شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

نگاهی به گیشه در نیمه آذرماه؛

از حفظ آبروی گیشه با «هتل» تا صدور مجوز برای امتداد حضور «فسیل» در ماه دهم اکران!

سالن سینما؛ گیشه سینما

سینماپرس: علیرغم اکران انبوهی از فیلم های جدید متاسفانه عدم شناخت ظرفیت‌ها و آسیب‌شناسی دقیق گیشه موجب شده تا عملا استقبال مناسبی از اینگونه آثار صورت نگیرد و همچنان بار اصلی برای پررونق نشان دادن سینماها بر دوش «هتل» بماند. البته در این میان صدور مجوز برای باقی ماندن «فسیل» آن هم پس از گذشت تقریبا ۱۰ ماه در گیشه از موضوعات بحث برانگیز در مدیریت سردرگم حال حاضر سینما محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش با فروش تنها ۲ قطعه بلیت کم مخاطب ترین فیلم هفته گذشته بود و پس از آن «بی مادر» سیدمرتضی فاطمی با ۵ قطعه بلیت رتبه دوم کم مخاطب ترین فیلم هفته اخیر را به خود اختصاص داد و «ارثیه فامیلی» حامد رضی با فروش تنها ۲۴ قطعه بلیت در سراسر کشور سومین فیلم کم فروش شد!

با استناد به آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۱ جمعه هفدهم آذرماه فیلم های جدید اکران شده نیز نتوانستند مورد استقبال انبوه مردم قرار بگیرند. «هتل» سیدمسعود اطیابی همچنان با حدود ۳۸۷ هزار مخاطب در رتبه نخست فروش هفتگی باقی ماند و پس از آن «بچه زرنگ» با حدود ۹۰ هزار مخاطب و «فسیل» با حدود ۸۷ هزار مخاطب رتبه های دوم و سوم جدول فروش هفتگی را به خود اختصاص دادند. این اتفاق قطعا زنگ خطری برای روزهای آتی سینما است و معلوم نیست پس از پایان اکران این فیلم ها تکلیف سینماها چه خواهد شد!

از میان فیلم های جدید اکران شده «ضد» امیرعباس ربیعی تنها با حدود ۲ هزار نفر مخاطب در سراسر کشور کم مخاطب ترین فیلم جدید اکران شد. «مسافری از گانورا» سیداحمد علمدار نیز تعداد ناچیز ۳۶۰۰ مخاطب را جذب سالن های سینما کرد و «ورود و خروج ممنوع» امید آقایی تنها حدود ۸۶۰۰ مخاطب داشت و «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری نیز علیرغم پروپاگاندای شدید رسانه ای تنها حدود ۴۷ هزار مخاطب داشت!

«آهو» هوشنگ گلمکانی در هفته اخیر تنها ۱۳۶ قطعه بلیت در سراسر کشور فروخت و «ستاره بازی» هاتف علیمردانی نیز تنها ۱۷۵ مخاطب داشت. «هولیا» مرتضی آتش زمزم نیز نتوانست بیش از ۱۵۰۰ نفر را به سالن های سینما جذب کند. «اخت ارضا» سیدمجتبی طباطبایی نیز حدود ۳۱۰۰ مخاطب داشت و فیلم نهیلیستی «چرا گریه نمی کنی؟» نیز فقط توانست حدود ۴۲۰۰ مخاطب داشته باشد و «سرهنگ ثریا» لیلی عاج نیز فقط حدود ۵۵۰۰ مخاطب را به سالن های سینما کشاند.

در راستای فروش اندک فیلم ها «جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان ۵۸۰۰ مخاطب داشت و «سلفی با رستم» حسین قناعت نیز علیرغم تبلیغات ماهواره ای نتوانست بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته باشد. «شهر هرت» نیز که مدت ها است در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای تبلیغات مکرر دارد تنها حدود ۱۵ هزار مخاطب داشت و «عامه پسند» سهیل بیرقی نیز نتوانست بیش از ۲۰ هزار نفر را جذب سالن های سینما کند و «حدود ۸ صبح» منوچهر هادی نیز تنها حدود ۲۲ هزار مخاطب داشت.

بی تردید گیشه سینماها در فصل زمستان و همزمان با برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری فجر کاهش شدیدتر مخاطبان را تجربه خواهد کرد و مشخص نیست آیا مدیران سینمایی اندیشه ای برای برون رفت سینما از حالت کما و رفع معضلات معیشتی هنرمندان که ناشی از بیکاری و کم مخاطبی فیلم ها است دارند و یا سینما و سینماگران را کلا به حال خود رها کرده اند؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.