چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

غفلت «وزارت ارشاد» و حرکت در مسیر طرح صهیونیستی «از مرجعیت انداختن حریم رضوی»؟

اسماعیلی: بخشی از «شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی» را در «خراسان» راه‌اندازی می‌کنیم

امام رضا علیه السلام؛ مشهد؛ سبک زندگی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری همایش بزرگداشت فردوسی گفت: خطه خراسان به قدری فرهیخته پرورش داده است که فقط از نیشابور سه مناسبت در تقویم‌ درج شده است، انشاءالله بخشی از شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را در خراسان راه‌اندازی می کنیم.

به گزارش سینماپرس، سه رویداد مهم فرهنگی در خراسان رضوی برگزار می شود؛ ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار، ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت خیام.

همایش «حکیم توس» یکی از ویژه‌برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است که بناست برنامه‌های مختلفی در توس، تهران و سراسر کشور به مناسبت آن برگزار شود.

در آستانه این رویداد آیین رونمایی از کتاب مجموعه مقالات و پوستر «همایش ملی بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی _ اسلامی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در محل وزارت فرهنگ برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم با گرامیداشت لیالی قدر گفت: یاد و خاطره شهدای سرافراز انقلاب اسلامی به ویژه شهید زاهدی و همرزمانشان را گرامی می داریم و انشاالله خداوند نصرتش را کامل خواهد کرد و با اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونسیتی نماز را در بیت المقدس اقامه خواهیم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فردوسی حکیمی ویژه و نماینده شاخص و کم نظیر تمدن ایرانی اسلامی است، تصریح کرد: در زمان تصدی‌گری وزارت فرهنگ تلاش کردیم خوانشی دقیق و مبتنی بر واقعیات تاریخی از تحولات کشور در سده های گذشته ارائه دهیم.

اسماعیلی با تأکید براینکه خراسان را حوزه تمدنی فاخر و بزرگ می‌دانیم، ادامه داد: نقش خراسان در حوزه دانش های مختلف، کم نظیر بوده است. اگر مبدا آفرینش تمدن ایرانی اسلامی را ورود امام رضا (ع) به استان خراسان بدانیم، آغاز دوره طلایی تمدن ایرانی اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه تمدنی به گذشته داریم و نمی خواهیم صرفاً از شخصیت ها ستایش کنیم، گفت: در دوره تاریخی ویژه‌ای قرار داریم جمهوری اسلامی به زعامت رهبر انقلاب به دنبال تمدن سازی نوین است و وقتی چنین نگاهی وجود دارد باید خوانشی منطبق بر واقعیت های تمدنی رخ دهد.

رونمایی از کتاب مجموعه مقالات بزرگداشت حکیم فردوسی

وی افزود: در این دوره تاریخی در خراسان شخصیت های بزرگی در حوزه های مختلف رشد کرده اند که یکی از شاخص ترین‌ آنها، حکیم فردوسی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با برشمردن برخی از ویژگی های شاهنامه تصریح کرد: احیای زبان فارسی، حکمت، عقلانیت، خرد ورزی، عدالت و همه شاخصه هایی که در تمدنی بزرگ به دنبال آن هستیم در شاهنامه وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاهمان به فردوسی تجلیل از زبان فارسی و تجلیل تمدنی از گذشته ایران است و فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می دانیم به همین دلیل فردوسی کهنه نمی شود و همیشه در تاریخ فرهنگ، هنر و حکمت این سرزمین می‌درخشد.

وی با بیان اینکه این اقدام، کار بسیار خوبی است و برای حمایت از آن آمادگی داریم، افزود: در انجمن مفاخر بنا داریم با این خوانش و نگاه به سمت تعظیم و تکریم از این بزرگان برویم.

اسماعیلی گفت: در شب شعر که در حضور رهبری برگزار شد ایشان با ناراحتی از مظلومیت زبان فارسی گفتند؛ ما نقطه اوج را در این می بینیم که زبان فارسی به زبان علمی دنیا تبدیل شود و این را هدفی مهم قرار داده‌ایم.

وی افزود: خطه خراسان به قدری فرهیخته پرورش داده است که فقط از نیشابور سه مناسبت در تقویم‌ درج شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش هایی از خراسان قدیم از بلخ تا سمرقند و بخارا هم خودشان را جزء همین خطه فرهنگی می دانند.

وی افزود: انشاءالله بخشی از شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را در خراسان راه‌اندازی می کنیم. امسال به مدت چهل روز بنیاد بین المللی امام رضا (ع) رویدادهایی را تا روز میلاد امام رضا (ع) تدوین کرده که از این اقدام نیز استقبال می کنیم.

اهتمام ویژه دولت مردمی به پاسداشت مفاخر ایران

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: توجه و اهمیت بخشی به مفاخر ایران وگرامیداشت و نکوداشت این چهره ها با روی کار آمدن دولت مردمیِ سیزدهم، وارد مرحله جدیدی شده است. از این رو برای بزرگداشت بزرگانی چون حکیم نظامی و حکیم فردوسی پیرو تأکید وزیر فرهنگ و ریاست جمهور، آیین های نکوداشت و بزرگداشت از یک روز به چند روز و مکان آن از پایتخت به سراسر شهرهای ایران و حتی خارج از کشور گسترش یافته است.

محمود شالویی اضافه کرد: از نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۳ با مراسم جهانی بزرگداشت سعدی شیرازی، خیام، عطار و حکیم فردوسی؛ فعالیت های مرتبط با نکوداشت و پاسداشت مفاخر و مشاهیر ایران زمین با جدیت از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پیگیری خواهد شد که در این مسیر از همراهی ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز بهره خواهیم برد.

وی تأکید کرد: امسال وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری مشهد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، همکاری قابل توجهی را برای برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم فردوسی با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مبذول خواهند کرد. همچنین در ادامه این فعالیت ها، اجرای طرح فرهنگی «طوس تا خوسف» و بزرگداشت ابن حسام خوسفی را خواهیم داشت و به بهانه بزرگداشت حماسه سرایان بزرگ ایران، این آیین ها را به بزرگداشت حماسه آفرینان دفاع مقدس پیوند خواهیم داد.

در ادامه محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گزارشی از نشست های کارگروه بزرگداشت حکیم فردوسی که هرماه با حضور نمایندگانِ نهادها و ارگان های فرهنگی و هنری کشور برگزار می شود، ارائه داد و درپایان این جلسه نیز از کتاب مجموعه مقالات و پوستر «همایش ملی بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی» رونمایی شد.

این همایش بر کارکردهای فرهنگی تمدنی شاهنامه، ادبیات حماسی، فرهنگ و هنر حماسی و نقشی که حماسه به طور عام و شاهنامه به طور خاص در هزار سال گذشته در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و به طور خاص فرهنگ بشری ایفا کرده، متمرکز شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.