شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

«رئیس کانون نمایش‌های سنتی ایران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

بدیهی است که اگر «وزیر ارشاد» یک شخصیت فرهنگی باشد می‌توان کمی به او امیدوار بود چرا که حداقل می‌دانیم «زبان اهل فرهنگ و هنر» را بهتر می‌فهمد!

داود فتحعلی‌بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینما در خصوص اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم گفت: بدیهی است که اگر خود وزیر یک شخصیت فرهنگی باشد و دست اندرکار یکی از شاخه های تخصصی هنری باشد می توان کمی به او امیدوار بود چرا که حداقل می دانیم زبان اهل فرهنگ و هنر را بهتر می فهمد.

بازیگر فیلم های سینمایی «صبح اعدام» و «سگ کشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه معضلات حوزه فرهنگی و هنری کشور به شدت دراز دامن است و به یکی دو مورد ختم نمی شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: نکته اینجا است که ما باید در وهله اول ببینیم که شخص رئیس جمهور چه کسی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می کند و آن شخص وزیر چه افرادی را به عنوان معاونت های سینمایی و هنری و... خود به کار می گیرد. بدیهی است که اگر خود وزیر یک شخصیت فرهنگی باشد و دست اندرکار یکی از شاخه های تخصصی هنری باشد می توان کمی به او امیدوار بود چرا که حداقل می دانیم زبان اهل فرهنگ و هنر را بهتر می فهمد در غیر این صورت همین امید را هم نمی توانیم داشته باشیم.

فتحعلی بیگی با تأکید بر اینکه آقای رئیس جمهور باید وزیر فرهنگ را بر اساس صلاحیت و شایستگی انتخاب کند نه بر اساس بازی های جناحی تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ و هنر کارشناسان معتقد و متخصص زیادی داریم که باید از حضور آن ها برای بهبود وضعیت فرهنگی و هنری کشور بهره مند شویم.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: فشار و سانسور سلیقه ای نباید باعث شود تا آثار هنری زیرزمینی شکل بگیرند؛ تولید آثار زیرزمینی و نمایش و عرضه آن ها در دنیا به ضرر کشور و منافع ملی ما است. مدیران فرهنگی باید با هنرمندان تعامل داشته باشند و ایجاد هم افزایی و وحدت کنند. وقتی یک فیلم و تئاتر و کنسرت می تواند برای مخاطب وطنی باشد و مردم حضور پیدا کنند و آن اثر را ببینند همین اتفاق زمینه ساز اتحاد و همبستگی ملی را فراهم می کند؛ همین اتفاق زمینه همفکری را به وجود می آورد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «فرستاده» و «پهلوانان نمی میرند» در همین خصوص متذکر شد: متأسفانه مدیران و مسئولان بخش نظارت نگاه اغلب مثبت ندارند؛ یعنی فکر می کنند اگر هنرمند روی یک موضوعی انگشت می گذارد و می خواهد از آن موضوع گندزدایی کند در حال سیاه نمایی است در صورتی که همیشه چنین نیست. مثلاً وقتی بحث مبارزه با فساد در قوه های قضائیه و مجریه است کاری که هنرمند در این باره تولید می کند هم مبارزه با فساد است و به کمک کشور می آید. این مباحث خیلی کلان است.

فتحعلی بیگی در خاتمه این گفتگو گفت: الآن سال ها است که متأسفانه معاونان وزیر و مدیران کل از بیرون می آیند که هیچ ربطی به فرهنگ و هنر ندارند. ارشاد این همه فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و دکترا و با تجربه دارد چرا از جای دیگر وزیر و معاون می آورند؟ این خیلی مهم است و در سال های گذشته انتخاب های نا به جا لطمه زیادی به اعتبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه فرهنگی و هنری کشور زده و ما امیدواریم مسئولان دولت چهاردهم روی این مهم توجه جدی داشته باشند و اجازه ندهند فرهنگ و هنر کشور بیش از این دچار لطمه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.