شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

قبلاً بسیاری از کارهای ما معطوف به «کودک» بود/ سیاست اصلی ما «نوجوان محوری» است

نشست خبری تابستان 03 کانون فرهنگی پروروشی؛ حامد علامتی

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامگاه روز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ با جمعی از فعالان حوزه کودک و نوجوان استان گلستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سینماپرس، حامد علامتی در ابتدای این دیدار با اشاره به این که این سومین سفر اعضای شورای معاونان کانون به استان‌ها است گفت: اعضای شورای معاونان کانون از روز سه‌شنبه به تمام شهرهای استان گلستان سفر کرده و از نزدیک شاهد مسایل و مشکلات حوزه کودک و نوجوان در این استان بوده و تلاش کرده‌اند در حد امکان آن‌ها را رفع کنند.

او با اشاره به علاقه رئیس جمهور شهید به توسعه فعالیت‌های تربیتی در حوزه کودک و نوجوان، افزود: سیاست اصلی ما نوجوان محوری است؛ یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه کودک و نوجوان نگاه ویژه شهید رئیسی به این حوزه بود و ما امروز با تدبیر این شهید بزرگوار شورای عالی جوان و نوجوان را داریم.

مدیرعامل کانون ادامه داد: در کانون قبلاً بسیاری از کارهای ما معطوف به کودک بود و نوجوانان در کانون مغفول بودند، اما با اهتمام دولت سیزدهم به حوزه نوجوان توجه جدی‌تری شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: رئیس جمهور شهید به عرصه ناشران کودک و نوجوان توجه ویژه داشتند و در بازدید نمایشگاه کتاب تهران هم از من خواستند که از دیگر ناشران حمایت کنیم و وارد فضای رقابتی با آن‌ها نشویم؛ ما نیز برهمین اساس کتاب‌های بیش از ۵۲ ناشر را خریدیم و در سطح مراکز توزیع کردیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های مربیان کانون پرورش فکری، بیان کرد: کانون یک نهاد معمولی نیست، یک سرمایه عظیم فرهنگی هنری در جمهوری اسلامی است که با ارایه بیش از ۶۰ عنوان فعالیت، یک بسته کامل فرهنگی‌هنری، ادبی برای کودکان و نوجوانان است و در حوزه تولید فیلم، انیمیشن، پویانمایی، اسباب‌بازی و کتاب نیز فعالیت می‌کند.

علامتی با بیان این‌که نزدیک به ۶۰ سال است که بسیاری از بزرگان این کشور دوران کودکی و نوجوانی خود را با کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون سپری کرده‌اند، گفت: امسال با یک هزار عنوان کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتیم که این عدد در نوع خود کم‌نظیر است، همچنین سال گذشته سه میلیون جلد کتاب منتشر کردیم.

او با اعلام این‌که کانون بیش از ۱هزار مرکز فرهنگی‌هنری در سطح کشور دارد، اظهار داشت: هدف ما این است کانون پرورش فکری، علاوه بر خوانش کتاب، متناسب با اقتضائات محلی، بسته تربیتی برای آن منطقه تعریف کند.

مدیرعامل کانون ادامه داد: ما فقط دنبال کارهای مهارتی نیستیم نگاه ما باید تربیتی باشد و از دل نگاه تربیتی مهارت‌آموزی هم اتفاق می‌افتد، کانون در بطن دستگاه تعلیم‌ و تربیت است اما حوزه عملکرد آن در حوزه‌ی بیرون از آموزش ‌و پرورش است.

علامتی در این زمینه توضیح داد: ما یک فعالیت غیررسمی در فضای غیررسمی آموزش و پرورش داریم که آن کانون است، دو بال فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در درون و بیرون مجموعه کانون پرورش فکری است.

او با اشاره به سیاست‌های کشور مبنی بر مردمی‌سازی فعالیت‌ها، بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار کانون به سمت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی رفته است چراکه باید جبهه‌ای کار کنیم؛ خصوصی‌سازی در حوزه تعلیم‌وتربیت آفت است ما باید مردمی‌سازی کنیم و آن‌ها را حمایت کرده و بر فعالیت‌های‌شان نظارت داشته باشیم.

مدیرعامل کانون اظهار داشت: ما باید خانواده را از تماشاگر بودن به همکار و همراه بودن با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم چرا که نخستین کانون تربیت کودک، خانواده است.

گفتنی‌است در ابتدای این نشست‌ فعالان گروه‌های مختلف حوزه کودک و نوجوان استان گلستان به بیان نقطه نظرهای خود پرداختند و اعضای شورای معاونان کانون نیز برنامه‌های حوزه کاری خود را برای آن‌ها تشریح کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.