یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

کارگردان «هزار و یک داستان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینمای کودک» تنها وسیله‌ای برای «سرگرمی» نیست بلکه بستری است برای «پرورش» ذهنیت، تخیل و هویت فرهنگی «نسل آینده»!

ریحانه کاووش

به گزارش سینماپرس: «ریحانه کاووش» کارگردان انیمیشن با بیان اینکه کودکان، بیش از آن‌که از آموزش‌های مستقیم تأثیر بگیرند، تحت تأثیر تجربه‌های بصری و داستانی هستند گفت: سینمای کودک هزینه نیست، بلکه سرمایه‌ای برای آینده است. اگر امروز با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی کشور، محتوایی غنی و ارزشمند برای کودکان تولید کنیم، آینده‌ای خواهیم داشت که در آن نسلی آگاه، خلاق و پیوندخورده با ریشه‌های فرهنگی خود پرورش خواهد یافت.

«ریحانه کاوش» کارگردان و سینماگر کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس به ضرورت توجه به سینمای کودک به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگ‌سازی اشاره و با بیان اهمیت نقش آثار نمایشی در شکل‌دهی به آینده ذهنی و فرهنگی کودکان گفت: سینمای کودک تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیست، بلکه بستری است برای پرورش ذهنیت، تخیل و هویت فرهنگی نسل آینده. آنچه کودک امروز از طریق فیلم یا پویانمایی می‌بیند، فردای او را می‌سازد و به بخشی از پایه‌های اندیشه و باورهای او تبدیل می‌شود.

کارگردان مجموعه انیمیشنی «هزار و یک داستان» در ادامه افزود: کودکان، بیش از آن‌که از آموزش‌های مستقیم تأثیر بگیرند، تحت تأثیر تجربه‌های بصری و داستانی هستند. اگر در آثار نمایشی، فرهنگ ایرانی و محیط‌هایی ارزشمند مانند بادگیرهای یزد یا خلیج فارس به تصویر کشیده شوند، این تصاویر در ذهن آن‌ها ماندگار خواهد شد و به بخشی از هویت فرهنگی و دلبستگی‌های آن‌ها تبدیل می‌شود. این مسئولیتی سنگین برای ما، به عنوان سازندگان محتوای کودک، ایجاد می‌کند.

او با تأکید بر تأثیرات بلندمدت آثار کودک بیان کرد: در بسیاری از کشورها، سینمای کودک نه تنها بخشی از فرهنگ، بلکه سرمایه‌گذاری راهبردی برای آینده است. کشورهایی مانند هند و روسیه، با سرمایه‌گذاری در تولیدات کودک، به اقتصاد و فرهنگ خود رونق بخشیده‌اند. اما در ایران، به دلیل نبود نگاه آینده‌نگر و همچنین قوانین مؤثر مانند کپی‌رایت، این صنعت نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

این کارگردان با اشاره به مشکلات ناشی از نبود کپی‌رایت افزود: پویانمایی‌سازی یکی از عرصه‌های کلیدی در اشتغال‌زایی و کارآفرینی است. اما نبود قوانین کپی‌رایت باعث شده تولیدکنندگان ایرانی نتوانند از حقوق مادی و معنوی آثار خود بهره‌مند شوند. این مشکل چرخه تولید را مختل کرده و پیشرفت این صنعت را محدود کرده است.

کاوش در پایان با تأکید بر نیاز به سیاست‌گذاری فرهنگی هوشمندانه گفت: سینمای کودک هزینه نیست، بلکه سرمایه‌ای برای آینده است. اگر امروز با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی کشور، محتوایی غنی و ارزشمند برای کودکان تولید کنیم، آینده‌ای خواهیم داشت که در آن نسلی آگاه، خلاق و پیوندخورده با ریشه‌های فرهنگی خود پرورش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.