یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

«محمدعلی رامین» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

تمام سلوک انسان بر اساس آموزه‌های فرهنگی و منتج از گزینش سبک زندگی اوست/ اگر «هنجارهای فرهنگی» آسیب ببیند همه بخش‌های دیگر حیات فردی و اجتماعی نیز آسیب می‌بینند

محمدعلی رامین

سینماپرس: محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها در خصوص انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم و اهمیت توجه کاندیداها به مقوله فرهنگ و هنر نکاتی را بیان کرد.

مؤسس و دبیرکل سابق اتحادیه راه اسلامی در آلمان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص اهمیت توجه به مقوله مهم فرهنگ توسط کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار داشت: تمام سلوک انسان در زندگی فردی و اجتماعی و نیز تمام کنش و واکنش های انسان در مسیر عمر خویش، بر اساس آموزه های فرهنگی و منتج از گزینش سبک زندگی اوست. رفتار انسان در مسائل شخصی و خانوادگی، در حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، نظامی و غیره، همه به موضوع فرهنگ باز می گردد. اگر برای یک فرد یا یک جامعه، هنجارهای فرهنگی، ارزش های کهن تاریخی و سنت های عقلانی در روابط اجتماعی که مبتنی بر ارزش های ثابت اخلاقی و آداب پسندیده، خاصه عقاید اصیل دینی-عقلی هستند، به دلائل گوناگون آسیب ببیند، همه بخش های دیگر حیات فردی و اجتماعی، مثل عرصه سیاست، روابط بین الملل، مدیریت جامعه، اقتصاد و معیشت همگانی، نیز آسیب می بینند.

محمدعلی رامین ادامه داد: این یک «نگاه فرهنگی» به حوزه های اقتصاد و فرهنگ و هنر و سیاست است. اما اگر حوزه های مختلف را بر مبنای، فردمحوری و با نگاه سرمایه سالاری پردازش کنیم، باید بدانیم که همه چیز زندگیمان، مادی و غیرفرهنگی خواهد شد؛ آنگاه، مفهوم فرهنگ هم به ضدفرهنگ تبدیل می شود! شاید بخاطر همین غفلت، دولتمردان خوش بین جمهوری اسلامی، از ابتدا یک فرض غلطی داشتند و آن اینکه فرهنگ جامعه ایرانی-اسلامی ما یک چیز ثابت است و به همین دلیل به سادگی از آن عبور می کردند و هیچ وقت «فرهنگ» را مبنای حل مسائل کشور قرار ندادند.

رامین با بیان اینکه بارها دیده شده افراد غیرفرهنگی برای مدیریت نهادهای مهم فرهنگی مستقر شده اند، متذکر شد: این منشاء آسیبی است که ما مدام از آن ضربه خوردیم. نکته دیگر این است که سیاستمداران ما تصور می کردند که در مقوله فرهنگ، باید کسانی را که از ارزش های فرهنگ اصیل جامعه ایرانی-اسلامی فرار می کنند، جذب کنیم؛ بنابراین به ندرت برای تثبیت و تعمیق و گسترش ارزش های اصیل سرمایه گذاری می کردند؛ چون آن را تحصیل حاصل می پنداشتند. بنابراین، در عین اینکه فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی ما، انقلاب اسلامی را پدید آورد و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را میسر کرد، حالا به دست همین جمهوری اسلامی، آن فرهنگ عظیم الهی-بشری را (در فضای مجازی) به دشمنان ملت ایران واگذار می کنیم.

امام جمعه دهه شصت شهر دانشگاهی کلاوستال و فارغ التحصیل دانشگاه های کارلسروهه و کلاوستال آلمان، در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا برخی دولت ها در کلام و شعار صحبت های قشنگی در خصوص رشد و تعالی حوزه فرهنگ و هنر می کنند، اما در عمل شاهد عدم اتفاق مثبت در عملکردشان هستیم، تصریح کرد: دلیل این اتفاق واضح است؛ غالباً کسانی بر حوزه فرهنگ و هنر و رسانه مستقر می شوند که خودشان با مبانی فرهنگ و هنر و رسانه آشنا نیستند و از آگاهان منتقد بهره نمی گیرند و به افراد متملق و فرصت طلب یا ساده انگار، اکتفا می کنند. آن ها وقتی در این جایگاه ها و مناصب حکومتی قرار می گیرند، دیریازود بازیچه دست بازیگران ضدفرهنگی و صاحبان رسانه های دغل باز می شوند. بازیچه دست کسانی می شوند که هنر را ابزار انتشار ابتذال می سازند. آن ها ابتدا با خوش باوری و ساده انگاری به عرصه ورود می کنند، اما به سرعت مرعوب فضای غالب در این حوزه ها می شوند و چون نگاه ساده انگارانه اولیه خودشان را غیر قابل اجرا می بینند، حقیقت را رها می کنند و مطیع فضاسازی ها می شوند.

وی در خصوص ضرورت افزایش بصیرت سیاسی عمومی در مردم برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و به منظور فریب نخوردن افراد توسط معاندین و دشمنان ایران، وظیفه نخبگان و هنرمندان جامعه را چنین ارزیابی کرد: اگر هنرمند را بر اساس معیارهای ارزشی دینی و ملی تعریف کنیم، فارغ از کسانی که هنرشان در جلب محبت دشمنان ایران و ایرانی است و آرزوی شان جلوه گری در جشنواره های غربی است، آن گاه ما، انسان های فرهیخته و نجیب و با هویت فرهنگ ایرانی-اسلامی را، «هنرمند» می خوانیم. این چهره های هنری و فرهنگی «مشهور و معتبر»، به تبع اعتبارشان در جامعه، مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. اگر این ها را بخشی از نخبگان جامعه بشناسیم، نخبگی آنها زمانی بروز و ظهور پیدا می کند که بتوانند بر افکار عمومی اثر مثبت بگذارند و با تقویت امید و نشاط فکری و روانی در مخاطبان خویش، چشم انداز روشنی از آینده جامعه را تشخیص بدهند و ترویج بکنند.

رامین در خاتمه این گفتگو افزود: این پیش فرض فرزانگی و نخبگی افراد هنرمند ماست. در حال حاضر مرزهای تحمیلی و موانع کشورهای همسایه در حال حذف شدن است و اقتدار ایران با آرمان های مادی-معنوی انقلاب و حضور شخصیت ممتاز رهبری امام خامنه ای، در گستره جبهه فزاینده «مقاومت»، به عنوان یک شبکه اجتماعی، فرهنگی، هنری و رسانه ای، هنوز شناسایی نشده است. اگر این اتفاق بیفتد و باور کنیم عرصه ای به این وسعت در اختیار ماست و ما باید تلاش کنیم همفکران خود را در این عرصه وسیع انسانی پیدا کنیم و هم افزایی داشته باشیم، آن وقت عرصه جهانی فرهنگ و هنر مسلمانان بسیار قدرتمند خواهد شد و قطب جدیدی از فرهنگ و هنر و رسانه مستقل در عرصه جهان ظهور پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.