دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱

«مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مگر همه «کارکرد سینما» باید در حوزه فروش و اقتصاد باشد؟/ چرا به «کارکرد فرهنگی و اجتماعی سینما» بی‌توجه مانده‌ایم؟

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ شفیع آقا محمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص معضل هجمه سینمای کمدی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی و زیر سوأل بردن فرهنگ ملی و هویت بومی اظهار داشت: این بسیار بد است که تا ما به وضعیت وخیم فیلم های کمدی اشاره می کنیم عده ای از طرف مقابل مرتب می گویند باید به اقتصاد سینما بیندیشیم! مگر همه کارکرد سینما باید در حوزه فروش و اقتصاد باشد؟ چرا ما به کارکرد فرهنگی و اجتماعی سینما بی توجه مانده ایم؟

مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه سینمای کمدی در کشور ما به شکلی مبتذل جلو می رود؛ در همین اواخر حداقل چند فیلم را شاهد بودیم که به اسم کمدی وارد بازار شدند و رسماً فرهنگ خانواده و سبک زندگی ایرانی-اسلامی را مورد حمله خود قرار دادند. برخی از آثار پا را فراتر گذاشته و فرهنگ منحط غربی را ترویج می کنند که قطعاً به ضرر جامعه و فرهنگ و هویت ملی و دینی ما است.

این سینماگر اغلب فیلم های کمدی را آثار لودگی دانست و در این راستا تصریح کرد: چرا یک فیلم فاخر و ارزشمند در میان این به اصطلاح کمدی ها دیده نمی شود؟ واقعاً چه کسی باید پاسخگوی این فجایعی که در سینما شاهد هستیم باشد؟

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: قطعاً بخشی از این ضعف ها به فیلمنامه نویسان و کارگردانان سینما باز می گردد که اغلب با پول های باد آورده وارد سینما می شوند و از سینما تنها به فکر کسب درآمد برای خودشان هستند و هرگز به فرهنگ سازی فکر نمی کنند. از سوی دیگر قطعاً مدیران و سیاست گذاران سینمایی هم مقصر هستند که به این افراد پر و بال می دهند.

وی متذکر شد: عده ای افراد هم این وسط پیدا می شوند و می گویند چون سینما از نظر اقتصادی متحمل شکست شده باید با این فیلم ها میزان مخاطبان را بالا ببریم! این حرف اصلاً درست نیست؛ این نگاه موقتی و گذرا است و شاید تنها برای یکی دو سال بتوان با این نوع آثار چراغ سینماها را روشن نگه داشت اما آیا برای بعد از آن تدبیری وجود دارد؟

کارگردان فیلم های سینمایی «مروارید سیاه» و «راننده سفیر» تأکید کرد: پرسش بنده از سیاست گذاران فرهنگی و سینمایی کشور این است که آیا نباید فرهنگ سازی کنیم تا مخاطب را واقعی را با آثار سالم به سالن های سینما بکشانیم؟

این کارگردان سینما در بخش دیگری از این گفتگو خواستار ورود کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص هجمه سینمای کمدی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی شد و ابراز داشت: مدیران وزارت ارشاد باید پاسخگوی اعمال خود باشند. استراتژیست ها باید تعریف درستی از این ژانرها ارائه دهند. وقتی این ها تعریف شد کیفیت فیلم ها بررسی شود. بحث و بررسی باید از فیلمنامه شروع شود؛ وقتی فیلمنامه ها اشکال دارد اصلاً نباید پروانه ساخت بگیرد. پرسش بنده از مسئولان سازمان سینمایی این است که چرا این فیلمنامه ها مجوز ساخت می گیرند؟

آقامحمدیان در خاتمه این گفتگو افزود: این بسیار بد است که تا ما به وضعیت وخیم فیلم های کمدی اشاره می کنیم عده ای از طرف مقابل مرتب می گویند باید به اقتصاد سینما بیندیشیم! مگر همه کارکرد سینما باید در حوزه فروش و اقتصاد باشد؟ چرا ما به کارکرد فرهنگی و اجتماعی سینما بی توجه مانده ایم؟