دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹

کارگردان «آسمان هشتم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«جوان‌گرایی» به معنی از صفر شروع کردن نیست/ باید به ترکیب درستی از مدیران پیشکسوت و با تجربه و جوان ترها در «مدیریت فرهنگی» برسیم

حسن نجفی در مراسم ختم برادر جمال شورجه

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم گفت: دولت جدید باید شایسته سالاری را مدنظر قرار داده و از انتخاب های جناحی جداً پرهیز کند؛ ما باید یک افق ترسیم کنیم و از همه داشته های مان استفاده کنیم. باید افراد متخصص به کار گرفته شوند و شایسته سالاری در حوزه فرهنگی و هنری کشور حاکم شود. باید مدیران با تجربه به میدان بیایند. این بحث جوانگرایی بسیار بد جا افتاده است؛ قطعاً جوانگرایی از صفر شروع کردن نیست و ما باید به ترکیب درستی از مدیران پیشکسوت و با تجربه و جوان ترها برسیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «آسمان مال من است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها حال اکثریت هنرمندان بد است. مدیران دولت چهاردهم باید تدبیری جدی اندیشه کنند تا حال افراد خوب شود. متأسفانه نه تنها حال هنرمندان که حال جامعه ما بد است و این وظیفه دولتمردان است که حال مردم و به ویژه کسانی که در انتخابات شرکت نداشتند را خوب کنند. این درصد زیادی از افراد جامعه که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند این آلارم را دادند که حال ما بد است و از بازی های طیفی و گروهی به شدت خسته هستیم.

این سینماگر در همین راستا ادامه داد: طیف بازی و گروه بازی و مجادله های سیاسی و ایجاد منافع برای طیف ها بس است. نه فقط سینما که تلویزیون هم داغان شده و افرادی که آنجا هستند رسماً تلویزیون را به نابودی کشاندند. شبکه های استانی که مدت ها است نابود شده اند.

نجفی سپس با طرح این نکته که مدیران فرهنگی و سینمایی باید هرچه سریع تر تغییر کنند متذکر شد: اوضاع فرهنگ و هنر کشور بسیار اسفناک است؛ به خصوص در سینما طیف بازی و گروه بازی زیاد شده؛ هر کس می آید احساس می کند تیم خودش را باید پای کارها بنشاند این در حالی است که مدیر مدبر باید به اجماع و استفاده از همه داشته ها فکر کند. مدیران فکر می کنند در حق طیف شان اجحاف شده و در صدد جبران آن بر می آید.

وی تصریح کرد: دولت جدید باید شایسته سالاری را مدنظر قرار داده و از انتخاب های جناحی جداً پرهیز کند؛ ما باید یک افق ترسیم کنیم و از همه داشته های مان استفاده کنیم. باید افراد متخصص به کار گرفته شوند و شایسته سالاری در حوزه فرهنگی و هنری کشور حاکم شود. باید مدیران با تجربه به میدان بیایند. این بحث جوانگرایی بسیار بد جا افتاده است؛ قطعاً جوانگرایی از صفر شروع کردن نیست و ما باید به ترکیب درستی از مدیران پیشکسوت و با تجربه و جوان ترها برسیم.

کارگردان سریال های تلویزیونی «جلال» و «عائله لر» خاطرنشان کرد: ما به رسانه احتیاج داریم اما خلاء آن را شاهدیم و این باعث شده تا آسیب ببینیم. مردم دیگر حوصله دعوا ندارند. برخی به خاطر یک دستمال حاضرند قیصریه را آتش بزنند. ما در سینما باید برگردیم به آدم های استخوانی دار مثل زنده یادسیف الله داد؛ آقای خزاعی برای سینمای ایران کوچک است و امثال او نیز نباید برای مدیریت سینما انتخاب شوند.

نجفی یادآور شد: سینمای ایران از دیرباز تاکنون به عنوان سینمایی شاخص و نجیب در دنیا شناخته شده است. بسیاری از فیلم ها و فیلمسازان ما توانسته اند به کرات در دنیا بدرخشند و نام پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را بر سر زبان ها بیندازند. ما حق نداریم کلیت این سینمای نجیب و ارزشمند را زیر سوأل ببریم. برای این سینما زحمات بسیاری کشیده شده که با انتخاب نادرست مدیران نباید این زحمات بر باد برود. مدیریت فعلی در شأن این تاریخچه باشکوه نیست. اولین اتفاق در دولت چهاردهم باید تعویض این مدیران باشد. من اگر جای مسئولان ارشد بودم همه مدیران فرهنگی را به خط می کردم و از آن ها بازخواست می کردم که در زمان مدیریت شان چه کردند!

وی در همین خصوص اظهار داشت: ما اگر در کشور چالش های گوناگونی داریم بلاشک در یک طرف همه این چالش ها نقص فرهنگی وجود دارد. این مدیران فرهنگی هستند که باید پاسخ بدهند چرا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۶۰ درصد مردم پای صندوق ها نیامدند؟ چه کسی قرار است واسطه بین دولت و ملت باشد؟ اهالی فرهنگ باید این کار را می کردند اما متأسفانه آن ها تنها به آمار دادن بسنده کرده اند.

نجفی متذکر شد: ما مدیر کارآموز نمی خواهیم؛ مدیری می خواهیم که طیف گرا نباشد؛ وجود چنین مدیرانی بی انصافی در حق کشور عزیزمان است. باید سنت پاسخگویی مدیران در کشور احیا شود. آن ها باید کارنامه ارائه دهند. سکوت ما خیانت به این کشور است.

وی یادآور شد: در جشنواره فیلم فجر فیلم های بی خاصیت و بی خود تولید شد؛ بنیاد سینمایی فارابی باید در این خصوص جواب دهد. اصلاً این نهاد کارکردش کجا است؟ چرا کسی نیست بگوید به چه دلیل بزرگان ما در اوج پختگی شان خانه نشین شده اند؟ این ها سرمایه های فرهنگی این مملکت هستند. ما به سفال ارزش می دهیم اما به فیلم های مان ارزش نمی دهیم این اتفاق بسیار دردآور است.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو افزود: چقدر تلخ است که ما به «گاو» و «بچه های آسمان» و «خانه دوست کجاست؟» ارزش نمی دهیم. این میراث را پیدا نمی کنیم اما خارجی ها پیدا می کنند و این بسیار بد است. این پیام روشن است ما باید طلاها و مرواریدهای مان را خودمان پیدا کنیم اما خارجی ها پیدا می کنند و از آن ها به نفع خود بهره برداری می کنند. امیدوارم که مدیران دولت جدید تدبیری جدی در این زمینه داشته باشند و دوباره بتوانیم شاهد درخشش و شکوفایی هنرمندان متعهد و متخصص و پیشکسوت مان در سینما باشیم.