سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱

هوشنگ توکلی:

پیگیری امور هنرمندان و تلاش آن‌ها نباید مختص به جشنواره‌ها باشد

هوشنگ توکلی

سینماپرس: بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما با بیان اینکه توانایی و عملکرد هنرمندان شهرستانی با برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: این رویداد در سال‌های قبل، باعث افزایش اعتماد به نفس هنرمندان توانا و بااستعداد استان‌ها شده بود.

به گزارش سینماپرس، سه بخش از بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در استان‌های فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران) و سمنان (راه ابریشم) به پایان رسیده و آخرین مرحله این رویداد بزرگ، در آذربایجان شرقی (سهند) در حال برگزاری است.

هوشنگ توکلی به همین مناسبت در گفت‌وگو با ایرنا، بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای برای دیده شدن تلاش هنرمندان استان‌های مختلف تاکید کرد.

این هنرمند با اشاره به تاثیرگذاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای در روند تولید آثار باکیفیت گفت: توجه به تئاتر استان‌ها، باعث ارزش‌گذاری و اعتبار به هنرمندان سخت‌کوش و فعال این حوزه در مرکز خواهد شد.

او ادامه داد: این رویداد در سال‌های قبل، باعث افزایش اعتماد به نفس هنرمندان توانا و بااستعداد استان‌ها شده بود و کاملا در مسیر اهدافی که از ابتدا مدنظر داشت، گام برمی‌داشت که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه و مشکلات مالی، چند سالی متوقف شد.

توکلی افزود: این توقف از طرف دیگر به دلیل عدم شناخت مدیران استانی از محتوا و اهمیت برگزاری این رویداد هنری بود. آن‌ها نمی‌دانستند که چقدر شناسایی و معرفی هنرمندان یک استان می‌تواند در ارتقای فرهنگی و هنری جامعه موثر باشد.

احیای این رویداد هنری پس از هفت سال توقف

این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: احیای این رویداد هنری پس از هفت سال توقف و برگزاری طی دو سال اخیر، باعث دلگرمی هنرمندان استانی و همچنین ایجاد جریان عمومی و مشارکت مردمی و هنری در سراسر کشور شده است.

او ادامه داد: برگزاری مجدد جشنواره به واسطه نگاه و رویکرد مدیریت جدید اداره‌کل هنرهای نمایشی است که باعث شده کارایی و پتانسیل از دست رفته هنرمندان استانی دوباره دیده شود.

پیگیری امور هنرمندان و تلاش آن‌ها نباید مختص به جشنواره‌ها باشد. این تلاش زمانی به رشد کمی و کیفی تئاتر کمک می‌کند که جدی گرفته شود

توکلی با تاکید بر اهمیت توجه مدیران استانی به این رویداد هنری افزود: توجه مدیران مختلف فرهنگی، هنری و شهری استان‌ها همچون استانداری، فرمانداری و شهرداری و حمایت‌شان از تئاتر است که باعث ایجاد امید، نشاط و ارتقای کمی و کیفی کار هنرمندان می‌شود. این همراهی، نباید تنها برای برگزاری جشنواره‌ها باشد چراکه در این‌صورت، همه زحمات از بین می‌رود و مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه کار هنرمندان استانی بسیار ارزشمند است، گفت: پیگیری امور هنرمندان و تلاش آن‌ها نباید مختص به جشنواره‌ها باشد. این تلاش زمانی به رشد کمی و کیفی تئاتر کمک می‌کند که جدی گرفته شود. مدیران فرهنگی باید از نظر مالی، تبلیغاتی و ... به هنرمندان کمک کنند.

او افزود: اداره‌کل هنرهای نمایشی در این راستا یک نگاه بالادستی فکری، فرهنگی و مدیریتی دارد اما باید به این موضوع توجه داشته باشد که ما در بخش مدیران فرهنگی و هنری استان‌ها نیاز به آموزش و شناخت داریم. زمانی یک رویداد ملی را رقم خواهیم زد که همه سازمان‌های فرهنگی و غیرفرهنگی در پیشبرد آن کمک‌کننده باشند. ما باید برای یادآوری لزوم اهمیت توجه به هنرمندان شهرستان، مدیران فرهنگی را آموزش دهیم و اگر قرار است کارشناسی از مرکز به استان‌ها اعزام کنیم، برای این امر باشد.

توکلی ادامه داد: خوشبختانه هنرمندان تئاتر استان‌ها طی ۲۰ سال اخیر بسیار موفق عمل کرده‌اند و به اندازه کافی استاد و هنرمند درجه یک دارند. آن‌ها تنها باید از طریق استان معرفی و شناسایی شوند. در واقع ما نیازی به اعزام کارشناس به شهرستان‌ها نداریم. در بسیاری از موارد کیفیت آثار هنری استان‌ها از پایتخت هم بالاتر است چراکه در شهرستان همواره انگیزه بالا بوده و هست.

فرصت خودنمایی و نشان دادن هنرمندان استان‌ها

او افزود: جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فرصت خودنمایی و نشان دادن هنرمندان استان‌هاست و باید مورد توجه قرار بگیرند. هنرمندان اگر امکانات اجرایی داشته باشند، خودشان را پیدا می‌کنند اما متاسفانه در این مسیر مدیران استانی بی‌تفاوت هستند.

توکلی تاکید کرد: همه بار مدیریت هنری به دوش مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور و خود هنرمندان است. اکنون که با احیای مجدد جشنواره تئاتر منطقه‌ای، پتانسیل‌های هنری در شهرستان‌ها تقسیم شده است و خوشبختانه هنرمندان هم به خوبی جواب داده‌اند، مدیران استانی باید وارد عرصه شوند.

او ادامه داد: ما باید به مدیران آگاهی لازم برای توجه به هنر و اهمیت آن در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی را بدهیم. انگیزه‌های فرهنگی باید در مدیران به وجود بیاید تا بتوانند مسئولیت‌ها را درک کنند و از آن برای جذب هنرمندان بهره ببرند.

حضور نمایش‌های خیابانی در مشارکت عمومی مردم و افزایش سطح همراهی آن‌ها با هنرمندان تاثیرگذار است

این کارگردان و بازیگر پیشکسوت با اشاره به حضور هنرمندان نمایش خیابانی در این دوره از جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت: حضور نمایش‌های خیابانی در مشارکت عمومی مردم و افزایش سطح همراهی آن‌ها با هنرمندان تاثیرگذار است.

توکلی ادامه داد: سال‌های پیش نمایش خیابانی و میدانی‌ ما به نقطه اوج رسیده بود و هنرمندان توانایی در سطح اجرایی ملی و بین‌المللی داشتیم اما دقیقا به دلیل عدم کارایی مدیران قبلی و شناخت آن‌ها از اهمیت و لزوم توجه به این هنر، درست زمانی که باید با ارزش‌گذاری بیشتر به آن می‌پرداختیم، آن را به سمت فراموشی رهسپار کردیم. قطعا آثار حاضر در این دوره کیفیت آثار نمایشی ۱۰ سال قبل را ندارند و این موضوع ثمره بی‌توجهی مدیران به این گونه نمایشی است. اما جای خشنودی است که این هنر دوباره مورد توجه قرار گرفته است و قطعا با آموزش و حمایت به دوران اوج خود باز خواهد گشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.