پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷

دغدغه‌های واقعی یا ابزاری برای طلبکاری؛

عسگرپور: نگران مجمع عمومی «فیاپف» هستم/ بحث حذف «جشنواره فجر» از سال گذشته در این مجمع کلید خورده است!

محمدمهدی عسگرپور در نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیات مدیره خانه سینما

سینماپرس: رییس هیات رییسه خانه سینما گفت: من نگران مجمع عمومی فیاپف هستم چون بحث حذف جشنواره فجر از سال گذشته که شکل بین‌المللی‌اش را از دست داده در این مجمع کلید خورده است!

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی عسگرپور رییس هیات ربیسه خانه سینما در ابتدای نشستی که روز سه شنبه ۲۴ بهمن با روسای صنوف برگزار شد، اظهار کرد: لازم بود که پس از جشنواره فیلم فجر هیات رییسه با روسای صنوف جلسه‌ای برگزار کند که البته قطعاً بدون در نظر گرفتن جشنواره هم برگزاری این جلسه لازم بود چون نکاتی وجود دارد که باید توضیحاتی درباره آن‌ها داده می‌شد و بعضی از پروژه‌ها و مسایلی که هیات ربیسه وظیفه پیگیری آن‌ها را داشت به اضافه گزارش اقداماتی که انجام شده باید به روسای صنوف ارایه می‌شد، وظیفه خانه سینما در مواجهه با جشنواره فیلم فجر این بود که هر سال برای همکارانمان سالن‌های مشخصی را با جشنواره به توافق می‌رسیدیم تا نحوه حضور همکارانمان در این رویداد مشخص شود.

عسگرپور عنوان کرد: دبیر جشنواره برای رسیدن به یک توافق کلی برای حضور سینماگران در جشنواره دیداری با من داشتند و از آنجا که می‌دانستم اعضا به دلایل عدیده اشتیاق چندانی برای حضور ندارند من هم اشتیاقی نداشتم که درباره سالن‌ها پیشنهادی ارایه دهم و البته مشخص بود به دلایل مختلف امسال بخش زیادی از اعضای خانه سینما نمی‌خواهند مثل سال‌های گذشته میزان زیادی از صندلی سالن‌ها را پر کنند و باید این مساله در فرصت مناسب آسیب شناسی شود ولی برگزارکنندگان جشنواره اصرار داشتند که امسال قصد دارند برای اعضای خانه سینما سنگ تمام بگذارند و به همین دلیل ماجرای صدور کارت‌ها مطرح شد؛ به این صورت که بدون قید و شرط برای تمامی اعضای خانه سینما هر کس که ثبت‌نام کند، کارت صادر شود تا بتواند از سالن مربوطه استفاده کند.

وی افزود: دبیر جشنواره بر این عقیده بودند که احتمالاً خیلی از دوستان علاقه دارند کارت جشنواره را داشته باشند و تصمیم بر این شد که این کارت صادر شود. از طرفی هر ساله تعدادی از همکاران ما می‌خواستند برای دیدن فیلم‌ها همراهی داشته باشند یا ما به نهادهایی که با خانه سینما در ارتباط بودند هر سال بلیت می‌دادیم که برای این بخش هم قرار شد ۲ سالن دیگر در نظر گرفته شود. جلسه‌ واقعاً رویایی بود که البته در آستانه برگزاری جشنواره به ما گفتند سالن چارسو که قرار بود برای سینماگران در نظر گرفته شود به پردیس ملت تغییر کرده و از همینجا مشخص شد که این همکاری‌ها آنقدر هم ایده‌آل نیست چراکه ما با وجود ظرفیت کمتر چارسو، این سینما را به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش ترجیح می‌دادیم چون رفت و آمد به پردیس ملت راحت نیست ولی دوستان با تأکید بر تعداد بالای اعضای خانه سینما معتقد بودند که پردیس ملت سینمای مناسب‌تری است و سالن دیگری که قرار بود برای ظرفیت اضافه به خانه سینما بدهند هم هیچ‌گاه داده نشد و فقط خانه هنرمندان را برای تعدادی از مهمانان در نظر گرفته بودند و برخی از همکاران آنجا فیلم‌ها را می‌دیدند.

رییس هیات رییسه خانه سینما در ادامه بیان کرد: علاوه بر این مسایل، برگزارکنندگان بر این نکته نیز تأکید داشتند که از افراد حاضر در سینمای ملت پذیرایی مناسبی صورت می‌گیرد و وسیله ایاب و ذهاب نیز برای افراد در نظر گرفته شده است.

