یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶

کارگردان «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» صنعتی است که باید از طرف «دولت» حمایت شود/ متأسفانه امروزه «مخاطب» بهره درستی از «سینما و فیلم» نمی‌برد

داود بیدل در سریال بیم و امید

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص انتظار و توقعات از مجلس دوازدهم در حوزه فرهنگی و هنری گفت: جامعه سینمایی و هنری به شدت جامعه مظلومی است؛ برخی اتفاقات اخیر و بیماری کرونا و... منجر به این شد که قشر سینماگران به شدت ضربه بخورند. بدیهی است که باید از طرف دولت اتفاقاتی رخ بدهد که حال تمامی اصناف سینمایی خوب شود و مجلس شورای اسلامی می تواند در این راستا نظرات تخصصی خود را به دولت بدهد.

کارگردان فیلم های سینمایی «نمور» و «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قاعدتاً سینما صنعتی است که باید از طرف دولت حمایت شود برای اینکه رشد پیدا کند. مهمترین مقوله در سینما حمایت از ساخت سالن های سینما در مرحله اول است. بدیهی است که ما باید این بخش را توسعه دهیم؛ باید محصول هنری به مردم ارائه شود؛ باید سالن های باکیفیت باشد و بر اساس استانداردهای بین المللی این فضا را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید از عرضه محصولات فرهنگی حمایت شود که این مهم قطعاً به استقبال مخاطب و تماشاگران منجر می شود. بجث بعدی هم حمایت از هنرمندان و فیلمسازان است.

بیدل سپس با بیان اینکه توجه به معضلات معیشتی و بیکاری هنرمندان باید در دستور کار مجلس قرار بگیرد تصریح کرد: جامعه سینمایی و هنری به شدت جامعه مظلومی است؛ برخی اتفاقات اخیر و بیماری کرونا و... منجر به این شد که قشر سینماگران به شدت ضربه بخورند. بدیهی است که باید از طرف دولت اتفاقاتی رخ بدهد که حال تمامی اصناف سینمایی خوب شود و مجلس شورای اسلامی می تواند در این راستا نظرات تخصصی خود را به دولت بدهد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بحث بعدی که مطرح است اینکه باید از آثار مردمی حمایت شود. به مروز زمان باید ژانرهای مختلف جای خود را بین مردم باز کنند. متأسفانه امروزه ژانرها از بین رفتند؛ موضوعات از بین رفتند. مخاطب به جایی رسیده که فیلمی می بیند که در شأن او نیست. چون تولیدات زیاد است و مخاطب بهره درستی از سینما و فیلم نمی برد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» و «راه و بیراه» تأکید کرد: البته مسأله اینجا است که قاعدتاً مجلس شورای اسلامی به تنهایی نمی تواند برای اهالی فرهنگ و هنر تصمیم گیری کند چرا که در ابتدا این وظیفه دولت است که به مجلس لایحه ارائه دهد و مجلس نیز در خصوص آن لایحه تصمیم گیری کند و قانون تصویب کند. پس این وظیفه دولت است که دغدغه مندانه راه حل و ایده بدهد و سپس مجلس شورای اسلامی از آن ایده ها حمایت کند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: مجلس می تواند نشست های مشترکی را با دولتمردان و مسئولان فرهنگی ترتیب دهد؛ به دولت راهکار بدهد و دولت به این سمت برود که لوایحی را به مجلس درخواست دهد. بدیهی است که مجلس فی البداهه نمی تواند کار خاصی بکند و باید این نگاه مشترک در مجلس و دولت به وجود آید. مجلس باید این نشست های مشترک را با دولت شکل دهد تا معضلات جامعه سینمایی و خود سینما همیشه روی میز باشد. شاید به این ترتیب بتوان بخشی از معضلات موجود در سینمای کشور را برطرف نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.