یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی:

وظیفه ما در این معاونت تولید علم و دانش است

قادر آشنا

سینماپرس: قادر آشنا با اشاره به اینکه افزایش سالن‌های سینما در کشور از اولویت‌های سازمان سینمایی است، تأکید کرد: قطعاً وعده داشتن هزار سالن سینما تا پایان دولت محقق خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا (معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اولویت‌های موجود برای توسعه فناوری در سینمای ایران گفت: سینمای ایران متناسب با تولیداتی که دارد و اقداماتی که در حوزه زیرساخت در حال انجام است و با تغییر و تحولاتی که در جهان امروز شاهد هستیم، طبیعتاً نیاز به یک آسیب‌شناسی و نیازسنجی جدی در این حوزه دارد تا بتوانیم هم‌پای جهان خودمان را روزآمد کنیم. دوستان ما در مجموعه سینماشهر تلاش می‌کنند تا برای به‌روز شدن تجهیزات سینماها اقدامات لازم را داشته باشند و سعی داریم تا زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف فراهم شود و امیدواریم با وجود تحریم‌ها بتوانیم از فناوری روز استفاده کنیم و تلاش ما بر این است که محرومیت‌ها جبران و مشکلات حل شوند.

آشنا تأکید کرد: آنچه برای توسعه فناوری بر آن تمرکز داریم هم مربوط به حوزه اکران و نمایش می‌شود و هم در حوزه تولید آثار سینمایی از جمله تصویربرداری، صدابرداری و... بر آن متمرکز هستیم. سعی ما بر این است تا با فراهم کردن تجهیزات لازم برای تولید و نمایش فیلم‌های سینمایی با کیفیت مطلوب، آنچه که تماشاگر بر پرده سینما می‌بیند برایش رضایتبخش باشد و با رضایت سالن سینما را ترک کند و در کنار اقدامات ما بخش خصوصی نیز در مجموعه‌های سینمایی سراسر کشور فعال است و باید از همه کسانی که برای ارتقا و توسعه فناوری در سینمای کشورمان تلاش می‌کنند، تشکر کنم. وعده دولت و سازمان سینمایی این بود که تا پایان این دولت تعداد سالن‌های سینما را به هزار عدد خواهیم رساند و با کمک بخش خصوصی که نقش عمده‌ای در این زمینه دارد در تلاش هستیم که این وعده را محقق کنیم.

وی افزود: علی‌رغم رشد سریع تکنولوژی و ورود سیستم‌های جدید و همچنین وجود پلتفرم‌های اینترنتی که دستیابی به محصولات نمایشی را با بهترین کیفیت، سهل و آسان کرده برای بسیاری از مردم مطلوب است که با خانواده به سالن‌های سینما بروند و با خانواده فیلم ببینند. قطعاً یکی از وظایف دولت مهیا کردن شرایط است که در این راستا می‌توان تسریع صدور مجوزها را یکی از این اقدامات دانست و قطعاً کمک به بخش خصوصی نیز یکی از این اقدامات لازم است. سالن‌های سینمای ما به لحاظ کمی و کیفی برای جمعیت بیش از ۸۰میلیون نفری ایران با شرایط مطلوب فاصله دارند و ما در تلاش هستیم که بتوانیم به لحاظ زیرساخت شرایط مطلوب را فراهم کنیم.

