سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

حبیب والی‌نژاد:

لزوم «کار عملیاتی» در «فرهنگ» را در نیافتیم/ اجازه ندهیم ایده ‌ها و توان‌ها در دالان های ساختارهای فرهنگی گیر کنند

حبیب  والی نژاد در اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰

سینماپرس: تهیه کننده فیلم سینمایی «خروج»، گفت: برای موفقیت در کارهای فرهنگی و هنری باید به آنها سرعت ببخشیم و اجازه ندهیم ایده‌ها در دالان‌های ساختارهای فرهنگی گیر کنند.

به گزارش سینماپرس، ششمین نشست «بررسی تحولات و مسایل فرهنگی پس از دفاع مقدس و دهه هفتاد» با حضور حبیب والی نژاد فیلمساز و تهیه کننده سینما در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار شد.

حبیب والی‌نژاد در این نشست که در سالن همایش مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار شد با بیان اینکه ما به عنوان تهیه کننده سینما، عملیاتی هستیم و در خط مقدم فرهنگ حضور داریم، گفت: اگر می خواهیم در کارهای فرهنگی و هنری موفق عمل کنیم باید به آنها سرعت ببخشیم و اجازه ندهیم ایده ها و توان ها در دالان های ساختارهای فرهنگی گیر کنند.

وی افزود: به بیانی دیگر باید جهادی عمل کنیم چرا که عمدتا ساختارهای فرهنگی بازدارنده هستند و جلوی کارهای خلاقانه و شبانه روزی را می گیرند.

تهیه کننده فیلم «ایستاده در غبار» با تاکید بر ضرورت بیان هنری وقایع هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: باید جنگ را به هنرمندانه ترین شکل برای مردم روایت کنیم و این مسئله نیاز به کار جهادی دارد این در حالیست که پس از دفاع مقدس ما درگیر ساختار سازی شدیم و لزوم کار عملیاتی در فرهنگ را در نیافتیم.

حبیب والی‌نژاد - تهیه کننده سینما

والی نژاد افزود: در مستندسازی تجربه های فرهنگی بسیار زیادی وجود دارد که از جمله آنها می توان عبور از مصاحبه محوری و بهره مندی از آرشیو و رجوع به بازسازی را نام برد.

سیدمحمد تقی قریشی مدیر مدرسه روایت ایران و دبیر این سلسله نشست ها نیز با تاکید بر اهمیت و ضرورت بازخوانی مسایل فرهنگی دهه های هفتاد وهشتاد جمهوری اسلامی ایران گفت: فهم مسایل و شیوه های مواجهه با آنها و نحوه ورود افراد، جریان ها و مدیریت های فرهنگی برای حل شان از مهمترین اهداف برگزاری سلسله نشست های «بررسی تحولات مسایل فرهنگی پس از دفاع مقدس و دهه هفتاد» است.

قریشی افزود: اگر بتوانیم فرهنگ و لایه های مهم آن را در دهه های مهمی چون هفتاد و هشتاد خورشیدی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، می توان گفت کمک بزرگی به فهم و حل مسائل فرهنگی مان در دهه پیش رو کرده ایم.

وی با اشاره به تقویت توان فرهنگی کشور به وسیله هم اندیشی و هم افزایی نخبگان و فعالان اثرگذار حوزه فرهنگ و هنر گفت: ابزار مهم هم اندیشی ها و هم افزایی ها برگزاری نشست های گفت و گو محور و تخصصی است تا شخصیت ها بتوانند مسئله یابی کنند و از تجربه هایشان بگویند و از رهگذر بیان آنها، مسیر پیچیده فرهنگ مورد شناسایی بهتر و بیشتر قرار گیرد.

مدیر مدرسه روایت ایران با تاکید بر ادامه این سلسله نشست ها با حضور شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری که پس از دفاع مقدس و در دهه های هفتاد و هشتاد خورشیدی فعالیت و اثرگذاری داشته اند گفت: در نشست ها راهبردهای فرهنگی را از زبان و بیان شخصیت ها احصا کرده و برای تصمیم گیران و مدیران فرهنگی کشور در سطوح مختلف رائه خواهیم کرد.

پیش از این پنج نشست دیگر با حضور چهره های فرهنگی چون، مسعود ده نمکی فیلمساز، رحیم مخدومی داستان نویس، عباس سلیمی نمین تاریخ پژوه، گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس و هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی در بهار و تابستان ۱۴۰۳ برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.