دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

کارگردان «تاوان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«تاوان» برای همه ایرانیانی است که «عشق اکشن» دارند/ با تهیه کنندگان هالیوودی در حال مذاکره برای تولید ورژن آمریکایی «لایه های دروغ» هستیم

فیلم سینمایی لایه های دروغ

سینماپرس: رامین سهراب کارگردان فیلم سینمایی «تاوان» با عنوان قبلی «لایه های دروغ» که به تازگی روی پرده سینماها رفته در خصوص این اثر سینمایی و کارهای آینده اش با سینماپرس گفتگو کرد.

این فیلمساز ایرانی-فنلاندی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص دلیل تغییر عنوان این فیلم از «لایه های دروغ» به «تاوان» اظهار داشت: تهیه کننده ایرانی این تصمیم را گرفت؛ تغییر عنوان در فیلم های سینمایی برای پخش در کشورهای مختلف پدیده ای مرسوم و عادی است. معمولاً اکثر فیلم های دنیا چند اسم دارند و بر اساس کشورهایی که فیلم ها در آن اکران می شوند اسامی شان تغییر می کند. این فیلم در اروپا و آمریکا همچنان با عنوان «لایه های دروغ» شناخته می شود و در سایت معتبر آی ام دی بی نیز با همین نام شناخته می شود.

وی سپس در پاسخ به این پرسش که چرا برای اکران عمومی فیلم به ایران نیامدید گفت: این روزها من برای ساخت پروژه بعدی ام در لندن به سر می برم و امکان این را نداشتم که به ایران سفر کنم اما امیدوارم مردم که این فیلم در اصل برای آن ها ساخته شده است از «تاوان» حمایت کنند. «تاوان» دوباره ژانر مهم اکشن را در سینمای ایران زنده کرده و از این نظر بسیار ارزشمند است.

سهراب در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به حضور این اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر یادآور شد: رفتار بدی که با من در جشنواره فجر صورت گرفت در دنیا نظیر ندارد! من شخصاً در هیچ جشنواره ای شاهد این اتفاق نبودم که منتقدان و خبرنگاران به شخص کارگردان حمله کنند و بگویند چرا فیلم ساخته است اما در این جشنواره این اتفاق را تجربه کردم. متأسفم کسانی در این جشنواره بودند که اهمیت حضور فیلمی در ژانر اکشن را پس از سال ها درک نکرده بودند.

این سینماگر تأکید کرد: ما «تاوان» را با سختی و مرارت های بسیار ساختیم. در واقع ساخت این اثر سینمایی به دلایل متعدد حدود ۱۰ سال زمان برد. ما ۵-۶ بار به مرحله فیلمبرداری رسیدیم و سپس مجبور شدیم که کار را متوقف کنیم. در زمان تولید این پروژه من و گروهم به کووید مبتلا شدیم، برخی عوامل مان ویزا نگرفتند، برخی سرمایه گذاران خارجی کنار کشیدند و خلاصه ما نتوانستیم با خیال راحت این اثر را به سرانجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: این فیلم حتی نزدیک بود جان مرا بگیرد؛ یعنی همین فیلمی که منتقدان ایرانی آن را به تمسخر گرفتند چنین دشواری داشت اما برای من جالب اینجا است که در جشنواره های خارجی منتقدان و خبرنگاران به ما می گفتند که این فیلم یک «تیکن» ایرانی است و شباهت بسیار زیادی به فیلم های «تیکن» و «جان ویک» دارد. این در حالی است که بودجه کل فیلم ما به اندازه ۳۰ ثانیه از فیلم های «جان ویک» هم نبود! به هر صورت این اثر سینمایی بیش از ۵۰ جایزه از معتبرترین جشنواره های سینمایی دنیا گرفته که لیست آن ها در آی ام دی بی موجود است اما در ایران خیلی ها آن را مسخره کردند.

