دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲

نشست خبری دوسالانه هنری ونیز برگزار شد

«اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد» به مدار «هنر انقلاب اسلامی» باز می‌گردد

نشست خبری ششمین دوسالانه هنر ونیز

سینماپرس: نشست خبری شصتمین دوسالانه هنری ونیز با تشریح جزئیات این رویداد در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ صبح امروز، دوشنبه بیستم فروردین با حضور محمد خراسانی زاده مدیر کل هنرهای تجسمی و رئیس پاویون رسمی ایران، امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری پاویون، شعیب حسینی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی، محمد زرویی نصرآباد مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان و مرتضی اسدی هنرمندان نقاش در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس پاویون رسمی جمهوری اسلامی در دوسالانه هنر ونیز در ابتدای این نشست گفت: مهمترین رویداد عرصه هنری دنیا بینال ونیز است. این رویداد ۵۹ سال است یکسال درمیان برگزار شده و جایی برای اتفاقات مهم هنرهای تجسمی است. وی ادامه داد: ایران برای دهمین بار در این رویداد شرکت خواهد کرد. علارغم تمام دشواری هایی که برای تامین بودجه داشتیم، به لطف خدا این اتفاق رخ داد. دو دوره قبل از انقلاب اسلامی ایران در بینال ونیز شرکت کرده بود که در خصوص وجود پاویون در آن زمان بحث های مختلفی است. خراسانی زاده ادامه داد: از اردیبهشت تا آذرماه این رویداد برگزار خواهد شد. پاویون ایران در ایستگاه «سمسوئله» به متراژ ۲۰۰ متر مربع است. ۵ هنرمند در این دوسالانه حضور خواهند داشت. وی با اشاره به ماجرای شرکت در این رویداد گفت: حتی اگر برای ما دارای هزینه هم باشد ایران باید در این رویداد مهم شرکت کند. ظرفیت های بی بدیل هنرهای تجسمی در این رویدادها باید دیده شود. دوم اردیبهشت پاویون رسمی ایران در ونیز افتتاح خواهد شد.

«والایی» عنوان نمایشگاه دوسالانه هنر ونیز

امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری این رویداد ادامه داد: در اختتامیه هنرهای تجسمی فجر آقای خراسانی زاده از ضرورت حضور ایران در رویداد ونیز صحبت کردند و وزیر محترم دستور حضور در بینال ونیز را دادند. سرآمدان هنرهای تجسمی در این رویداد حضور دارند. دغدغه مندی و نگاه اجتماعی موضوعی بود که اهمیت داشت که این طرح را اولویت بیشتری بخشید. وی ادامه داد: نام غرفه رسمی جمهوری اسلامی ایران «بنی ادم اعضای یک پیکرند» است. عنوان نمایشگاه «والایی» است. با این رویکرد سناریویی برای حضور این آثار در سیر نمایشگاهی شکل گرفت. تمام آثار بر مبنای کودکان غزه و در یک سایز و اندازه هستند. جنبه های نور، صوت و تصویر به نمایشگاه اضافه شده تا ارائه نمایشگاهی را جذاب تر کند. یکی از آثار جشنواره شانزدهم در این دوره حضور دارد.

پوشش تزئینی دنیا از بین رفته است

مرتضی اسدی هنرمند نقاش که در اثر وی در بینال ونیز حضور دارد خاطرنشان کرد: من حتی جرئت نمی‌کنم تصاویر اتفاقات غزه را نگاه کنم. امسال ماجرا متفاوت است و نسل کشی هایی که اتفاق افتاد رنگ زندگی را از بین برد. سعی کردم احساسم را در این تابلو نقاشی کنم. عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش دیگر که در پاویون رسمی حضور دارد گفت: این کارها برای قبل است و تصمیم گرفتند در بینال حضور داشته باشد. با اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد باید در تبیین های جدیدی وارد شویم. پوشش تزئینی دنیا از بین رفت و دست یهود در تمام سیستم‌ها نمایان شد. از قبل همه می‌دانستیم سیستم تئوریک هنر توسط یهود تبین شده است. تصور بنده این است که اندیشمندان باید دور هم جمع شوند اگر در این فضا تولید تئوری که در مبنای رشد انسان نشود مشکل به وجود می‌آید. وی ادامه داد: اگر ما در این اتفاق آماده نباشیم باید در چهارچوب دیگران باشیم. هنر از این آزادی بی بند و باری که انسان را به پوچی می‌کشاند باید نجات پیدا کند. تابلوی بنده در مورد شهدای غزه است و سعی کردم در آن نورانیت افراد غزه را نشان دهم. خیلی از کشورهایی که تصور نمی‌کردیم واکنش نشان دهند، واکنش نشان دادند.

حوزه هنری خانه هنرمندان

محمد زرویی نصرآباد مدیرکل هنرهای تجسمی در حوزه هنری در این برنامه ادامه داد: آثار و اتفاقاتی که بر اساس شعاری که هنر انقلاب دارد بر هنر متعهد باشد زیر چتر حمایت حوزه هنری هستند. در روز قدس شنیدید که چند اتفاق در سراسر دنیا در حوزه هنرهای تجسمی برای غزه افتاد. جنبش دیوارنگاره ها چند سالی است که بر علیه صهیونیست پیگیری می‌شود که حوزه هنری در این بخش ها در فضاهای مختلف همراهی و حمایت کرده است. وی افزود: حوزه هنری همیشه خانه‌ای برای هنرمندانی بوده است که در این حوزه خلق اثر کرده‌اند. محمد خراسانی زاده در پاسخ به دلیل موضوعیت غزه در پاویون ونیز خاطر نشان کرد: در بدو کار سیاست موضوعی تدوین نکردیم. در ابتدا قرار بود بهترین ها برگزیده شوند. یکی از موضوعات غزه بود. تمام مجموعه های مشورت‌دهنده هم نگاهشان این بود تا از بهترین های موجود استفاده شود چرا که وقتی برای خلق آثار نداشتیم. ما دخالتی در کار کیوریتور نمیتونیم داشته باشیم. بخش آینه کاری به پاویون اضافه کردیم. ماجرای غزه موضوع جهانی است و بیش از ۸ هزار امضا جمع آوری شد برای عدم حضور اسرائیل در بینال ونیز. سیاست ما بر مبنای انتخاب موضوع نبود.

حضور ۸۷ کشور در بینال ونیز

رئیس پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره بودجه اختصاص یافته به این رویداد گفت: در بینال شصتم ۸۷ کشور به صورت رسمی حضور خواهند داشت. برخی در فضای اولیه فضایی ثابت دارند. در این دوره از محمد احصائی دعوت شده تا به صورت جدا گانه اثر به این بینال ارسال کند. برآورد های اولیه ما ۴۰۰ هزار یورو برای حضور در این بود اما فعلا کمتر از ۲۰۰ هزار یورو است که بیشترین هزینه ما هزینه اجاره و دیگر چیزها در این ۷ ماه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.