سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

«مجید قاری زاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینماداران» کل کنترل سینما را در دست گرفت‌اند و حتی در تولید دخالت دارند/ سینمای امروز نیازمند «مدیرانی عدالت خواه» و «عمل گرا» است!

مراسم شب «مجید قاری‌زاده»

سینماپرس: «مجید قاری زاده» کارگردان سینما در خصوص اولویت های مدیریتی سازمان سینمایی در دوره جدید بیان داشت: امروزه سینماداران کل کنترل سینما را در دست گرفت اند و حتی در تولید دخالت دارند و این اصلا به صلاح سینمای کشور نیست.

کارگردان فیلم های سینمایی «زن امروز» و «پسران آجری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: طی سال های گذشته تمرکز سینما به سمت فیلم های کمدی رفته؛ اما ما باید به یاد بیاوریم که سینماگرانی همچون یدالله صمدی، داریوش مهرجویی، اصغر هاشمی و…. چه فیلم های کمدی خوبی داشتند و ما وقتی فیلم تمام می شد احساس می کردیم چیزی پس ذهن مان مانده که فکرمان را مشغول کند اما این کمدی ها که امروز می بینیم رسما کمدی نیستند و می توانند برای سینما حتی آسیب زا باشند.

وی در همین راستا ادامه داد: از این رو سینما نیاز به مدیرانی دارد که درد دل سینماگران را بشنوند و درک درستی از شرایط داشته باشند؛ مدیر سینمایی باید عاشق سینما باشد و فیلم را بشناسد و اجازه ندهد تنها یک نوع خاصی از فیلم ها سینما را تحت سیطره خود بگیرند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه امروز ۵ درصد سینماگران حالشان خوب اما ۹۵ درصد حالشان بد است تصریح کرد: مدیران سینمایی باید تدبیری اتخاذ کنند که همه سینماگران امکان کار و فعالیت برایشان فراهم باشد.

قاری زاده یادآور شد: در زمان مدیریت جواد شمقدری ایشان شرایطی به وجود آورده بود تا به همه جنس فیلم ها اهمیت داده شود و این برخلاف آن چیزی بود که تصور می شد؛ در آن روزگار همه فکر می کردند با حضور ایشان سینما تنها به سمت فیلم های دفاع مقدس و مقاومت خواهد رفت اما این چنین نشد و اتفاقا فیلم های اجتماعی بسیار خوبی هم ساخته شد.

این سینماگر پیشکسوت تأکید کرد: در هر صورت بسیار مهم است مدیرانی که قرار است در آینده اداره امور نهادهای تابعه سازمان سینمایی را در دست بگیرند محکم باشند و اجازه ندهند که سینما تنها در یک جهت خاص حرکت کند. امروزه سینماداران کل کنترل سینما را در دست گرفت اند و حتی در تولید دخالت دارند و این اصلا به صلاح سینمای کشور نیست.

وی متذکر شد: سینمای امروز نیازمند مدیرانی عدالت خواه و عمل گرا است؛ اگر قرار باشد کسانی بیایند و یک شو اجرا شود هیچ فایده ای ندارد!

کارگردان فیلم های سینمایی «جوانی» و «دخترم سحر» خاطرنشان کرد: بنده باز هم تأکید می کنم سینما این چیزی نیست که ما امروز شاهدش هستیم؛ ما از تنوع ژانر هیچ چیز نمی بینیم! اغلب فیلم ها سوژه های شان یکی شده و تنها بازیگران شان عوض می شوند؛ کارکرد برخی از این کمدی ها حتی در حد لطیفه و جوک هم نیست! هیچ اتفاقی برای مخاطب با دیدن این آثار نمی افتد که اثر در ذهنش ماندگار شود و این مسأله تلخ است.

وی افزود: شماتاریخ سینما را که مرور کنید متوجه می شوید در قبل از انقلاب هم این اتفاق رخ داده! در آن روزگار هم سینمای ما در پی «آقا مهدی کله پز» و «مهدی مشکی با شلوارک داغ» افتاد اما خوشبختانه ابتذال در دل خودش به بن بست رسید و در جایی ما با آثاری مانند «تنگنا» و «رگبار» روبرو شدیم که توانستند سینما را از سیطره فیلمفارسی ها نجات دهند.

قاری زاده در خاتمه این گفتگو گفت: روسایی که می آیند قبل از اینکه کاری کنند باید با ۵-۶ مشاور جلسه بگذارند و درد سینما و سینماگر را درک کنند. مدیران باید بدانند قرار نبود سینمای ما به اینجا برسد که بخش خصوصی نتواند کار کند. امروزه هم دستمزد بالا رفته و هم شرایط دیگری شده که همه چیز از بین رفته و همین حال سینماگران کهنه کار و قدیمی را بد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.