دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴

کاظم بلوچی:

گروه‌های فیلم کوتاه مسائل اقتصادی بغرنجی دارند/ وظیفه اصلی حمایت از فیلم کوتاه برعهده دستگاه‌های دولتی است

کاظم بلوچی در مراسم تشییع پیکر مرحوم «محمد پورستار»

سینماپرس: کاظم بلوچی با بیان اینکه فیلمساز فیلم کوتاه فرهنگ کشور را رشد می‌دهد، گفت: هرچه سطح فیلم کوتاه بالاتر برود به فرهنگ کمک شده است، لذا تنها باید به آن‌ها اجازه داد و آن‌ها را سانسور نکنیم تا در آینده بتوانند راه درست را پیدا کنند.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه اکران بسته فیلم‌های کوتاه هنر و تجربه‌ برنده سیمرغ جشنواره بین‌المللی فجر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کارگردانان و عوامل تولید کننده فیلم کوتاه، امیدهای آینده هنر و سینمای ایران خواهند بود که بنده شخصاً با فیلم‌هایی که طی این سال‌ها از آن‌ها دیده‌ام به آینده آنها بسیار امیدوارم.

وی حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه را یک ضرورت دانست و با بیان اینکه تولید فیلم کوتاه نباید با دشواری تامین بودجه همراه باشد، خاطرنشان کرد: حمایت و کمک کردن به جریان فیلمسازی فیلم کوتاه باید یک اتفاق ساده و همواره دارای استمرار در بدنه مدیریت فرهنگی باشد و سنگلاخ‌ها را از جلوی این جوانان پر انگیزه کنار گذاشت تا زمینه برای موفقیت این فیلمسازان فراهم شود.

این کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: مطمئن باشید بچه‌هایی که مشغول تولید فیلم کوتاه هستند در آینده در جشنواره‌ها معتبر داخلی و خارجی درخشش خواهند داشت، چراکه انگیزه زیادی در این گروه‌ها وجود دارد لذا سیمرغ جشنواره فیلم فجر و اسکار و دیگر جوایز کوچک و بزرگ را دریافت خواهند کرد.

بلوچی در پاسخ به اینکه مناسبات اقتصادی در فیلم کوتاه خیلی با فیلم بلند فرق دارد، آیا این تفاوت‌ها در ابعاد فنی فیلمسازی هم وجود دارد، درباره سطح حرفه‌ای گروه‌های فیلم کوتاه گفت: البته که موافق هستم گروه‌های فیلم کوتاه مسائل اقتصادی بغرنجی دارند و این در مسیر فیلم کوتاه طبیعی است ولی با نیرو و انرژی جوانی که در این گروه‌ها وجود دارد بر تمام مشکلات فائق خواهند آمد.

وی به تهیه کننده‌های دارای سابقه پیشنهاد کرد از فیلمسازان فیلم کوتاه حمایت کنند و گفت: وظیفه اصلی حمایت از فیلم کوتاه برعهده دستگاه‌های دولتی است؛ امیدواریم در این زمینه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند چتر حمایت خود را نسبت به این فیلمسازان دارای انگیزه گسترده‌تر کند؛ شخصا گاهاً فیلم‌هایی از این عزیزان می‌بینیم که به آثار حرفه‌ای بلند تنه می‌زند و من از این همه استعداد و توانایی تعجب می‌کنم و البته به ویژه امیدوار می‌شوم.

این کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر، آینده فیلم کوتاه را روشن توصیف کرد و افزود: من شخصا خیلی دوست دارم بچه‌های فیلم کوتاه رشد کنند چراکه اگر این طیف فیلمسازی رشد کنند، فرهنگ کشور را رشد می‌دهند لذا هرچه سطح کارشان بالاتر برود به فرهنگ کمک شده است و این یک ارتباط دو سویه است که فکر می‌کنم تنها باید به آن‌ها اجازه داد و آن‌ها را سانسور نکنیم و اجازه بدهیم راه‌شان را انتخاب کنند تا در آینده بتوانند راه درست را پیدا کنند. نباید فکر کنیم فیلمساز فیلم کوتاه بخاطر اینکه جوان است، مسائل را نمی‌فهمد؛ این نگاه درباره این قشر اشتباه است بلکه معتقدم این‌ها خیلی خوب راه را بلد هستند و خوب و بد را به درستی تشخیص می‌دهد به همین دلیل می‌دانند چکار کنند لذا فقط باید به آن‌ها اعتماد کرد.

بلوچی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه چقدر مخاطب فیلم کوتاه است، گفت: من هر سال سعی می‌کنم تولیدات فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان را ببینم و نکات خوب و آموزنده‌ای در این فیلم‌ها وجود دارد که شخصا برای من جالب و دارای جذابیت و ابعاد فنی مهم و مناسب است که فکر می‌کنم نباید آن‌ها را از دست داد.

بر این اساس، بسته فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌ کوتاه «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئوهای پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.