سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

در حوزه کتاب بسیار سختگیر هستیم چون سرمایه کانون اعتماد مردم است و این اعتماد را به هرچیزی نمی‌فروشیم

نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره بین المللی پویا نمایی تهران

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: شما یک کتاب از ما پیدا نمی‌کنید که اشکال داشته باشد. بهترین نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان اینجا دور هم می‌نشینند و درباره نگارش و تصویرگری کتاب‌ها نظر می‌دهند؛ چون پدر و مادرها نسبت به آثار کانون اعتماد دارند و همین سرمایه مردمی باعث می‌شود در محتوا سختگیری داشته باشیم.

به گزارش سینماپرس،حامد علامتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اظهار داشت: چند روز دیگر کشور ما کار بزرگی را توسط مردم رقم خواهد زد و آن انتخابات مجلس و خبرگان است. همه می‌دانیم انتخابات یک امر عقلانی است و حضور و مشارکت در آن دلیل نمی‌خواهد بلکه عدم حضور در آن دلیل می‌خواهد. نظام ما مبتنی بر جمهوریت و ساختار جمهوریت مبتنی بر حضور مردم است. امیدوارم با حضور نقش و مسئولیت خودمان را ادا کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری افزود: پویانمایی یک قالب برای ارائه محتوا و برای مخاطب جذاب است. انیمیشن دنیایی است که بچه‌ها در آن دیده می‌شوند و واقعیت را برای بچه‌ها قابل فهم می‌کند. در پویانمایی کشورها و شرکت‌های مختلف درگیر تکنیک، مدل و شکل ارائه هستند. ما در جمهوری اسلامی اما سعی می‌کنیم از محتوا غافل نشویم. در کنار تکنیک به محتوا هم اهمیت می‌دهیم. انیمیشن باید کمک کند مخاطب متعهد و مسئول بار بیاید. کانون پرورش فکری سابقه خوبی در این حوزه دارد.

علامتی گفت: «بچه زرنگ» محصول کانون بود که به یک گروه کاربلد و کارآزموده اعتماد کرد و امروز این انیمیشن مخاطب میلیونی دارد. این یک رکورد در تاریخ سینمای کودک و نوجوان است و این انیمیشن در رتبه سوم فیلم‌های پرمخاطب در حوزه کودک قرار گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که اگر به لحاظ محتوا و شکل درست عمل کنیم، مخاطب هم آن را می‌پذیرد.

وی افزود: پس از گذشت ۲۷ سال از عمر این رویداد مفتخر هستیم اعلام کنیم این جشنواره با رشد تدریجی و بهره‌گیری از علوم آکادمیک مبتنی‌بر خلاقیت فردی و گروهی امروز توانسته در جایگاه جهانی قرار بگیرد. این در واقع جایگاه کشور ماست و این جشنواره در سطح جهان شناخته‌شده و از اعتبار بالایی برخوردار است. ما تلاش می‌کنیم پل ارتباطی موثری برای هنرمندان ایران و جهان باشیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم بر مدار اقتصادی شدن این هنر به‌عنوان یک صنعت پویا، حرکت کنیم. پویانمایی ذاتا ایجاز در انتقال مفاهیم است؛ ایجازی که در دنیای شتابان کنونی باب میل مخاطب است. جشنواره امسال سعی می‌کند زمینه تبادل آموخته‌های میان پیشکسوتان با نوپایان را فراهم کند تا استعدادها کشف شود و بتوانیم آنها را در مسیر بروز خلاقیت قرار بدهیم.

وی افزود: امسال ما در کنار بدنه اصلی جشنواره پویانمایی تهران بخش‌های دیگری هم داریم که به‌عنوان بخش جنبی طعم و رنگ خاصی به جشنواره می‌دهد. امروز متاسفانه و شوربختانه برگزاری جشنواره با یکی از بزرگترین نسل‌کشی‌های قرون گذشته تقارن پیدا کرده که این یک جنایت آشکار است و جهان نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند.

علامتی درباره اهمیت پویانمایی در این باره توضیح داد: پویانمایی به عنوان یک رسانه تاثیرگذار می‌تواند این وحشی‌گری را به جهان مخابره کند. پس جشنواره با برگزاری «فلسطین سرزمین مقدس» این مهم را ثبت می‌کند. بخش دیگر جشنواره موضوع هوش مصنوعی است. همانطور که در عرصه‌های دیگر نفوذ هوش مصنوعی را می‌بینیم باید آن را به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار بپذیریم. پس نشست‌هایی به همین منظور خواهیم داشت چون پویانمایی‌ حتما در آینده متاثر از هوش مصنوعی خواهد بود.

علامتی در ادامه گفت: ما باید بحث فلسطین را با کمک پویانمایی ماندگار کنیم به خاطر همین این بخش را اضافه کردیم. در حوزه دینی هم باید چنین سویه‌ای داشته باشیم اما حتما با نقطه مطلوب فاصله داریم. ما با سرعت در حال جبران کم‌کاری‌ها هستیم اما این به تنهایی ممکن نیست و باید مجموعه‌های دیگر هم پیش بیایند. ضمن اینکه کانون نباید تصدی‌گری کند باید وسط بایستیم و کمک کنیم.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد: ما تلاش کردیم با جشنواره فیلم فجر در حوزه کودک و نوجوان به ویژه در حوزه پویانمایی جایزه ای داشته باشیم سال گذشته این جایزه به «بچه زرنگ» رسید. امسال هم جایزه ای به یک انیمیشن رسید که این در جشنواره فیلم فجر بی‌سابقه است. امسال چهار پویانمایی در جشنواره داشتیم برخی در جشنواره می‌گفتند جای این انیمیشن‌ها در جشنواره اصفهان است اما با دلایلی که آوردیم توانستیم انیمیشن را در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

وی گفت: امروز مجموعه‌ای به نام بنیاد پویانمایی راه‌اندازی شده که متولی آن ما نیستیم اما کانون عضو هیات امنای آن است. ما در آنجا از کسانی که در حوزه پویانمایی کار می‌کنند، حمایت مادی و معنوی می‌کنیم.

علامتی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: ما باید حتما مسیر ساخت فیلم را تسهیل کنیم و به بوروکراسی را به حداقل برسانیم. از سویی ما ملزم به اجرای ضوابط مالی و اداری هستیم اما از طرف دیگر ما در کانون به لحاظ فنی و محتوایی قاعده خود را داریم چون ما با مخاطب کودک و نوجوان سر و کار داریم و حتما ورود محتوایی به آثار داریم. فیلم‌های ما سطح‌بندی دارد برخی از فیلم‌ها برای کودکان و نوجوانان و برخی درباره آنهاست. برخی از فیلم‌های ما مخاطب عام ندارد و در واقع می‌خواهیم با آنها به بعضی از افراد تلنگر بزنیم.

او ادامه داد: ما در حوزه کتاب بسیار سختگیر هستیم چون سرمایه کانون اعتماد مردم است و این اعتماد را به هرچیزی نمی‌فروشیم. از همین رهگذر است که شما یک کتاب از ما پیدا نمی‌کنید که اشکال داشته باشد. بهترین نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان اینجا دور هم می‌نشینند و درباره نگارش و تصویرگری کتاب‌ها نظر می‌دهند؛ چون پدر و مادرها نسبت به آثار کانون اعتماد دارند و همین سرمایه مردمی باعث می‌شود در محتوا سختگیری داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.