یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳

رئیس سازمان سینمایی:

«آقای رئیسی» دغدغه دیدن آثار سینمایی را داشت/ حوزه عدالت فرهنگی دغدغه‌ ایشان و برایشان مهم بود

محمد خزاعی

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی با بیان این‌که شهید رئیسی علاقه خاصی به فیلم سینمایی «غریب» داشت، گفت: ساخت آثاری در حوزه مستند درباره شهید رئیسی را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره ساخت اثری درباره شهید رئیسی برای حضور در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: در این زمان کوتاه، تا جشنواره ممکن نیست، چون باید مراحل تحقیقات و نگارش را پشت سر بگذارد.

وی افزود: البته در حوزه تولید مستند کارهایی را شروع کردیم؛ اما واقعیت این است که وقتی درباره آدم‌های بزرگ می‌خواهید، فیلم بسازید مراحل تحقیقات و نگارش آن طول می‌کشد، اما وظیفه ماست که در حوزه سینما از زوایای مختلف به ابعاد شخصیت شهید رئیسی بپردازیم و خاطرات ایشان را بازگو کنیم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: در دولت سیزدهم جنس سلوک و رفتار شهید رئیسی و نوع نگاهی که برای مردم مخصوصا مناطق محروم و دغدغه‌هایی که نسبت به شهرستان‌ها داشتند، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسری پیدا کرده بود و همه ما اگر کارنامه وزارت فرهنگ را مرور کنیم چه آقای وزیر و چه معاونان هر روز یکی از مدیران در یکی از شهرستان‌ها حاضر بودیم، با هنرمندان می‌نشستیم و گفت‌وگو می‌کردیم تا بتوانیم مشکلاتشان را برطرف کنیم.

شهید رئیسی سینما را دوست داشت

خزاعی گفت: آشنایی ما با آقای رئیسی به قبل از این برمی‌گردد؛ قوه قضائیه و آستان قدس رضوی و در زمانی که به عنوان رئیس جمهوری به مردم خدمت می‌کردند هم به حوزه فرهنگ و هنر آشنا بودند و هم سینما را دوست داشتند و پیگیری می‌کردند و این مساله خیلی مهمی است.

حتی برخی از فیلم‌ها را تماس می‌گرفتند که برایم بفرستید. به آقای وزیر و دفتر وزیر می‌گفتند

وی اظهار داشت: روسای جمهوری مختلفی را از نزدیک دیدم؛ طبیعتا حاج آقا رئیسی دغدغه حوزه فرهنگ و هنر را داشت و یادم هست حتی برخی از فیلم‌ها را تماس می‌گرفتند که برایم بفرستید. به آقای وزیر و دفتر وزیر می‌گفتند. در این سه سال برای برخی فیلم‌ها به سازمان سینمایی آمدند. در زمان جشنواره فیلم فجر به همراه خانواده‌شان برخی فیلم‌ها را دیدند. آقای رئیسی دغدغه دیدن آثار سینمایی را داشت و راجع به این‌که توجه جدی به شهرستان‌ها و استان‌ها داشته باشیم، سفارش می‌کردند.

احیای شورای عالی سینما در دروه شهید رئیسی

خزاعی گفت: حوزه عدالت فرهنگی دغدغه‌ ایشان و برایشان مهم بود. در تربیت نیروی انسانی و کادرسازی بچه‌های انقلاب اهتمام داشت، یکی از مهمترین اقداماتی که انجام شد و در حافظه تاریخ سینمای ایران باقی ماند احیای شورای عالی سینما بود. آقای رئیس جمهوری موافقت کردند که مجدد این شورا فعالیت خود را آغاز کند و آقای مخبر (معاون اول رئیس جمهوری) ریاست آن را بر عهده گرفت و خیلی از تصمیمات بسیار خوب در این شورا گرفته شد. در این شورا اشخاص حقیقی و حقوقی دور هم جمع می‌شدند و تصمیمات کلانی را در حوزه سینما می‌گرفتند.

برخی از هنرمندان در قوه قضائیه به ایشان مراجعه کردند و ممنوع‌الکاری و مشکلات فیلم‌هایشان برطرف شد

رئیس سازمان سینمایی با بیان این‌که خاطرات مختلفی از شهید رئیسی دارم اظهار داشت: برخی از هنرمندان در قوه قضائیه به ایشان مراجعه کردند و ممنوع‌الکاری و مشکلات فیلمهایشان برطرف شد و اکنون در سینما کار می‌کنند. دلسوز بودند و در یک کلام نگاه پدرانه داشتند. جای ایشان و آقای امیرعبدالهیان و موسوی عزیز و آقای آل هاشم که بارها خدمتشان رسیده بودم خالی است.

رئیس سازمان سینمایی افزود: هر وقت به شهید امیرعبدالهیان (وزیر امور خارجه) مراجعه داشتیم در حوزه سینما جلسه می‌گذاشتند، دستور می‌دادند و فورا معاونان جلسات مشترکی می‌گذاشتیم که این مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: خاطرات بسیار خوبی برای من و اهالی سینما از این بزرگواران باقی ماند و جایشان خالی است و معتقدم که مردم انتخاب کردند و خداوند همه اینها را انتخاب کرد و در آغوش گرفت. در ذهن‌ها جاودان و ماندگار شدند و در ذهن‌ها باقی ماندند.

به ما گفتند برخی از فیلم‌ها را در نهاد ریاست جمهوری ببینند

خزاعی همچنین در خصوص این که آیا فیلم و یا اثری بوده که آقای رئیسی نظر خاصی روی آن داشته باشند؟ گفت: در سال ۱۴۰۱، یادم است کار محمدحسین لطیفی به تهیه‌کنندگی حامد عنقا (فیلم غریب) را دیدند و چقدر تعریف کردند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: معمولا آثار را می‌دیدند و در سال ۱۴۰۲ به ما گفتند برخی از فیلم‌ها را در نهاد ریاست جمهوری در شبها که وقت دارند ببینند. در دیدارهای نوروزی که می‌رفتیم ایشان راجع به سینما نکته‌ای به ما می‌گفتند. خوشحالم که از عملکرد سازمان سینمایی راضی بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.