سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

«عضو هیأت علمی دانشگاه تهران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

ترس مدیران از افراد مشهور باعث شده تا فعالان فضای مجازی سیاست گذار اصلی جشنواره‌های فرهنگی و هنری باشند!

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی در خصوص انتظار از مجموعه جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب اسلامی گفت: ترس مشهود مدیران از افراد مشهور باعث شده تا فعالان فضای مجازی سیاست گذار اصلی جشنواره ها باشند! گویا مسئولان از بازیگران و کسانی که در مجازی هستند می ترسند و این ترس گاهی کار را به جایی می رساند که سیاست گذاران واقعی این فعالان مجازی هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مجموعه جشنواره های فجر به بهانه بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته اند و به همین علت عنوان فجر به آن ها اطلاق شده است. بدیهی است وقتی جشنواره ای به این مناسبت بنیان گذاری و طراحی می شود باید با ابزار هنر و استفاده از هنر در عرصه های مختلف از هنرهای نمایشی گرفته تا شنیداری و تجسمی و... مسیر انقلاب اسلامی و آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی را دنبال و معرفی کنند.

وی با بیان اینکه نیازمندی های جامعه انقلابی بر اساس مفاهیم و فرهنگ انقلاب اسلامی باید در تولیدات جشنواره ها وجود داشته باشد اظهار داشت: متأسفانه تا امروز جهت گیری و مسیر جشنواره های فجر چنین نبوده و این جای تأسف دارد. در واقع همواره نام فجر روی این جشنواره ها بوده اما مسیری که این جشنواره ها داشته اند هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی و اندیشه و آرمان های آن نداشته است.

کوشکی تصریح کرد: توقع می رود در دولت فعلی و فضای فعلی این مسیر اصلاح شود و وزارت ارشاد این مسأله را ساماندهی کند؛ در این جشنواره ها آثاری که ارائه و پذیرفته می شوند لااقل نباید در تقابل با انقلاب اسلامی و اندیشه انقلاب و اسلام باشند. آثار نباید آسیب زننده باشند و بایستی در مسیر تحکیم اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی حرکت کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا در جشنواره های فجر که شعارهای زیبایی نظیر «اخلاق، امید و آگاهی» دارند بعضاً آثار سیاه، پوچ گرا و... حضور پیدا می کنند متذکر شد: ضعف نظارتی در مجموعه وزارت ارشاد باعث تولید آثار سیاه نما می شود؛ نکته این است که چرا جشنواره ها باید محل ارائه آثاری شوند که در تقابل با اهداف ناب انقلاب اسلامی است؟

وی در پایان این گفتگو افزود: احتمالاً این اتفاق چند دلیل دارد؛ یا برای مدیران مهم نیست که در جشنواره ها چه آثاری با چه محتوایی نمایش داده شوند و آن ها هیچ شناخت و دغدغه ای در این زمینه ندارند و یا اینکه اصلاً جرأت ندارند بر اساس اهداف و آرمان های انقلابی برای جشنواره ها سیاست گذاری کنند؛ ترس مشهود مدیران از افراد مشهور باعث شده تا فعالان فضای مجازی سیاست گذار اصلی جشنواره ها باشند! گویا مسئولان از بازیگران و کسانی که در مجازی هستند می ترسند و این ترس گاهی کار را به جایی می رساند که سیاست گذاران واقعی این فعالان مجازی هستند؛ من نمی خواهم واژه منحوس سلبریتی را به کار ببرم اما اینطور می توانم بگویم که مدیران مجری خواسته آن افراد مشهور شده اند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.