دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

کارگردان «تفنگداران جنوب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

جذب مخاطب مهمترین چالش در «سینمای مستند» است/ متأسفانه به فیلم‌های مستند نگاه سخیف می‌شود!

علی بلندنظر

سینماپرس: علی بلندنظر کارگردان مستند «تفنگداران جنوب» که در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره فیلم سینماحقیقت حضور دارد گفت: از نظر فنی و تکنیکی همواره نسبت به سینمای داستانی نگاه سخیف تری به مستند می‌شود. در صورتی که ساخت مستند سخت تر از فیلم داستانی است. در فیلم داستانی فیلمنامه و دکوپاژ وجود دارد اما در مستند جز ایده چیزی نیست و مستندساز باید آن را پرورش دهد و بدل به فیلمنامه اش کند و این کار مشکلات بسیاری دارد.

علی بلندنظر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «تفنگداران جنوب» از نظر ساختار شکل هیبرید دارد یعنی در واقع مستندی ترکیبی است. از جمله زیرگونه های این مستند مصاحبه است و در واقع سینمای گزارشی و مستند انیمیشن و بازسازی و تصاویر آرشیوی و گفتار متن و... را در این اثر استفاده کردیم.

بلندنظر خاطرنشان کرد: محتوای این فیلم درباره نیروی نظامی بریتانیا در ایران است نیرویی که به نام پلیس جنوب ایران سر کار آمد و بعدها نامش تغییر کرد. این ماجرا برای اواخر دوره قاجار است؛ آن ها نیروی نظامی تشکیل می دهند که مردم فارس زیر بار نمی روند. ناصر دیوان کاظمی و صولت الدوله قشقایی با تنگستانی ها و برازجانی ها و کلاً مردم جنوب ایران که به عنوان نیروی مقاومت شناخته می شوند با حکم جهاد سیدعبدالحسین لاری می روند و با انگلیسی ها مبارزه می کنند.

این مستندساز سپس با بیان اینکه «تفنگداران جنوب» اولین جرقه های استکبارستیزی مردم ایران را به تصویر می کشد یادآور شد: تولید چنین فیلم هایی قطعاً ضرورت زیادی دارد چرا که جوان ترها زرق و برق غرب را می بینند و فکر می کنند این ها خیرخواه ما هستند اما وقتی تاریخ را نگاه می کنیم و آن را ریست می کنیم و در آن کنکاش و پژوهش می کنیم می بینیم عامل عقب افتادگی های ما این غربی ها هستند. این غربی که سنگش را برخی افراد به سینه می زنند در زمانی ایران را مستعمره و خسارات جبران ناپذیری به کشور ما زدند.

وی سپس در رابطه با اهمیت جشنواره سینماحقیقت برای مستندسازان اظهار داشت: حضور در این جشنواره قطعاً اهمیت بالایی دارد چرا که این رویداد برترین جشنواره خاورمیانه در حوزه فیلم های مستند است. این جشنواره یکی از برترین ها در آسیا است و اعتبار زیادی را دارد و از سوی دیگر ویترین سینمای مستند ایران است. وقتی فیلمی در این جشنواره هست یعنی آن فیلم ارزشمند است و از نظر کیفی قابل تأمل است.

بلندنظر در خاتمه این گفتگو در خصوص معضلات پیش روی مستندسازان گفت: متأسفانه به فیلم های مستند نگاه سخیف می‌شود! بحث مهمی که وجود دارد و در کشورهای پیشرفته معمولاً این مشکل را ندارند بحث بودجه است. از نظر فنی و تکنیکی همواره نسبت به سینمای داستانی نگاه سخیف تری به مستند می شود. در صورتی که ساخت مستند سخت تر از فیلم داستانی است. در فیلم داستانی فیلمنامه و دکوپاژ وجود دارد اما در مستند جز ایده چیزی نیست و مستندساز باید آن را پرورش دهد و بدل به فیلمنامه‌اش کند و این کار مشکلات بسیاری دارد. گاهی ممکن است وقتی پای میز تدوین می نشینیم تصویر کم بیاوریم و باید خودمان برویم و دوباره تصویر بگیریم؛ به علاوه جذب مخاطب مهمترین چالش در سینمای مستند است. فیلم مستند کارگردانی قوی می‌خواهد آثار مستند اگر بخواهد فاخر باشند نیاز به بودجه و امکانات مکفی دارند و در اختیار داشتن همه این‌ها بسیار سخت است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.