سهراب در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص تولید پروژه های بعدی خود متذکر شد: ما این روزها با تهیه کنندگان هالیوودی در حال مذاکره برای تولید ورژن آمریکایی «لایه های دروغ» هستیم و روی این فیلم کار می کنیم. در واقع اینقدر این فیلم از نظر آن ها خوب بوده که درخواست دارند من ورژن هالیوودی آن را نیز تولید کنم. من این روزها بسیار خوشحالم که می توانم فیلمی بسازم در کشوری که چنین فیلمی را دوست دارند و می خواهند چنین فیلمسازی داشته باشند و ناراحتم که بعد از ۳۰ سال که برگشتم ایران و خواستم فیلمی درست کنم برای جوانان و کسانی که فقط به ژانر درام و کمدی توجه ندارند این چنین مرا تحقیر کردند.

این کارگردان با بیان اینکه قهرمان باید دوباره در سینمای ایران متولد شود یادآور شد: زمانی که من کوچک بودم در سینماهای ایران فیلم های جمشید هاشم پور و بروسلی و... را می دیدیم. در آن زمان قهرمان در سینمای ایران حضوری جدی داشت و افسوس که سال ها است در سینمای ایران خبری از قهرمان نیست. این خیلی ناراحت کننده است که وقتی فیلمسازی مانند من می خواست دوباره قهرمان را در سینما زنده کند با این رفتار عجیب روبرو شد.

سهراب با انتقاد شدید از روند ناعادلانه اکران فیلم ها در سینمای ایران نیز تصریح کرد: امروز هم که فیلم ما اکران شده بدترین سالن ها و سانس ها را به فیلم ما داده اند. واقعاً چه کسی قرار است ساعت ۴ بعدازظهر به سینما برود و فیلم اکشن ببیند؟ این ها همه اجحاف در حق سینمای اکشن است.

وی تأکید کرد: البته بنده این را باید عنوان کنم که با اینکه رفتار برخی آدم ها کار را برای ما بسیار سخت کرد اما من هرگز و هیچ موقع نمی گذارم هیچ ارگان و نهادی جلوی راهی که من برای سینمای اکشن ایران دارم را بگیرند. من کارهای بزرگتر برای سینمای ایران انجام می دهم. بالاخره باید کسی سینمای اکشن ایران را زنده کند و اگر بابت زنده کردن کسی مرا مسخره می کند مهم نیست مهم این است که من ۵۰ جایزه از فستیوال های معتبر دنیا گرفتم و روزنامه ها و خبرنگاران و منتقدان ریویو خوبی روی فیلمم نوشتند. درست است که نتوانستیم جوری که می خواستیم فیلم را اکران کنیم اما امید دارم که جوانان ایران و مردم ایران ژانر اکشن داشته باشند و قهرمان دوباره در سینمای ایران متولد شود.

این فیلمساز ادامه داد: من هر روز پیام های متعددی از مخاطبان فیلم می گیرم و آن ها تشکر می کنند که ژانر اکشن را زنده کردم. نکته ای را می خواهم به منتقدان بگویم و آن این است که با این رفتاری که شما کردید کمتر کسی جرأت می کند در سینمای ایران ژانر اکشن بسازد. شما باید انرژی بگذارید و از فیلمسازانی که ریسک می کنند و دست به تولید چنین آثاری می زنند حمایت کنید، شما باید از مردم دعوت کنید که بیایند و این فیلم ها را ببینند نه اینکه کاری کنید که ریشه این ژانر در سینمای ایران برای همیشه خشکیده شود. این فیلم برای من نیست و برای همه ایرانیانی است که عشق اکشن و بزن بزن دارند.

سهراب در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه به زودی اولین فیلم اکشن-کمدی ایرانی را جلوی دوربین می برم گفت: من عاشق سینمای ایران هستم. با اینکه کار در سینمای ایران به شدت سخت است و منتقدان آن بی پروا فیلم ها را مورد هجمه قرار می دهند اما من ایمان دارم که باید برای سینمای ایران کار کنم و همانطور که برای «تاوان» تمامی سرمایه و هرچه داشتم و نداشتم را گذاشتم تا کار به نتیجه برسد برای فیلم جدیدم نیز چنین خواهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.