شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶

کارگردان «کاسکو» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

یکدست‌سازی سینماگران از اساس غلط است/ افراط و تفریط باعث شده تا بسیاری از سینماگران امکان کار کردن را نداشته باشند!

مجتبی قاسمی

سینماپرس: مجتبی قاسمی کارگردان فیلم کوتاه در خصوص اولویت های حوزه فیلم کوتاه در دولت چهاردهم با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم های کوتاه تحسین شده «کاسکو» و «خوناب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: سینما چه سینمای کوتاه و چه سینمای بلند نیازمند این است که نگاه بازتری داشته باشد و روی موضوعاتی که قرار است کار شود سخت گیری نکند. سینما باید مانند سبد میوه ای باشد که همه نوع میوه ای برای هر ذائقه ای دارد. در سینما ما باید در تمام ژانرها و موضوعات فیلم داشته باشیم تا همه مردم با هر دیدگاه و سلیقه ای بتوانند به سینما بروند و به تماشای اثر مورد نظرشان بنشینند.

وی ادامه داد: متأسفانه این اشکال مدت ها است در تلویزیون، سینما، پلتفرم ها و... وجود دارد که فیلمسازان نمی توانند بر اساس نگاه و سلیقه شخصی شان مبادرت به ساخت اثر کنند! مدیران همواره سعی دارند که سینماگران را یکدست کنند در صورتی که این یکدست سازی از اساس غلط است.

قاسمی سپس با بیان اینکه موضوعاتی نظیر پرداختن به شهدا و... بسیار ارزشمند و مهم است متذکر شد: در اینکه ما باید چنین تولیداتی را در همه حوزه های فرهنگی و هنری داشته باشیم هیچ تردیدی نیست اما نباید همه تولیدات مان منوط به سینمای مقاومت و دفاع مقدس شود. متأسفانه مدتی است که در سینمای جوان چنین اشکالی به وجود آمده و محتوا در تولیدات شان بسیار محدود شده است.

این سینماگر تصریح کرد: البته این اتفاق اصلاً به مدیران فعلی این نهاد مربوط نمی شود و ما پیش از این هم شاهد این اتفاق در دولت های گذشته بودیم منتها با این تفاوت که این ها از این طرف بام افتاده اند و آن ها از آن طرف بام افتاده بودند! نکته دردآور اینجا است که همین افراط و تفریط باعث شده تا بسیاری از سینماگران حوزه فیلم کوتاه سال ها است امکان کار کردن را نداشته باشند! یعنی نه در زمان مدیریت آقای آذرپندار و نه در زمان مدیریت آقای موسوی همواره امکان کار و فعالیت برای بخشی از فیلمسازان وجود نداشته!

وی تأکید کرد: پس این وسط تکلیف ما چیست؟ ما تا کی باید شاهد این باشیم که مدیران به زور می خواهند دیدگاه های ایدئولوژیک خود را وارد تولیدات کنند؟ فیلمساز اگر با این ها همراه نشود رسماً نمی تواند کار کند و این اتفاق بسیار تلخ است.

قاسمی سپس با بیان اینکه مدیران نباید نگاه ایدئولوژیک خود را وارد سینمای کوتاه کنند خاطرنشان کرد: ما باید در پی شکل گرفتن هم افزایی در جامعه هنری باشیم. نگاه چپ و راستی هیچ معنایی ندارد. قطعاً هیچ کس دشمن این کشور نیست و تنها ممکن است برخی سلیقه ها با یکدیگر متفاوت باشند. ما باید از سلایق مختلف در ساختار مدیریتی بهره مند شویم. باید سبدی متنوع از نظر مضمون و فرم داشته باشیم. این باعث پویایی می شود و امیدآفرینی می کند.

این کارگردان تأکید کرد: از سوی دیگر مدیران باید آگاه باشند که مثلاً در خصوص یک موضوع تنها نمی توان وجه مثبت آن را دید! انتقاد اجتماعی در جهت اصلاح هیچ مشکلی ندارد و نباید با کسی که انتقاد می کند برخورد شود و انگ سیاه نمایی به او بخورد. قطعاً تا بدی وجود نداشته باشد خوبی هم به چشم نمی آید.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم دیگر هرگز در سینمای کوتاه شاهد تولیدات سفارشی نباشیم. تا زمانی که مدیران بخواهند فیلم بنا به سلیقه خودشان سفارش دهند هیچ اتفاق مثبت و سازنده ای رخ نخواهد داد و این گونه مهم سینمایی هرگز موفق نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.