دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد:

پیش نویس «سند ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی» طراحی و تنظیم گردید/ در این سند «وزارت ارشاد» به عنوان نهاد تسهیلگر «ارتقاء سواد فضای مجازی» تعریف شده است

فضای مجازی

سینماپرس: مرکز ملی فضای مجازی آخرین وضعیت دستگاه‌های فعال و غیر فعال در پیشبرد سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی را بررسی کرده و طی آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جزو دستگاه های پیشگام اجرای این سند اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، سعید پورابوالقاسم رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پیشبرد این سند در وزارتخانه مذکور توضیح داد: سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۱ توسط شورای عالی فضای مجازی به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد، این سند در افق ۱۴۱۰ در چهار بخش ارزش‌ها، چشم‌انداز، اهداف و اقدامات کلان تنظیم شده است که شامل ۳۹ اقدام است.

وی افزود: وظایفی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سند تعیین شده ازجمله طراحی نظام سرگرمی، بازی و غنا بخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی، طراحی نظام دیپلماسی عمومی فضای مجازی، توسعه نظام محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، استقرار نظام رسانه ای فضای مجازی و ساماندهی تبلیغات تجاری در فضای مجازی است.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی (از قبیل فرهنگ کاربری و هشیارسازی)، طراحی نظام فضای مجازی سالم، مفید و ایمن و طرح ارتقای ظرفیت مشارکت های مردمی و تشکل های مردم نهاد در فضای مجازی از دیگر وظایفی است که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سند تعیین شده است.

پورابوالقاسم گفت: هر کدام از این تکالیف به سازمان ها و معاونت های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط می شود و بر این اساس طرح ها و برنامه های اجرایی و پیش نویس اسناد مرتبط با این طرحها در بنیاد ملی بازی های رایانه ای، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت امور رسانه ای و تبلیغات، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، تنظیم و به مرکز ملی فضای مجازی ارایه شده است.

وی افزود: برای تدوین و طراحی هر کدام از این تکالیف کارگروه های تخصصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های ذی ربط تشکیل شده و پیش نویس نهایی این طرح و برنامه ها با کمک نخبگان، متخصصان و کارشناسان تهیه و تدوین شده و برای تصویب و ابلاغ نهایی به مرکز ملی فضای مجازی ارایه شده است.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ناظر به مصوبه جلسه شماره ۱۱۰ مورخ ۲۳ شهریرماه سال ۱۳۹۹ کمیسیون عالی ارتقاء تولید محتوا که «الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی «را به این مرکز ابلاغ می نماید؛ پیش نویس سند ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی طراحی و تنظیم گردید، در این سند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد تسهیلگر ارتقاء سواد فضای مجازی تعریف شده است. همچنین با رویکرد مردمی سازی فرهنگ و حمایت از جریان حلقه های میانی مروج گفتمان انقلاب اسلامی پیش نویس سند نظام ارتقای ظرفیت مشارکت های مردمی و تشکل های مردم نهاد در فضای مجازی تنظیم شد.

پورابوالقاسم گفت: به استناد بند ۱ ماده ۶۵ برنامه هفتم پیشرفت، شورای عالی فضای مجازی، به عنوان نقطه کانونی سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در موضوعات مربوط به فضای مجازی است و حسب مورد، مصوبات آن برای کلیه دستگاه‌های اجرائی لازم‌الاجرا است و به همین جهت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوعات مرتبط با حکمرانی فضای مجازی را با نظارت و هماهنگی مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی به پیش می برد.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ها پیش با تدوین برنامه تحول، مطابق اعلام شورای عالی فضای مجازی، زیرساخت های حکمرانی فرهنگ در فضای مجازی را در وزارت متبوع و سازمان های تابعه ایجاد کرده است، علاوه بر آن تحقیقات و پژوهش های متعددی در زمینه تاثیر فناوری های نوین و هوش مصنوعی بر ماموریت های تخصصی این وزارت خانه انجام داده و از ظرفیت های نخبگانی و فکری کشور برای این موضوع استفاده می کند.

وی افزود: موضوع طراحی و اجرای برنامه های مرتبط با حمکرانی فرهنگ در فضای مجازی از دغدغه ها و تاکیدات ویژه دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و شروع اجرایی سازی این طرح و ریز اقدامات آن از زمان دوره وزارت وی در دولت دوازدهم تحت عنوان «برنامه تحول برای ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی» در قالب ۲۵پروژه در چهار محور اصلی سامانه و سکوها، متناسب سازی سازمان، ارتقای محتوای فرهنگ و هنر و نیز توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی از سال ۱۳۹۷ بوده که با درصد پیشرفت قابل قبولی همراه بود و در برنامه های ارایه شده وی به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد در دولت چهاردهم نیز همین موضوع است.

براساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت امور خارجه، فرماندهی انتظامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری از جمله دستگاه های فعال در زمینه پیشبرد این سند هستند.

همچنین سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز راهبردی افتا، وزارت‌آموزش و پرورش، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کشور و قوه قضائیه از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این زمینه اقدام نکردند.

سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در تاریخ ۸ شهریور سالجاری اعلام کرد: این سندها یک تقسیم کار نهایی دارند تا سیاست ها تبدیل به قانون، دستورالعمل و اقدام شوند که متولی آنها مشخص است.