بنیان گذار سازمان سینمایی و مشاور هنری رئیس جمهور در دولت های نهم و دهم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بعد از گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار می رفت سینمای ایران در مسیر رشد و تعالی باشد اما این اتفاق نیفتاده و از این رو انسان های متعهد نگران سرنوشت سینمای کشور هستند.
وی ادامه داد: ما امروزه در سینما چند چالش بسیار بزرگ داریم که اگر یک مدیریت هوشمند در رأس کار قرار نگیرد قطعاً سینما نمی تواند از این چالش ها به سلامت بیرون بیاید. اولین چالش این است که در نگاه استراتژیک و رویکرد فرهنگی و محتوایی که انقلاب اسلامی برای ما ترسیم کرده سینما به شدت کم کار است. اصلاً چنین رویکردی در سینما به شدت گم شده و امروزه در سیلاب هرج و مرج فرهنگی این جهت گیری ها نابود شده است.
شمقدری سپس با بیان اینکه جای محتوای استراتژیک و مرتبط با انقلاب اسلامی در سینما خالی است تصریح کرد: گویی سینمای ایران هیچ مأموریت جدی بر عهده اش نیست و نسبت به تحولات اجتماعی و رویکردهای کلی نظام بی تفاوت و یا در تضاد است. این بی هویتی و در واقع آشفتگی خیلی خطرناک است برای سینمایی که انتظار می رود در راستای مسائل اخلاقی و معنوی و انسانی گام بردارد.
این سینماگر متذکر شد: چالش دوم بحث مخاطب است. سینمای ایران امروزه دچار مخاطب زدگی شده؛ از یک طرف نسبت به حجم بزرگی از مخاطبان واقعی خود بی تفاوت شده و از آن طرف دیگر جریانی از مخاطبان شکل گرفتند که آن ها هم به این بی هدفی و بی هویتی کمک می کنند. اینکه سینمای کمدی می آید در رأس فروش و بقیه فیلم ها از فروش نازل و مخاطبان کمی برخوردار هستند نشان می دهد که نتوانستیم سیاست گذاری و برنامه ریزی درستی را انجام دهیم.
کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» و «بربال فرشتگان» خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه سالن های ما توسعه یافته مخاطبان به گروهی خاص محدود شده اند و بقیه جامعه از سینما پای شان بریده شده و نسبتی با آن پیدا نمی کنند. کسانی هم که سینما می روند دنبال این هستند فیلم هایی ببینند که آن ها را در حالت خلسه و پوچی ببرد.
وی تأکید کرد: چالش سوم، چالش بدنه سینمای کشور است. جامعه سینمایی امروز دچار بحران است. از یک طرف افرادی که مثل یک غنیمت فرصت پیدا می کنند وارد کار شوند دستمزدهای نامتعارف دریافت می کنند و از آن طرف بخش بزرگ دیگری ماه ها و سال ها بیکار می مانند و این شکاف طبقاتی در سینما بسیار خطرناک است. همچنین وقتی دستمزد بالا می رود هزینه تولید نیز بالا می رود و دنبال آن تولیدات محدود می شود و تیم هایی که هنرمندان را انتخاب می کنند مثل نگه داری غنیمت تصور شده و به شکلی مناسبات انتخاب از شکل طبیعی خود خارج می شود.
شمقدری با تأکید بر اینکه امروزه بخش گسترده ای از اهالی سینما دچار مشکلات معیشتی جدی شده اند و مسئولان باید تدبیری برای این وضعیت نامطلوب داشته باشند افزود: من امیدوارم تدبیری جدی در این راستا صورت گیرد چرا که چنین وضعیتی به هیچ وجه در شأن هنر و هنرمند نیست.
کارگردان سریال های تلویزیونی «انقلاب دوم» و «آفتاب و زمین» متذکر شد: چالش چهارم ناآگاهی مدیریت های سینمایی کشور است. این ها باعث شدند ما یک نوع دوگانگی غیر قابل قبول و غیر منطقی در فرآیندهای تولیدات سینمای کشور شاهد باشیم. از یک طرف پروژه های استراتژیک که موضوعات جدی نظام را دستمایه کار قرار می دهند با بودجه های فوق العاده سنگین تولید شده و در عرصه بی رقابت کارشان را جلو می برند و نهایتاً هم در فرآیندهای ارزیابی و ارزش گذاری چون دست خودشان است نظارت دقیقی وجود ندارد و شاهد پروژه هایی هستیم که با بودجه های سنگین ساخته می شوند اما اثر این فیلم ها فضای فرهنگی کشور به حداقل رسیده و برخی از این فیلم ها مخاطبان چندانی ندارند و به بایگانی ها سپرده می شوند.
وی در همین خصوص ابراز داشت: متأسفانه هیچ نهاد نظارتی هم ورود نمی کند و بگوید این چه تصمیمی است و چرا کار به این شکل انجام می شود. به هر صورت در یک جمله می توان گفت شرایط سینمای کشور به شدت نامطلوب است. یک مدیری که درک درستی از این شرایط داشته باشد باید برای اداره سینما انتخاب شود و در غیر این صورت اگر در همین فضایی باشیم که بخواهیم به نوعی صرفاً در صحنه حضور داشته باشیم و ملاحظه جریانات و گروه های مختلف را بکنیم قطعاً ره به جایی نخواهیم برد.
شمقدری در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم یک مدیر آگاه و با شجاعت برای اداره سینمای کشور انتخاب شود که بتواند دست به جراحی بزرگ بزند و ان شاالله بتواند سامانی به این اوضاع بدهد تا همه سینماگران و مهمتر از آن سینمای کشور حالشان به بهبودی برسد.
ارسال نظر