آشنا در ادامه تأکید کرد: ما در حال حاضر شهرهایی که راه‌اندازی سالن‌های سینما در آن‌ها جزو اولویت‌های اصلی است را شناسایی کردیم و باید بگویم الآن شهرهایی داریم که بالای صد یا پنجاه‌هزار جمعیت دارند که هنوز فاقد سالن سینما هستند. ما در تلاش هستیم که نقشه راهی را تنظیم کنیم تا مشخص شود در سال جدید بخش خصوصی چه تعداد سالن سینما را به بهره‌برداری می‌رساند و در کنار بخش خصوصی، نهادهای عمومی غیر دولتی مثل شهرداری‌ها و حوزه هنری هستند که باید مشخص شود چه تعداد سالن توسط این نهادها به بهره‌برداری می‌رسد. از طرفی در شهرهای بالای صدهزار نفر جمعیتی که سالن سینما ندارند اما دارای مجتمع فرهنگی هنری هستند و امکان تبدیل شدن این سالن‌ها به سینما وجود دارد و کمیسیون ماده ۸ استان این تبدیل‌سازی را تأیید می‌کند توسط سازمان سینمایی از طریق موسسه سینماشهر به سینما تبدیل خواهند شد تا حداقل تا پایان سال آینده و حداکثر تا پایان این دولت هیچ شهر بالای صدهزار جمعیتی در کشورمان بدون سینما نباشد. البته در صورتیکه شهری با این جمعیت سالن سینما و مجتمع فرهنگی هنری نداشته باشد دستیابی به این مهم کمی زمانبر است و در مصوبات سفرهای ریاست جمهوری شهرهای بالای صدهزار جمعیت اقداماتی برای همکاری بخش خصوصی در ساخت سینما صورت بگیرد که بر اساس آن قرار است سی میلیارد تومان برای هر شهر به بخش خصوصی برای ساخت سینما تسهیلات داده شود و مقدمه این مهم در شورای عالی سینما ثبت شد. خوشبختانه الآن در سفرهای ریاست جمهوری به شهرهای مختلف یکی از مصوبات همین کمک هزینه برای ساخت سینما است که البته سینماشهر هم در حوزه تجهیزات به این سینماها کمک خواهد کرد. با توجه به جلساتی که در پایان سال گذشته داشتیم به نظر می‌رسد که وعده رئیس سازمان سینمایی برای داشتن هزار سالن سینمایی در کشور قطعاً محقق خواهد شد مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی درباره استفاده از تکنولوژی روز برای نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما گفت: تلاش ما بر پایه مقدورات امروزمان است. ما امروز در بخش واردات تجهیزات امروزی مشکلات جدی داریم و متأسفانه این محدودیت‌ها دست واردکننده‌ها و دولت را در برخی موارد بسته است ولی امروز اگر به سینماهایی که تازه تأسیس می‌شوند، مراجعه کنید قطعاً شاهد یک سینمای حرفه‌ای امروزی خواهید بود.

وی درباره پروژه‌های پژوهشی که در اولویت هستند، اظهار کرد: برای پروژه‌های پژوهشی از همه کسانی که در این عرصه فعالیت دارند نظرخواهی می‌کنیم و با نهادهای مختلف نامه‌نگاری داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه‌هایی اشاره کرد که در حوزه سینما فعالیت آموزشی دارند. از دیگر نهادها می‌توان به پژوهشگاه‌هایی اشاره کرد که در حوزه علوم انسانی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و هنر فعالیت دارند، اشاره کرد که از آن‌ها هم نظرخواهی می‌کنیم. حتی در عناوین، در سرفصل‌ها و... با مراکز علمی سراسر کشور مکاتبه می‌کنیم. با وزارت علوم و دیگر نهادهای دولتی مربوطه نیز جلسه می‌گذاریم و مکاتباتی هم با خانه سینما داریم و در بین اعضا هم با کسانیکه صاحب‌نظر هستند، نظرخواهی می‌کنیم. نکته حائز اهمیت این است که وقتی ما فراخوان صادر می‌کنیم، نگاهمان عمومی است به این معنا که همه کسانیکه در این عرصه توان قلم زدن دارند می‌توانند با موضوعات پژوهشی ورود کنند. پس از فراخوان وقتی طرح‌ها به شورای پژوهشی می‌آید، در آن‌جا درباره آن‌ها بحث می‌شود و طرح‌هایی که قابلیت اجرایی دارند و در راستای سیاست‌های ابلاغی است را در مرحله پیشروی قرار می‌دهیم. سازمان سینمایی به پژوهش‌های کاربردی اهمیت بیشتری می‌دهد و با تأیید وزارت علوم طرح‌های پژوهشی در مرحله اجرا قرار می‌گیرند. اقتصاد سینما، زیرساخت‌ها، تکنولوژی‌های جدید مثل هوش مصنوعی، فروش فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، اکران فیلم‌های خارجی در ایران و... موضوعاتی کاربردی هستند که در پژوهش‌ها مطرح هستند و به زودی فراخوان سال جدید نیز منتشر خواهد شد.

آشنا در پایان تأکید کرد: وظیفه ما در این معاونت تولید علم و دانش است و ما سعی داریم مطالبی علمی آماده کنیم تا مدیران کشور و به طور کل سینمای کشورمان از این مطالب علمی بهره‌مند شوند ولی نمی‌توان گفت همه پژوهش‌ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسند و تلاش سازمان سینمایی این است که از این پژوهش‌ها و تولید علم حداکثر بهره را ببرد. بسیاری از این طرح‌های پژوهشی توسط نهادهای سینمایی مختلف سفارش داده شده است و معمولاً این طرح‌ها از آنجا که کارفرمای جدی دارند بیشتر از دیگر طرح‌ها به مرحله اجرا می‌رسند. به نظر من هر فعالیتی که مبنای آن پژوهش و کار علمی باشد مطمئناً درصدش خطایش کمتر و توفیقاتش حتماً بیشتر است. هوش مصنوعی قطعاً در سال آینده یکی از موضوعات محوری و اولویت‌های پژوهشی سازمان سینمایی برای سال جدید خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.