این صدابردار پیشکسوت سینما و برنده ۴ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: اگر امروز شاهد تولیدات نازل در سینما هستیم و یا اتفاقاتی نظیر انحصارگرایی و... را که مورد پرسش شما است می بینیم به دلیل آن است که طی سال های اخیر تهیه کنندگانی که عاشق هنر سینما بودند و حاضر بودند به خاطر عشق به کارشان هرچه دارند را فدای سینما بکنند دیگر در سینما حضور ندارند. آن هایی که با عشق سینما را دنبال می کردند و هرگز دنبال پولشویی و ثروت اندوزی و... نبودند امروز کجا هستند؟
وی با بیان اینکه تهیه کنندگان دغدغه مند و باسابقه اغلب کم کار یا بیکار شده اند تصریح کرد: تهیه کنندگانی مانند هارون یشایایی، سیدجمال ساداتیان و امثال این ها که آثار درخشانی را تولید کردند این روزها به دلایلی کم کار و یا کلاً بیکار شده اند و یکی از علل این اتفاق هم عدم قصه خوب است. اما از طرف دیگر عده ای از تهیه کنندگان حاضرند هر اثری را تولید کنند؛ رسماً پول هایی آمده که معلوم نیست برای کیست و از کجا وارد سینما شده و به همین علت هم این پول ها صرف ساخت آثار نازل می شود.
صدابردار فیلم های سینمایی «اجاره نشین ها» و «خاک آشنا» تجاری شدن سینما را خطرناک توصیف کرد و متذکر شد: سینمای ایران مدت ها است از مسیر اصلی خود منحرف شده است؛ درست است که اقتصاد در سینما مهم است اما نباید جایگاه فرهنگ و هنر را این چنین کم اهمیت و بی اهمیت بدانیم و تن به تولید هر فیلمی بدهیم. این بسیار تلخ است که عده ای از اهالی پشت صحنه سینما هم علیرغم میل شان به دلیل اینکه معیشت حداقلی شان تأمین شود مجبور می شوند در تولید این فیلم ها دخالت کنند اما قاطبه سینماگران یا ترجیح می دهند به هر قیمتی و در هر اثری کار نکنند و یا اینکه اصلاً آن ها را سر کار نمی برند.
زاهدی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: در هر صورت بنده بر اساس تجربه ای که در سینما دارم و شرایطی که این روزها می بینم نمی توانم امیدی به بهبود اوضاع سینمای کشورمان داشته باشم و فکر می کنم متأسفانه وضعیت از این بدتر نیز بشود و این اتفاق خیلی تلخ است. فکر می کنم اگر نهادهای قانون گذار و سیاست گذاران سینما بخواهند و دغدغه اش را داشته باشند شاید بتوانند تدبیری اندیشه کنند که کمی اوضاع سینما بهتر شود و ضمن فاصله گرفتن از انحصارگرایی از نظر مضمون و محتوا نیز بتوانیم فیلم های بهتری را در سینما شاهد باشیم.
ارسال نظر