فرهنگی سپس با تأکید بر اینکه با توجه به تغییر سبک زندگی و شیوه ارتباطات و گسترش فضای مجازی و... ممکن است نسل جوان این آثار را نپذیرند اظهار داشت: از این رو ما باید بر اساس نیازهای روز و ذائقه نسل جوان مبادرت به تولید این فیلم ها و سریال ها کنیم؛ به عنوان نمونه باید عشق پاک علی (ع) و فاطمه زهرا (س) باید به تصویر کشیده شود تا نسل جوان ما معنای واقعی عشق را متوجه شود.

دکتر روح افزا خاطرنشان کرد: الآن اگر یک گوجه فرنگی در خانه نباشد زن به صد نفر زنگ می زند و می گوید شوهرم عرضه خرید گوجه را نداشته است این در حالی است که در روایات تاریخی آمده است یک بار حضرت زهرا (س) همراه با فرزندان شان گرسنه بودند و حضرت علی (ع) به ایشان گفتند چرا به من نگفتید چیزی در خانه ندارید؛ حضرت زهرا (س) به ایشان می فرمایند از جایی که دیدم در توان شما نیست چیزی نگفتم؛ از نظر بنده این اوج عشق ورزی است. ما کی و کجا چنین عشق پاکی را به فرزندان مان یاد دادیم؟

وی سپس با بیان اینکه الآن روابط نامشروع و مشروب خوری و آدم کشی و... را در فیلم ها و سریال ها می‌بینیم تصریح کرد: این آثار مشمئزکننده چرا باید در کشور ما ساخته شوند؟ مشخص است این نوع فیلم ها اثری از دین در کشور باقی نمی گذارد. چرا همه اهل مشروب و جادو و... هستند؟ چرا روابط سالم را کمتر در فیلم ها و سریال‌ها شاهد هستیم؟ چرا ما نباید سیره زندگی اهل بیت (ع) را به جای این آثار سخیف تولید کرده و به مردم کشورمان ارائه دهیم؟

این استاد دانشگاه تأکید کرد: چرا کارگردان ما این بهترین های عالم را نمی بیند و به آن ها بی توجه است اما دست روی سیاهی ها می گذارد؟ چرا زنی را نشان می دهند که با بی عفتی زندگی می کند؟ این ها که در همه دنیا هست. ما باید پاکی و زیبایی و روابط عاطفی سالم و عشق ورزی حقیقی و گلستان را به دنیا نشان دهیم. همه اش خیانت و دزدی و کشتار است؛ این که درست مانند سینمای هالیوود است! باید با کار فرهنگی موثر نسل جوان را در مسیر درست هدایت کنیم.

روح افزا متذکر شد: ما در مورد حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) می توانیم راجع به مهرورزی و عشق و محبت شان بگوییم. به جای این همه عشق های افسانه ای و اساطیری مانند شیرین و فرهاد و... باید به این عشق و علاقه واقعی بپردازیم. الآن در این رمان ها چه می نویسند؟ این شخصیت های رمان ها به هیچ وجه قابل قیاس با عشق بزرگان دینی ما نیستند، این شخصیت های خیالی رمان ها و... خیانت می کنند اما زندگی بزرگان دین ما پاک است.

وی یادآور شد: در لحظات آخر زندگی حضرت زهرا (س) وقتی قطره اشک علی (ع) بر چهره حضرت زهرا (س) می چکد او با همه ناتوانی بالا می آید و اشک علی (ع) را پاک می‌کند. در آن حالت که جانی در بدن نمانده و دارد از دنیا می رود باز هم محبتش نسبت به آن کسی که با وی زندگی کرده از بین نمی‌رود.

روح افزا تأکید کرد: ما اگر این شخصیت های بکر و پاک و معصوم را مطرح کنیم فرزندان ما به آبشخور دست نخورده و منبع دست نخورده و کاملاً بکری که همه هستی شان را این افراد گذاشتند برای اینکه بشر راه درست را انتخاب کند آشنا می شوند. فرزندان ما باید بدانند که ائمه اطهار (ع) خود را فدا کردند تا نوع بشر فنا نشوند. ائمه اطهار (ع) هیچ چیز را در دنیا برای خود نساختند؛ ما از کسانی الگو می گیریم که در سطح اندیشه بی نظیر هستند چون از منبع حقیقی یاد گرفتند و تعلیم دیده دست خدا هستند.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما نیاز داریم از کسانی الگوبرداری کنیم که اگر از این دنیا رفتند و دوباره آمدند نگویند این گونه عمل نمی کردیم. این‌ها اشتباه ندارند. آنچه باید انعکاس دهیم و کمتر دادیم این است که ائمه اطهار (ع) متوقع نیستند ما در دنیا مثل ایشان زندگی کنیم. اما ما باید دنباله رو ایشان باشیم تا نجات پیدا کنیم. ما باید این الگوها را به دنیا ارائه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.