چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

کارگردان «گلوگاه شیطان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

از «مدیران فرهنگی» به شدت ناامیدم/ سیستم غلط مدیریتی امروزه تنها به فکر ساخت و حمایت از فیلم‌های چرت و بی‌سر و ته است

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص سیاهی فیلم های اجتماعی و وارونگی تولیدات سینمایی و تلویزیونی و افتادن در دام امر به منکر و نهی از معروف با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آن مرد آمد» و «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: مقوله تولید و عرضه فیلم های سیاه و زیان آور اجتماعی به امروز و دیروز برنمی گردد. این مشکل را ما سال ها است که داریم و در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم. ما شاهد تولید انواع و اقسام مختلف این نوع آثار در سینما و شبکه نمایش خانگی هستیم و بنده معتقدم همه این معضلات به عدم برنامه ریزی و راهبرد و فقدان ریل گذاری مناسب باز می گردد.

وی با بیان اینکه اگر ریل گذاری حوزه فرهنگ و هنر درست باشد این اتفاقات شوم را شاهد نخواهیم بود ادامه داد: یکی از معضلات اساسی حوزه فرهنگی و هنری کشور این است که افراد متخصص و شایسته و لایق در آن جایی ندارند. مثلاً ما شاهد تولید اثری دینی هستیم که تولید آن کار به فردی سپرده می شود که اساساً گرایش دینی ندارد! یا تولید فیلم جنگی به کسی سپرده می شود که هیچ شناختی از جنگ ندارد. فیلم های اجتماعی را کسانی می سازند که اصولاً هیچ شناختی از موقعیت جامعه ندارند.

بهمنی در همین راستا تصریح کرد: از سوی دیگر مدیران ما به شدت منفعل هستند؛ الآن دو سال از جریان جنبش ز. ز.آ گذشت اما حتی یک فیلم در این خصوص تولید نشد که ریشه این حرکت شوم را پیدا کنیم. مدیر پیگیر نیست، شورا پیگیر نیست و فاجعه بار آنجا است که طرح های ما را بلا استثنا رد کردند. ما برای طوفان الاقصی کار آماده کردیم بلافاصله رد کردند برای همین جنبش ز. ز.آ کار آماده کردیم اصلاً توجهی نکردند و همه این ها نشان می دهد که در حوزه سینما هیچ تدبیر و درایتی نیست، دلسوزی وجود ندارد و به همین علت ما مکرراً با آثار مزخرف روبرو هستیم.

این سینماگر با تأکید بر اینکه دلسوزان نظام خانه نشین هستند و جلوی فعالیت ارزشی ها در حوزه فرهنگ گرفته شده است متذکر شد: سیستم غلط مدیریتی امروزه تنها به فکر ساخت و حمایت از فیلم های چرت و بی سر و تهی است که رقص و آواز و سیاهی و ابتذال در آن موج می زند. آن ها فقط به فروش گیشه سینماها فکر می کنند و دنبال جاه و مقام هستند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گلوگاه شیطان» تأکید کرد: من از مدیران فرهنگی به شدت ناامیدم؛ امروز اگر شاهدیم که میزان مشارکت مردم در انتخابات مهمی نظیر ریاست جمهوری کم شده به دلیل آن است که برای این کار فرهنگ سازی نشده؛ ما شاهد هیچ نوع امر به معروفی در تولیدات سینمایی مان نیستیم و شکم ها از نان حرام پر شده! این معضل تنها به سینما هم باز نمی گردد و تلویزیون هم دیگر با همه قدرتش نمی تواند مردم را غافلگیر کند. ما امروزه در غفلت عجیب مدیریتی به سر می بریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر امام زمان (عج) ظهور نمی کنند به دلیل آن است که جامعه در مسیر درستی نیست و از پلشتی دور نشده؛ ما باید فضا را مناسب ظهور کنیم. باید فضا را آماده کنیم برای جهانی کردن امر به معروف و نهی از منکر؛ اما اسفا که در وادی فرهنگ همه چیز به صورت الله بختکی پیش می رود. آدم ها ممکن است خوب باشند اما تخصص در حوزه فرهنگی ندارند، این تشخیص را ندارند که فیلم و سریال خوب می تواند جامعه را هدایت کند.

این کارگردان افزود: این رویکرد غلط است و حدود ۳۰ سال است که ادامه دارد. دولت چون ابزار در اختیار دارد می تواند تغییر و تحول به وجود آورد. دولتی که عاشق نظام باشد این کار را می کند اما این ها از کنار فرهنگ و سینما ساده می گذرند. بخش اعظمی از مشکلات را می شود با فرهنگ حل کرد.

بهمنی در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم حمایت مدیران از تولید آثار سالم چرا خود سینماگران تدبیری برای تولید آثاری با محتوای امر به منکر می کنند گفت: قیام امام حسین (ع) فلسفه وجودی اش امر به معروف بود اما آدم های روبروی او کسانی بودند که شکم شان از حرام پر بود. موقعی که ما افرادی را وارد کار می کنیم که حقوق می گیرند اما کاری از پیش نمی برند به دلیل همین است که شکم شان از حرام پر شده است.