شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰

«مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«احیای جمعیت» جزو استراتژی‌های مسلم «جمهوری اسلامی» است/ اگر در این حوزه کار فرهنگی و هنری صورت نگرفته نشان از بی‌خردی مسئولان مرتبط دارد

محمدرضا شرف الدین در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما در خصوص عدم همراهی و هجمه تولیدات سینما و تلویزیون به سیاست های جمعیتی گفت: چرا برخی فیلم های سینمایی متأثر از فرهنگ منحط غربی به جای ترویج فرزندآوری سگ و گربه دست جوانان نشان می دهند؟ چرا به جای فرزند در خانواده ها حیوان حضور دارد؟ چه کسی به این فیلم ها پروانه ساخت و نمایش می دهد؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «فرزند صبح» و «باد به دستان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقوله فرزندآوری مطلب بسیار مهمی است که همه مسئولان و مدیران در همه بخش های کشور باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: فرزندآوری و رشد جمعیت و یا احیای جمعیت جزو استراتژی های مسلم جمهوری اسلامی ایران و جزو دستورات مستقیم و موکد مقام معظم رهبری است و اگر در این حوزه کاری صورت نگرفته نشان از بی خردی مسئولان مرتبط دارد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه دولت های سازندگی و اصلاحات موجب شکاف جمعیتی در کشور شدند یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست بسیار بدی در کشور شکل گرفت؛ در آن روزگار وزارت بهداشت آمد و وازکتومی و وسایل پیشگیری را به صورت ارزان و رایگان در اختیار مردم گذاشت. البته در همان روزگار هم دلسوزان و خردمندانی بودند که مدام تذکر می دادند و می گفتند این کار خطرناک است و نباید این حرکت ادامه پیدا کند.

شرف الدین در همین راستا خاطرنشان کرد: یادم می آید حجت الاسلام قرائتی در همان روزگار در یکی از برنامه های شان که بسیار پر مخاطب هم بود اعلام کردند که برخی افراد به بنده فشار آورده اند که در خصوص مقوله کنترل جمعیت صحبت کنم؛ حالا من در این باره صحبت می کنم و می گویم که این کار درست نیست و من به شخصه مخالف این کار هستم چرا که این کار خارج از سیره نبوی و ائمه اطهار (ع) ما است؛ شیعیان باید زیاد شوند و من به هیچ وجه این سیاست را قبول ندارم.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: امروز وقتی به معضلی که پیش آمده نگاه می کنیم متوجه می شویم که ایشان بسیار درست می گفت؛ در هر صورت امروز باید سیاست های جمعیتی و سیاست های کلان کشور را بر اساس رشد جمعیت قرار دهیم و باید مشوق ها و تبلیغات و مولفه های موثر در رشد جمعیت را فعال کنیم که یک بخشی از آن تبلیغات و رسانه است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بالای شهر، پایین شهر» و «پرنده باز کوچک» سپس با انتقاد شدید از سازمان سینمایی، صدا و سیما و... تصریح کرد: چرا برخی فیلم های سینمایی متأثر از فرهنگ منحط غربی به جای ترویج فرزندآوری سگ و گربه دست جوانان نشان می دهند؟ چرا به جای فرزند در خانواده ها حیوان حضور دارد؟ چه کسی به این فیلم ها پروانه ساخت و نمایش می دهد؟

وی متذکر شد: فاجعه آنجا است که بعضی وقت ها این سگ و گربه ها شخصیت داستانی در سینمای ما پیدا می کنند. در واقع به جای اینکه خانه ها را مملو از کودکان نشان دهند با یکی دو سگ و گربه نیاز عاطفی جوانان را می خواهند مرتفع کنند. این همان تهاجم فرهنگی است که به ما سرایت کرده و امروز آن را در فیلم ها و سریال ها می بینیم! این در حالی است که غربی ها خودشان این گرایش را نفی می کنند و در تبلیغات وسیعی که دارند برای فرزندآوری شهروندان شان تلاش می کنند.

شرف الدین با اشاره به اینکه مقوله خانواده را در آمریکا درست در سطح امنیت ملی شان می دانند اظهار داشت: دشمنان و بیگانگان انهدام و ریختگی و در واقع اضمحلال خانواده را برای ما می خواهند اما خودشان از خانواده به شدت دفاع می کنند. امنیت ملی، اقتصاد و خانواده باید در تمام شئون تبلیغاتی و فرهنگی و زیرساختی نظام از جمله سینما وجود داشته باشد. این ۳ رکن جزو ارکان عقلی هر تمدن و کشوری است؛ حال سوأل اینجا است که چرا سینما و تلویزیون ما پر نیست از این عناصر مهم؟ رسانه های ما چه می کنند؟

وی در همین راستا گفت: ما قوانین و بخشنامه و... فراوان داریم. این مهم است اولویت برای اجرای این قوانین چیست. این برای مسئولان اولویت نیست چون آن را درک نکرده اند. البته ما نمی توانیم مشکلات اقتصادی را برای فرزندآوری نادیده بگیریم. ما نمی گوییم که فقط باید توکل به خدا باشد و بگوییم هر آنکس که دندان دهد نان دهد. وقتی کرایه خانه و درآمد کم و تأمین معیشت و گذران زندگی بسیار گران درمی آید و تورم و وضعیت اقتصادی نابسامان است اولین تأثیرش را روی این موضوع می گذارد و خانواده انگیزه ای برای فرزندآوری و ازدواج ندارند و سن ازدواج بسیار بالا می رود از این رو مسئولان دولت باید در وهله اول این معضلات را برطرف کنند.

این هنرمند پیشکسوت سپس با بیان اینکه مدیران فرهنگی به شدت دچار غفلت هستند ابراز داشت: ما شاهد مدیریت سوء و همینجور تعارض منافع هستیم! در واقع یا غفلت است یا تعارض منافع!

وی یادآور شد: چندی پیش من یک طرح سریال داشتم و آن را به سیمافیلم بردم و دو سال است می خواهم مسئول سیمافیلم را ببینم اما این اتفاق رخ نداده است! دو تا مسئول عوض شد هنوز به بنده وقت ندادند که بروم و مدیر را ببینم. جالب اینجا است که ۵۰ درصد هم اسپانسر داشتم. من با این حالت نتوانستم یک نفر را ببینم. کسی به من گفت وقتت را اینجا نگذران. تو را راه نمی دهند! برو دنبال کارت! حال مسأله اینجا است که تم این سریال سبک زندگی سنتی و ایرانی-اسلامی را تبلیغ می کرد. ما می خواستیم آسیب فرهنگ غربی و سبک زندگی آن ها را نشان دهیم اما متأسفانه این کار را نکردند.

شرف الدین در خاتمه این گفتگو افزود: شاید دلیل این اتفاق آن باشد که ما جزو کتگوری آن ها نبودیم و به همین علت کارمان را رد کردند. اسفا که سینما و تلویزیون سترون شده و مدیران بر اساس مصلحت اندیشی و رفیق بازی برخی طرح ها را رد یا تأیید می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.