سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰

در اتفاقی نامتعارف؛

از پوستر «چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران» بدون برگزاری نشست خبری رونمایی شد!

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران

سینماپرس: در اتفاقی نامتعارف از پوستر «چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران» بدون برگزاری نشست خبری و در دیدار دبیر جشنواره با فیلمسازان راه‌یافته به این رویداد رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، نشست فیلمسازان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد صبح روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در باغ زیبای تهران برگزار شد.

در این دیدار علاوه‌ بر فیلمسازان حاضر در محل برگزاری، گروهی از فیلمسازان ساکن استان‌های مختلف، از طریق ارتباط ویدئویی با این نشست همراه شدند.

مهدی آذرپندار در ابتدای صحبت‌های خود درباره علت برگزاری این جلسه بیان کرد: بنا به برخی بازخوردهایی که در دوره‌های مختلف داشتیم، فکر کردیم برگزاری چنین جلساتی می‌تواند در بدو امر به هماهنگی بیشتر برای برگزاری با کیفیت‌تر رویداد کمک کند.

وی افزود: دوست داشتیم این جلسه به گونه‌ای جلسه معارفه هم باشد چون شاید برخی از بچه‌های فیلمساز انجمنی باشند و ما آن‌ها را کمی بشناسیم اما تعدادی از دوستان ممکن است این ویژگی را نداشته باشند و نیاز به معارفه و آشنایی نزدیک داشتیم.

دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران تأکید کرد: ما دوست داریم شخصیت حقیقی و حقوقی انجمن از جشنواره جدا باشد. به‌خاطر همین برنامه‌های خودمان را با جشنواره یکی نمی‌کنیم. سعی می‌کنیم بین سلیقه خودمان در انجمن با سلیقه جشنواره تفاوت باشد پس نیاز بود که به عنوان دبیر جشنواره بیشتر و از نزدیک با یکدیگر آشنا شویم.

آذرپندار در ادامه به آمار و ارقام مربوط به راه‌یابی فیلم‌ها به بخش‌های مختلف جشنواره چهل‌ویکم اشاره کرد و گفت: در بخش ملی امسال ۱۸۲۶ فیلم به دستمان رسید که فیلم‌ها بعد از پایان مرحله ثبت‌نام برای بازبینی توسط هیئت انتخاب دیده شدند. جشنواره در برخی ادوار هیئت مشاور و در برخی ادوار هیئت انتخاب داشته است زمانی که عده‌ای کمک‌حال دبیر در انتخاب آثار بوده‌اند و گاهی اوقات صددرصد فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند. اما گاهی هم دبیر خودش جمع‌بندی نهایی کرده است.

وی افزود: پیش از دوره مسئولیت ما هیئت مشاوران فیلم‌ها را انتخاب می‌کردند اما به مجموعه‌ای از دلایل تصمیم گرفتیم مجددا هیئت انتخاب آثار را انتخاب کنند بر همین اساس اختیارات دبیر کم و ناچیز و تقریبا صفر شد. در بسیاری از جشنواره‌های جهانی هیئت مشاوران آثار را انتخاب می‌کنند و انتخاب نهایی با دبیر است اما چون انجمن فیلم تولید می‌کند و شانیت تولیدی داریم، تصمیم گرفتیم هیئت انتخاب داشته باشیم تا شائبه‌ای پیش نیاید.

عملکرد مستقل هیئت‌های انتخاب و داوری، ترکیب ویژه فیلم‌های راه‌یافته به بخش بین‌الملل و بخش‌های جنبی رویداد، کیفیت میزبانی جشنواره چهل‌ویکم از فیلمسازان و مهمانان آن‌ها، شرایط سانس‌بندی، سازوکار فروش و رزرو بلیت و تخصیص یکسان ظرفیت‌های رسانه‌ای جشنواره به تمامی فیلم‌های حاضر در این رویداد، از دیگر سرفصل‌هایی بود که دبیر جشنواره به تبیین آن‌ها پرداخت.

در ادامه این نشست، فیلمسازان حاضر به طرح دغدغه‌ها و ابهامات خود درباره جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پرداختند.

رونمایی از پوستر چهل‌ویکم در فضایی مینیاتوری

در همین جلسه از پوستر و هویت بصری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران هم رونمایی شد که دانیال رحیمی کاشانی مدیر هنری و طراح پوستر جشنواره درباره آن توضیح داد: در وهله اول باید به سهم خودم حضور و ورود شما را به جشنواره تبریک بگویم و امیدوارم در کنار همدیگر رویداد خوبی را برگزار کنیم. از آقای آذرپندار و دوستان ستاد برگزاری تشکر می‌کنم چون این برای ما افتخار بزرگی است که برای سومین سال متوالی در خدمت جشنواره هستیم و امیدوارم توانسته باشیم پاسخ خوبی به انتخاب دوستان داده باشیم.

وی افزود: اوایل امسال بود که از سوی دبیرخانه شعار جشنواره مطرح شد و متوجه شدیم در جشنواره تاکید بر خیال انگیزی است و این دستور کار ما در طراحی پوستر هم شد پس تلاش کردیم با حفظ رویکرد و فضای ایرانی ما هم تخیل خود را آزاد بگذاریم و این گردهمایی اهالی هنر و سینما را به تصویر دربیاوریم.

طراح پوستر جشنواره گفت: می‌دانستیم باید از شیوه نگارگری ایرانی استفاده کنیم و پیشنهاد ما استفاده از مینیاتور بود چون در تاریخ فرهنگی ایران مینیاتور و قصه‌گویی در هم آمیخته است پس فرایند سه ماهه طراحی آغاز شد، به جزییات هم توجه کردیم و در نهایت به گمان ما محصولی خلق شده که متفاوت‌ترین جلوه جشنواره است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.