سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲

کارگردان «گاو آمریکایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

تا وقتی فیلم قرار نیست آسیبی به کشور و فرهنگ وارد کند نباید جلوی آن گرفته شود!!

سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: آسمان طوسی کارگردان فیلم کوتاه در خصوص اولویت های حوزه فیلم کوتاه در دولت چهاردهم با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: چند سالی تولیدات انجمن منوط شده به یک سری موضوعات خاص؛ اگر در این موضوعات که هم جهت با تفکرات مدیران باشد فیلمنامه ببرید و آن را خوب پرزنت کنید شانس فیلمسازی دارید اما در غیر این صورت امکان فعالیت نخواهید داشت.

وی یادآور شد: بنده سال های متمادی در انجمن سینمای ایران حضور داشتم و شاهد این بودم که اگر شما به عنوان فیلمساز طرح جالب و خلاقانه داشتید آن فیلمنامه بررسی می شد و بودجه دریافت می کردید و فیلم تان را می ساختید اما در زمان مدیریت آقای موسوی و آقای آذرپندار تنها به چند موضوع خاص اهمیت داده می شد. مثلاً آن ها اصرار دارند که فیلمنامه باید امیدآفرین باشد یا در مورد فرزندآوری باشد. بدیهی است که در چنین شرایطی دست و تفکر فیلمسازان بسته می شود.

این سینماگر جوان تأکید کرد: در فیلم کوتاه که گیشه ندارد آثار به صورت رقابتی ساخته می شود و برای پرزنت شدن فیلمساز است که در آینده مسیر فیلمسازی حرفه ای اش را پیش ببرد. بنده معتقدم در این حوزه باید فضا بازتر و موضوعات متنوع تر باشد و نباید موضوع برای مدیران مهم باشد یا شخص سازنده برایشان اهمیت داشته باشد.

طوسی متذکر شد: الآن فیلمساز در فضای اجتماعی و مجازی رصد می شود که چه کسی است و چه می کند و بر این اساس است که به این نتیجه می رسند که از او حمایت کنند یا نه؟ من اصلاً ربط این ماجرا را با فضای حرفه ای فیلمسازی متوجه نمی شوم. شما به عنوان فیلمساز باید کار و خروجی موجه داشته شوید. تا وقتی فیلم قرار نیست آسیبی به کشور و فرهنگ وارد کند نباید جلوی آن گرفته شود.

کارگردان فیلم کوتاه «شرابی» تصریح کرد: من سال ها است دست و پنجه نرم می کنم که فیلم دیگری بسازم اما می گویند فیلمنامه ات امید ندارد. این در حایل است که امید از نظر هر کسی معنی خود را می دهد و خیلی واژه کلی است. نمی شود یک هیأتی بگویند فیلمنامه شما امید ندارد و به راحتی یک کارگردان فیلم کوتاه را از کار کردن باز دارند و یا او را مجبور کنند که بخشی از فیلمنامه خود را حذف و یا تغییر دهد. این رفتار رسماً دستبرد زدن به فیلمنامه است.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش مدیران بگذارند همه ما کار خود را بکنیم تا سینمای کوتاه قوی داشته باشیم. ما پیش از این همه ساله شاهد نامزدی کارگردانان فیلم کوتاه در جشنواره های معتبر جهانی نظیر کن و لوکارنو و... بودیم. بهمن ارگ، درناز حاجی ها، امید شمس، آرین وزیر دفتری و... خروجی های سال ها قبل سینمای کوتاه هستند که فیلم های شان را بر اساس سلایق و ایده های شخصی شان ساختند و مسئولان اگر می خواهند سینمای کوتاه بهبود پیدا کند باید مجدداً چنین اتفاقی را رقم بزنند.

طوسی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه زمانی انجمن سینمای جوانان ایران پاتوق مان بود و برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران لحظه شماری می کردیم اما این احساس مدت ها است که درون ما نابوده شده گفت: انجمن سینمای جوانان ایران باید هم افزایی کند. باید همه تفکرات و دیدگاه ها را در زیر سقف انجمن گرد هم آورد و از آن ها حمایت داشته باشد. توقع ما این است که بگذارند موضوعات باز باشد و فیلمسازان بر اساس علاقمندی های خودشان کار کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.