کارگردان فیلم سینمایی «هشتگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده پیش از این هم بارها در مصاحبه های خود به این مسأله اشاره داشتم که گویا جامعه هدف برخی آثار روشن نیست؛ یعنی مشخص نیست که یک فیلم ساخته شده تا مخاطب کودک داشته باشد یا مخاطب نوجوان را جذب کند؛ مشخص نیست که مخاطب آن فیلم پدر و مادرها هستند یا بچه ها؟؛ این ها اتفاقات تلخ و دردآوری است که سال ها وجود داشته و در برخی از فیلم ها نیز به شدت موج می زند.
وی ادامه داد: نه تنها در سینما که در پلتفرم ها نیز ما شاهد چنین وضعیت رنج آوری هستیم؛ همین اخیراً مجموعه ای برای کودکان از یک پلتفرم در حالت پخش است که از نظر اینکه بی ادبی نمی کند خوب است اما اصلاً مخاطب ندارد چرا که نگاه کارشناسی و دراماتیک و سینمایی ندارد؛ جامعه هدف ندارد؛ مخاطب شناسی در ورای تولید آن وجود نداشته و همه این ها باعث شده بدل به مجموعه ای الکن و بی خاصیت شود.
بهبودی فر متذکر شد: این نوع مجموعه ها و فیلم های بی مزه و بدون اکت و مونوتون و فاقد روابط علت و معلولی و بدون منطق هم به هیچ عنوان برای ما مناسب نیستند؛ وضعیت به گونه ای است که برخی فیلم ها از آن طرف بام می افتند و برخی دیگر از این طرف بام در حال سقوط هستند!
این سینماگر سپس با بیان اینکه حالا که ما آن طرف ماجرا را نقد می کنیم ما به ازایش باید چیزی را جایگزین کنیم تصریح کرد: وقتی به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی و بازی ها اثر به شدت ضعیف است خود به خود مخاطب هدف جذبش نمی شود. وقتی کاری درست و با حساب و کتاب باشد مثل آثار ایرج طهماسب خود به خود هم بزرگسال جذب می شود و هم کودک؛ البته متأسفانه در آنجا هم پسر بچه ای را شاهد هستیم که حرف زشت می زند؛ درست است جلوی دهان او را می گیرند اما کودکی که در حال تماشای این اثر است کنجکاو می شود که برود ادامه آن جمله را یاد بگیرد اما باز هم به مراتب آسیبش کمتر از آثاری است که یک کار لول پایینی را انجام می دهند و برخی دیالوگ های زننده و حرکات زشت در آن ها به وفور وجود دارد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: سینمای بزرگسال که به قهقرا رفته، امیدوارم مسئولان تدبیری برای بهبود وضعیت کیفی و محتوایی سینمای کودک داشته باشند؛ بنده معتقدم ما در حوزه کودک و نوجوان نیازمند تولید آثاری مانند «قصه های مجید» با نگاه امروزی هستیم که بتواند ضمن قصه گویی و آموزنده بودن و فقدان ادبی، عنصر سرگرم کنندگی هم برای کودکان و نوجوانان و هم برای خانواده ها داشته باشد.
بهبودی فر در خاتمه این گفتگو افزود: افسوس که این روزها بیشتر تهیه کنندگان و کارگردانان در پی کسب درآمد و پول هستند و دغدغه شان بیشتر پول درآوردن است تا اینکه یک خوراک فرهنگی مناسب برای جامعه هدف شان تأمین کنند.
ارسال نظر