شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

تهیه کننده «عطرآلود» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مثل «هالیوود» و «بالیوود» پرقدرت نیستیم که بدون حمایت نهادهای حاکمیتی بتوانیم به صورت مستقل «تبلیغات» کنیم/ اینکه نهادها تصمیم بگیرند از چه فیلمی بیشتر حمایت کنند امر مدیریتی است

فیلم سینمایی عطرآلود

سینماپرس: یوسف منصوری تهیه کننده فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست که این روزها در حال اکران است با سینماپرس به گفتگو نشست.

منصوری در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه با توجه به آنکه طی سال های اخیر اغلب شاهد استقبال مردم از فیلم های کمدی بودیم و این روزها هم خیل عظیمی از فیلم های کمدی در حال اکران هستند و فکر می کنید در این شرایط «عطر آلود» تا چه میزان می تواند در گیشه موفق عمل کند و مورد توجه مخاطبان واقع شود اظهار داشت: سینمای ما چند سال قبل درگیر کرونا شد و به مرز ورشکستگی رسید و سازمان سینمایی به همین علت پس از فروکش کرونا سیاستی چید که بخش صنعت بودن سینما را ترمیم کند و از ورشکستگی آن جلوگیری کند. سازمان سینمایی با اکران فیلم های کمدی پر فروش عادت سینما رفتن که از سبد مصرفی خانواده خارج شده بود را به حالت قبل برگرداند و پای مردم را به سینما باز کرد.

وی ادامه داد: آرام آرام چند وقتی است با گونه های دیگری از فیلم در سینما مواجه هستیم. انتقاد برخی افراد این بود که نباید سینما صرفاً کمدی شود و خوشبختانه چند وقتی است فیلم هایی را دیدیم که کمدی نبودند و فروش خوبی داشتند. الآن هم از زمانی که «عطرآلود» اکران شده فروش خوبی داشته و رکورد فیلم عاشقانه را تا این لحظه زده است. اگر مخاطب خوشش بیاید امیدوارم وضعیت فروش بهتر هم بشود. در هر صورت طبیعاتاً قیاس کمدی با این نوع فیلم ها درست نیست و هر گونه ای در حد خودش باید بررسی شود.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که کانسپت «عطر آلود» با اغلب ملودرام عاشقانه و اجتماعی سینمای ایران متفاوت است؛ شما به عنوان تهیه کننده چه عنصری در فیلمنامه این عصر پیدا کردید که شما را جذب تولید آن کرد گفت: «عطر آلود» از نظر من که تهیه اش را بر عهده داشتم عناصر و ویژگی خاصی داشت. نقش عاطفه به نظر من طلا است. این کاراکتر به عنوان یک بانو در سینما چیزی است که باید خیلی از آن را داشته باشیم. زنی که این چنین به زندگی معنا می دهد و خانواده را دوست دارد در سینما کم است. همچنین تلاش و قوس شخصیت علی را دقت کنید که آقای زمانی نقشش را بازی می کند؛ ببینید که چه رفت و برگشت درست و درمانی دارد. طبیعتاً همه این ها جزو جذابیت های این فیلمنامه است.

منصوری سپس با بیان اینکه در «عطرآلود» شاهد درگیری شخصیت ها با رذائل اخلاقی عجیبی که متعلق به جامعه و فرهنگ ما نیست مواجه نیستیم تصریح کرد: برخی افراد گاهی موقعیت های نمایشی را انتخاب می کنند که ربطی به زیست مردم ایران ندارد اما در این فیلمنامه خبری از این اتفاق نبود.

وی افزود: از سوی دیگر این فیلمنامه مضمون و هدف و نحوه روایت و چالش های جذاب تولیدی داشت. ما ۴ فصل در این فیلم داریم اما دو ماه فیلمبرداری کردیم و چگونگی برنامه ریزی و اجرای این ۴ فصل چالش جدی برای ما بود. اینکه مسأله «بو» را مرئی کنیم خودش یکی دیگر از چالش های مهم این فیلمنامه بود. علی عطرساز است و جایی در تلاش هایش بو مرئی می شود؛ بحث وی اف ایکس و ویژوال آن مهم است که قطعاً آقای برادران زیاد می تواند درباره آن صحبت کند.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا امروز در سینمای ایران کمتر فیلم های سالم و انسانی تولید می شود متذکر شد: شاید یکی از علل کم تولید شدن فیلم خوب به دلیل رونق اقتصادی فیلم های کمدی است. رونق گیشه فیلم های کمدی خیلی افراد را وسوسه می کند که به آن سمت بروند. البته نباید ناگفته بماند که فیلم های محترم که جنس دفاع مقدسی و تاریخی دارند و طرفدار زیادی دارند نیز طی چند سال اخیر موفقیت های خوبی کسب کرده اند مثل «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» و «لباس شخصی» و «ضد» و... طبیعتاً موفقیت این قبیل آثار آدم ها را راغب می کند که در این گونه هم فعالیت کنند.

منصوری در خاتمه این گفتگو با طرح این مسأله که در حوزه تبلیغات نه تنها فیلم ما که کلاً سینما نیاز به حمایت جدی دارد خاطرنشان کرد: ما مثل هالیوود و بالیوود پر قدرت نیستیم که بدون حمایت نهادهای حاکمیتی بتوانیم به صورت مستقل تبلیغات کنیم. چه فیلم ما چه آثار دیگر حمایت می خواهند. اینکه نهادها تصمیم بگیرند از چه فیلمی بیشتر حمایت کنند امر مدیریتی است اما تمام سینما به عنوان یک عنصر مهم فرهنگی باید از این حمایت ها بهره مند شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.