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: مسابلی که از سوی خانه سینما درباره جشنواره فیلم فجر مطرح بود، همین مسایل است و فقط در بحث بین‌الملل، مباحثی وجود دارد که به فیاپف مربوط می‌شود و به شخص من ارتباط دارد و در جلسه ای درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهم کرد چرا که باید بدانیم در حوزه بین‌الملل چه اتفاقی برای سینمای ایران در حال رخ دادن است و بخشی از این موضوع هم به جشنواره جهانی فیلم فجر مربوط می‌شود که چند سال از جشنواره ملی جدا شده بود. امسال من هیچ بازدیدی از بخش بین‌الملل جشنواره نداشتم و البته ترجیحم بر این بود که هیچ بازدیدی هم نداشته باشم چراکه مجمع عمومی فیاپف یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و سال گذشته واقعاً نمی‌دانستم اگر سوالی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مطرح شد چه پاسخی بدهم. جشنواره‌هایی که در این کلاس قرار می‌گیرند دایم مرور می‌شوند و به دلیل شرایط موجود، من نگران مجمع عمومی فیاپف هستم چون بحث حذف جشنواره فجر از سال گذشته که شکل بین‌المللی‌اش را از دست داده در این مجمع کلید خورده است.

وی افزود: نکته دیگری که باید در این جلسه درباره آن توضیحاتی ارایه دهم به دیداری مربوط می‌شود که مسؤولان سازمان سینمایی قبل از برگزاری جشنواره با هیات مدیره در خانه سینما داشتند. آنچه که در گزارش‌های این جلسه از سوی سازمان سینمایی منتقل شد شبیه سیستم‌های ارباب رعیتی بود درحالی که محتوای آن جلسه به رسم میزبانی ما فقط خوشامدگویی نبود و نکات مهمی هم مطرح شد و ما به جایگاه و اهمیت نقش اصناف سینمایی در امور فرهنگی و جامعه اشاره کردیم و بخشی از گفت‌وگوها درباره امکاناتی مثل عیدی اعضا، بحث مسکن برای اعضا، ۶ هزار وام خرید کالا که در اختتامیه هم مطرح شد حاصل مجموعه جلساتی است که با دوستان سازمان سینمایی داشتیم ولی آنچه که در خبر مطرح می‌شود اینگونه است که همه چیز با اقدامات دوستان سازمان سینمایی به نتیجه رسیده است. در برخی موارد که دوستانمان درگیر مسایل قضایی شده بودند ما اصرار داشتیم که اقدامات صورت گرفته را نباید چندان رسانه‌ای کرد و همواره دنبال کردن موضوعات بدون هیاهو یکی از پارامترهای هیات رییسه بوده است و شاید همین امر باعث شد که بقیه موارد هم مسکوت گذاشته شود.

آخرین وضعیت بانک فیلمنامه

عسگرپور پیرامون ساختار جدید بانک فیلمنامه گفت: پیگیری بحث بانک فیلمنامه جزو وظایف این هیات مدیره بود و نمایندگان جدیدی که در بانک فیلمنامه باید معرفی می‌شدند از سوی صنوف مربوطه معرفی شدند. همکاری و همراهی جدی کانون فیلمنامه‌نویسان یک پارامتر مهم بود که با همکاری جدی شورای مرکزی این کانون و مشخصاً آقای سجاده‌چی (رییس کانون فیلمنامه‌نویسان) اتفاقات لازم رخ داد و این گروه به زودی کار خود را شروع خواهند کرد.

این کارگردان درباره تشکیل دیوان داوری در خانه سینما نیز اظهار کرد: نکته دیگر تشکیل دیوان داوری است. برخی از صنوف داوران خودشان را معرفی کرده‌اند و برخی صنوف تا این لحظه داوری معرفی نکرده‌اند. در هر صورت ما موظف هستیم که اولین جلسه را در همین سال برگزار کنیم و شکل جدید داوری بر مبنای مصوباتی که همگی در جریان هستیم، ایجاد شود. خواهش من از صنوفی که داوران خود را معرفی نکردند این است که هر چه زودتر برای معرفی داوران اقدام کنند و در این ماجرا سهم داشته باشند. حجم بسیار زیادی پرونده وجود دارد که توسط هیات داوری گذشته و به صورت سنتی قابل پیگیری نیست و ممکن است تعداد زیادی از کسانی که پرونده‌هایشان به شورای داوری فعلی می‌آید انتظار داشته باشند که رسیدگی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و این اتفاق وابسته به معرفی دوستان از صنوف مختلف است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.