دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰

استاد «حاج علی انسانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باعث تأسف است که بسیاری از مردم نسبت به «مباهله» کمتر آگاهی دارند/ امیدوارم کسانی که پول و امکانات دارند به میدان بیایند و برای این موضوع کار کنند

علی انسانی

سینماپرس: حاج علی انسانی شاعر آیینی و مداح اهل بیت (ع) در خصوص چرایی عدم پرداختن به موضوع مهم مباهله در سینما، تلویزیون، تئاتر و... با سینماپرس به گفتگو نشست.

نویسنده کتاب های «چراغ صاعقه» و «دل سنگ آب شد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: ما چند نفری هستیم که گروهی به نام «مبادیان مباهله» را راه اندازی کردیم و تا امروز هم هر کاری در این زمینه انجام دادیم با عنایت صاحب مباهله یعنی حضرت علی (ع) بوده است. خوشبختانه بسیاری از علما و مراجع نیز لطف داشتند و در خصوص این حرکت ما اعلامیه دادند و ما را همراهی کردند.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی خواهیم عملکردمان دولتی باشد متذکر شد: تا امروز هم نهادهایی مانند شهرداری به میدان آمدند؛ یک نمایشنامه هم با موضوع مباهله در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت. شعر مخصوص مباهله در بسیاری از شهرستان ها مورد توجه قرار گرفت و حتی دیوارنگاره مخصوص روز مباهله در میدان حضرت ولیعصر (عج) تهران نصب شد و در برج آزادی نیز از مباهله گفته شد.

انسانی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا در سینما و تلویزیون کمتر به این موضوع پرداخته شده و آیا نیاز نیست که رسانه های مهمی مانند این دو مدیوم با همراهی نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و... به موضوع ارزشمند مباهله ورود کنند متذکر شد: ما دوست داریم که در خصوص موضوع مباهله فیلم، سریال، انیمیشن و... تولید شود اما این اتفاق نیازمند وجود امکانات کافی است. من امیدوارم کسانی که پول و امکانات دارند به میدان بیایند و برای مباهله کار کنند. کسی که می خواهد برای مباهله کار کند باید ۵ ویژگی مهم داشته باشد؛ اول اینکه دستش به دهنش برسد، دوم اینکه دست به جیب باشد، سوم اینکه به این کار مهم و خداپسندانه معتقد باشد، چهارم اینکه اعتماد داشته باشد که از او و کارش سوءاستفاده نمی شود و پنجم اینکه رزقش در این امر باشد.

این شاعر خاطرنشان کرد: پیش از این آقای میرعلایی تلاش داشتند فیلمی در این راستا تولید کنند اما تولید این اثر مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه لازم دارد که در توان ما نبود. بنده معتقدم رسانه های دغدغه مندی مانند رسانه شما باید با ارتباط گرفتن افراد مختلف به این نتیجه برسند که چطور می توان برای موضوع مباهله کار اساسی صورت داد.

انسانی تأکید کرد: همانطور که پیش تر هم اشاره کردم ما یک گروه جمع و جوری هستیم که تنها برای دغدغه مان گرد هم جمع شده و به میدان آمده ایم و این روز را جشن می گیریم و کم کم جلو می رویم تا مردم با موضوع مباهله آشنا شوند و بیش از این هم واقعاً کاری از ما برنمی آید.

وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم تا نسل جوان با موضوع مباهله و سایر موضوعات ارزشمند دینی آشنایی پیدا کنند گفت: مباهله از رویدادهای صدر اسلام است؛ مباهله یک امر الهی است و همچون واقعه‌ بزرگ غدیر، جایگاه و شأن امیرالمؤمنین (ع) را بیان می‌دارد اما باعث تأسف است که بسیاری از مردم و به خصوص نسل جوان نسبت به این امر کمتر آگاهی دارند و این وظیفه همه دغدغه مندان و هنرمندان و مدیران فرهنگی است که در خصوص آشنایی مردم با این موضوع گام بردارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.