«جواد افشار» که با فیلم سینمایی «صیاد» در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است؛ در گفت و گوی با خبرنگار سینماپرس به موضوع عدم توجه فیلمسازان ژانر جنگی و دفاع مقدسی به مخاطبان خارجی و بین المللی پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه حمایتهایی که باید در این بخش صورت بگیرد ضعیف است؛ این مسئله تعارفبردار نیست. این فیلم هم مدیون تلاش افراد خاصی بود، نه سیستم و تشکیلات. بهعنوان مثال، رحیم موسوی، امیر ارتش، به دلیل ارادتی که به شهید صیاد شیرازی داشت، شخصاً تصمیم گرفت که این اتفاق بیفتد. ما با موانع زیادی روبهرو بودیم، اما توانستیم به لطف حمایتهایی مانند نظر امیر موسوی، یا عقیدتی ارتش و برخی دیگر، از این موانع عبور کنیم و امکانات خوبی را در اختیار بگیریم که در نهایت نتایج بهتری هم به دست آمد.
وی افزود: اما در سیستم، واقعاً نمیتوان از چنین مشکلاتی عبور کرد. این موانع و دستاندازها میتوانند پروژهها را زمین بزنند. بارها به من پیشنهاد ساخت فیلمهای جنگی شده است. بعد از کیمیا، چندین پیشنهاد داشتم اما از آنها صرفنظر کردم، چون میدانستم جمعآوری یک تیم تولید حرفهای در سینمای ایران کار سختی است.
افشار با بیان این مطلب که اگر امکانات ضعیف باشد یا روند تولید دشوار پیش برود، خروجی مناسبی نخواهیم داشت؛ تصریح کرد: در چنین شرایطی در عرصه بینالملل، ما کوچک جلوه داده میشویم؛ چراکه مخاطب خارجی ما را با هالیوود مقایسه میکند و آنجا هیچ تعارفی وجود ندارد. آنها از ما انتظار دارند که اثری درجهیک ارائه دهیم، اما وقتی ابزار و امکانات لازم در اختیار نیست، طبیعتاً نتیجه هم در حد مطلوب نخواهد بود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، محدودیتهای فکری و اجرایی هم داریم. حتی الان نمیدانم این موضوع را مطرح کنم یا نه، چون ممکن است اگر در جای مناسبی مطرح نشود، حرفم به درستی شنیده نشود یا حتی بازخوردهای منفی بگیرم. ما آدم های کوچک زیادی داریم که باید تصمیمات بزرگی بگیرند.
کارگردان صیاد در پاسخ به این پرسش که آیا جریان نفوذ در محقق شدن این اتفاق تاثیر گذار است؟ بیان کرد: اصلا بعید ندانید. مسئله نفوذ در بخشهای مختلف وجود دارد. نهفقط در این حوزه، بلکه در تمام بخشهای کشور، از سیاستگذاریها گرفته تا اقتصاد، تولید، صنعت و حتی حوزه روحانیت. من در مجموعه گاندو حضور داشتم و از نزدیک این مسائل را دیدهام. این مسئله، طبیعی است که وقتی پای ساخت چند فیلم ارزشمند به میان میآید، برخی تلاش کنند تا اثرگذاری منفی خود را داشته باشند.
افشار همچنین در خصوص مسئله رکود ایده در سینمای ایران اظهار کرد: در مورد رکود ایده، اتفاقاً من برعکس فکر میکنم. در سالهای اخیر، رشد و شکوفایی بیشتری در زمینه ایدهها، موضوعات و پرداختهای سینمایی دیدهام. به نظرم، این حوزه رو به پیشرفت است.
این سینماگر در پایان این گفت و گو و در پاسخ به این پرسش که بنابراین بزرگترین مانع رشد سینمای ایران چیست؟ بی درنگ گفت: نفوذ!
ارسال نظر