مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: طبیعتاً هر کسی با هر نگاهی بخواهد امروزه مسائل ایران و جهان را بررسی کند و نگاهی به این جغرافیای پهناور داشته باشد و مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... که حادث می شود را تحلیل کند به این نتیجه می رسد که روز به روز اوضاع دنیا در حال پیچیده تر شدن است.
وی سپس با تأکید بر اینکه در دنیای امروز باید سره را از ناسره جدا کرد متذکر شد: حق و ناحق رفته رفته بیشتر روشن می شود و پالایش صورت می گیرد و در هر جریانی بیشتر این پالایش خود را نشان می دهد.
میرعلایی یادآور شد: حادثه طوفان الاقصی اتفاق عظیمی را در دنیا ایجاد کرده؛ حضرت آقا هم فرمودند ما نقشی در شکل گیری آن نداشتیم اما همه آگاهیم که به پشتوانه جمهوری اسلامی و بنای ضد اسرائیلی که حضرت امام خمینی (ره) گذاشتند این اتفاق رقم خورد. از این رو ما باید همواره در حوزه فرهنگی آماده باشیم و همواره پناهگاه و پشتیبان کننده مظلومین باشیم.
این سینماگر خاطرنشان کرد: همه مسئولان فرهنگی و بالاخص جامعه سینماگران کشور باید بدانند که ما امروز در حوزه سینما از دنیا عقب مانده ایم؛ اتفاقات در جهان امروز به سرعت رقم می خورند و ما تنها نظاره گر این اتفاقات هستیم. این در حالی است که سینمای ایران باید برای مردم جهان حرف داشته باشد. نکته مهمتر آنکه ما اگر حرفی می زنیم نباید حرف مان نحیف باشد. کم کاری و بی توجهی به مسائل دنیای امروز توسط سینما و سینماگران هیچ توجیهی ندارد و همه مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و یکایک هنرمندان و سینماگران در مقابل این کم کاری مسئول هستند و باید پاسخگوی کم کاری های خویش باشند.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب واقعه» و «فرزند خاک» در بخش دیگری از این این گفتگو با بیان اینکه اگر همچنان دست روی دست بگذاریم به نفع دشمن کار کرده ایم و دشمن یک به یک قله ها را فتح خواهد کرد تصریح کرد: ما باید از همه کسانی که می توانند با تفکرشان کمک کنند تا سینمای کشور به روز شده و رشد و اعتلا پیدا کند دعوت کنیم. ما باید سریعاً وارد عمل شویم. ما باید آماده باشیم و سینما را مانند جبهه های جنگ بدانیم. باید حرف و جهت مان در سینما مشخص باشد و مانند آتش جنگ داشته های فرهنگی مان را به دنیا اشاعه دهیم.
عضو هیأت امنای هیأت اسلامی هنرمندان ادامه داد: طبیعتاً شرایط برای وزیر جدیدی که تشریف آوردند سخت است اما آنچه مشخص است چراغ راه است. امروز نسبت به ۵ سال گذشته چراغ راه بیشتر مشخص است. درست است سختی ها زیاد شده و دستیابی به امکانات و شاید پشتیبانی های مورد نیاز سخت تر شده اما چراغ راه و هدایت کاملاً روشن است. ما باید ببینیم از چه جانبی برویم. باید سمت نور و تاریکی را تشخیص دهیم. باید هنرمندان ما بهترین نحو و با کیفیت بالا کار کنند. نباید سینمای ایران فقط برای ایران حرف داشته باشد. اگر چنین باشد یک عقب ماندگی گسترده ای است؛ بنده باز هم تأکید می کنم که ما باید الآن برای جهان بیرون از ایران حرف برای گفتن داشته باشیم. هنرمندان باید مطالعه بیشتر کنند و آمادگی لازم را برای در اختیار گرفتن افکار عمومی جهانیان داشته باشند.
مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» افزود: البته طبیعتاً با این بودجه های نحیف سینما این اتفاق شدنی نیست و مدیران فرهنگی باید تدبیری برای افزایش بودجه سینما داشته باشند. آنچه مهم است اینکه ما به هیچ وجه نباید درجا بزنیم و یا بدتر از آن عقبگرد داشته باشیم. این اتفاق به شدت خسارت بار است و جبرانش به راحتی نیست. ما باید آماده هزینه های بالا برای رسیدن به کارهای باکیفیت و خوب داشته باشیم. کیفیت بالا بسیار مهم است ما نباید هزینه کنیم و آثاری بسازیم که خودمان نگران باشیم که محتوای شان مناسب است یا نه! و یا اینکه داوران و اعضای هیأت انتخاب جشنواره ها با نگرانی فیلم ها انتخاب کنند.
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: فیلم هایی که در جمهوری اسلامی ایران ساخته می شوند باید به بیرون از این کشور بروند. باید در جشنواره های جهانی عرض اندام کنند و باید بین مردم دنیا جایگاه خود را به خوبی پیدا کنند. این اتفاق نیازمند آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه های وسیع تری را برای سینما پیش بینی کند. ما باید طی یکی دو سال آینده آماده این اتفاق باشیم که جذب سرمایه و سودآوری از خارج کشور داشته باشیم. سینمای ایران باید آماده درآمدهای ارزی شود و قطعاً این اتفاق اگر دغدغه و اهتمامی در میان مسئولان سینمایی وجود داشته باشد شدنی است.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرثیه برف» و «وعده دیدار» در خاتمه این گفتگو گفت: تحقق جامعه عدالت خواه و نگاه معنوی و انسانی که اسلام دنبالش است در سینما ضروری است. اینکه برای فرهنگ جایگاهی پیدا کنیم و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم ضروری است. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اقتصاد و مسائل ارزشی در کنار هم حرکت می کنند و اگر ما مهندسی درستی داشته باشیم دنیا آماده شنیدن حرف هایی از این دست است. نباید کار بی کیفیت تولید کنیم و دنبال آمار دادن و بیلان دادن باشیم. ما باید کارهای باکیفیت بسازیم و این چنین نام سینمای کشورمان را در دنیا زنده کنیم.
ارسال نظر