دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

دبیر بخش «فیلم‌ما» جشنواره مردمی فیلم عمار:

ایده‌ی «فلسطینِ‌ما» تلاشی برای بازنماییِ هم‌نوایی لایه‌های زیرین جامعه‌ی ایران در حمایت از «مردم فلسطین» است

پویش سراسری «فلسطین‌ما»

سینماپرس: حسین خلج ضمن اعلام تعداد آثار رسیده به پویش «فلسطین‌ما»، به برگزاری رای‌گیری مردمی برای آثار این بخش از جشنواره، اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، بخش «فیلم‌ما» جشنواره مردمی فیلم عمار برای انعکاس همراهی ملت ایران در حمایت از مردم مقتدر و مظلوم غزه و همچنین محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، فراخوان سراسری «فلسطین‌ما» را در ۹ محور برگزار کرده که مورد حمایت تعدادی از فعالین و چهره‌های حوزه‌ فرهنگ، هنر، ورزش و… قرار گرفته و در نتیجه با استقبال قابل توجه دانش‌آموزان و نوجوانان مواجه شد.
حسین خلج، دبیر بخش «فیلم‌ما» جشنواره مردمی فیلم عمار در گفت‌وگو با سینماپرس گفت: فیلم‌ما همواره در پی بازنمایی رویدادها و وقایع پیرامونی توسط مردم بوده‌است و ایجاد نهضت تولید محتوای مردمی به عنوان هدف اصلی این بخش، هر سال با موضوعات مختلفی همراه بوده‌است. پس از فراخوان سوژه‌های مردمی «اولین درآمد پدر»، «شهدای هفتم تیر»، «خاطرات مبارزه با کشف حجاب رضاخانی» و «نهضت روایت زن ایرانی»، پویش سراسری «فلسطینِ‌ما» در پی بمباران بیمارستان المعمدانی غزه به عنوان موضوع بخش فیلم‌ما چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزیده شد.
وی افزود: ایده‌ی «فلسطینِ‌ما» تلاشی برای بازنماییِ هم‌نوایی لایه‌های زیرین جامعه‌ی ایران در حمایت از مردم فلسطین است.
خلج در ادامه به تنوع جغرافیایی آثار اشاره کرد و گفت: یکی از کارکردهای فیلم‌ما، بوم‌گرایی و تمرکز زدایی از مرکز است. تنها راه مقابله با پدیده مرکزگرایی این است که تولیدات‌مان را درباره انبوه سوژه‌ها و رویدادهایی که در جای‌جای شهرها و روستاهای کشور داریم افزایش دهیم و این اتفاق برای «فلسطینِ‌ما» رخ داد و ما شاهد تنوع جغرافیایی بسیار خوبی در آثار دریافتی هستیم. از روستاهای طره‌باخ آبادان، گمبه ازنا، زاوله علیا گهواره، سرهنگ تربت حیدریه گرفته تا کلان‌شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و... فیلم به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد.
وی ادامه داد: علاوه بر پراکندگی جغرافیایی، تنوع سنی خوبی هم در میان آثار وجود دارد. از بین همه فیلم‌هایی که به دبیرخانه جشنواره رسید، مشارکت در تولید محتوا برای فلسطین‌ما در بازه سنی ۳ تا ۶۰ سال بوده است. البته لازم به ذکر است که با توجه به تمرکز ویژه‌ این پویش بر دانش‌آموزان، درصد بالایی از تولیدات مربوط به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها است.
خلج خاطرنشان کرد: با به پایان رسیدن مهلت ارسال آثار پویش فلسطینِ‌ما در تاریخ ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ و پس از بازبینی اولیه صورت گرفته، مجموعا ۸۰۰ اثر متناسب با محورهای اعلامی توسط دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، پذیرفته شده‌است.
دبیر بخش «فیلمِ‌ما» در پایان اشاره کرد: پس از مشخص شدن آثار راه‌یافته به بخش مسابقه، داوری به صورت مردمی، برگزار شده و آثار منتخب توسط مردم تعیین می‌شوند. بستر برگزاری و زمان بندی رای‌گیری مردمی، متعاقبا اعلام خواهدشد. نهایتا از برگزیدگان در دی‌ماه سال جاری طی ویژه برنامه‌ای در سینما فلسطین تهران، تقدیر به عمل خواهدآمد.
چهاردهمین جشنواره عمار در دی‌ماه ۱۴۰۲ با بخش تازه «نظم جدید جهانی» برگزار می‌شود. نمایش مرکزی آثار بخش مسابقه به‌صورت حضوری در سینما فلسطین تهران و نمایش برخط آثار منتخب در بسترهای جشنواره صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.