سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

«سیداحمد نجفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«مدیران فرهنگی» باید راهکار مناسب برای تولیدات خوب با «هویت دینی و ملی» داشته باشند/ با صدور «بخشنامه» قطعاً تحولی حاصل نمی‌شود

احمد نجفی

سینماپرس: سیداحمد نجفی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: واقعاً نمی دانم چرا عده ای از فیلمسازان تنها دوست دارند بدبختی و غم و غصه و مریضی و فقر و گرفتاری را در آثارشان نشان بدهند؟ آیا این ها هنوز به این باور نرسیده اند که ما بدون غرور ملی سینمای خوبی نداریم و نمی توانیم به این سینما افتخار کنیم؟

عضو سابق شورای عالی سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در یک اثر فرهنگی و هنری بالاخص آثار تصویری که برای سینما و تلویزیون تولید می شوند باید هویت ملی وجود داشته باشد. ما اگر فیلمی سیاسی می سازیم یا اثری جنگی و اجتماعی را تولید می کنیم و یا حتی فیلمی با محوریت خانواده و کودک را جلوی دوربین می بریم باید هویت دینی و ملی در فیلمنامه و محتوای آن موج بزند. یک فیلمنامه خوب فیلمنامه ای است که نگاه به تاریخ، فرهنگ، پیشینه، ارزش ها و آینده در آن وجود داشته باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «من یک ایرانی ام» با بیان اینکه در کشور ما نباید فیلمی به صورت باری به هر جهت و بدون هویت دینی و ملی تولید شود تصریح کرد: بسیاری از مسئولان دم از سینمای ملی می زنند؛ من می خواهم از این ها بپرسم از نظر شما سینمای ملی یعنی چه؟ بدیهی است سینمای ملی سینمایی است که در آن هویت و اصالت ما مشخص باشد؛ هویت دینی و ملی حتی در بدترین فیلمنامه ها باید وجود داشته باشد اما آیا امروز چنین اتفاقی را در تولیدات سینمایی و تلویزیونی مان شاهد هستیم؟

نجفی با انتقاد از تولیدات فرهنگی و هنری متذکر شد: واقعاً نمی دانم چرا عده ای از فیلمسازان تنها دوست دارند بدبختی و غم و غصه و مریضی و فقر و گرفتاری را در آثارشان نشان بدهند؟ آیا این ها هنوز به این باور نرسیده اند که ما بدون غرور ملی سینمای خوبی نداریم و نمی توانیم به این سینما افتخار کنیم؟

این سینماگر تصریح کرد: بنده متأسفم که باید عنوان کنم برخی سینماگران با نگاه چرک و غرب زده در پی ویزا و حضور روی فرش قرمز فستیوال های جهانی هستند! من هرگز این نگاه را نمی پسندم و اصلاً نمی توانم چنین افرادی را درک کنم که چطور حاضرند به هویت ملی و دینی خود پشت کنند و برای خوش آمد خارجی ها مبادرت به تولید اثر نمایند!

وی تأکید کرد: دوستانی که فکر می کنند ندای خارجی ها مهمترین از ایران است و فکر می کنند ایران چیزی ندارد و خارج دارد قطعاً عاری از درک و اندیشه هستند. بدیهی است این مدیران فرهنگی هستند که باید مسیر درست را به این افراد نشان دهند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «پایان نامه» افزود: مدیران باید راهکار مناسب برای تولیدات خوب با هویت دینی و معلی درست کند. البته منظورم این نیست که دستوری باشد چرا که اگر مدیر بگوید و دستور بدهد و بخشنامه صادر کند قطعاً تحولی حاصل نمی شود. ما باید هویت دینی و ملی را در درون خودمان داشته باشیم تا بتوانیم خودمان را ثابت کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: حقیقتاً وقتی می شنوم که یک جوانی از باخت تیم ملی خوشحال می شود به شدت متأثر می شوم. بدیهی است این جوان مشکل روحی روانی دارد. این نتیجه فیلم های بی محتوایی است که روی او اثر گذاشته و قطعاً هم هنرمند و هم مدیر فرهنگی که از چنین فیلمی برای ساخت حمایت کرده مقصر است.