سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱

کارگردان انیمیشن «ژولیت و شاه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

من سعی کرده‌ام نگاه مستند و واقع‌بینانه‌ای داشته باشم/ کجای «دوران قاجار» از نظر تاریخی و سیاسی قابل افتخار است؟

نشست فیلم ژولیت و شاه 15 بهمن 1403

سینماپرس: «اشکان رهگذر» در تبیین انگیزه انیمیشن «ژولیت و شاه» وچرایی اصرار این اثر برای عقب مانده نشان دادن جامعه و مفلوک نشان دادن انسان ایرانی، گفت: اگر دوران قاجار را بررسی کنیم و اتفاقات مهمی که در آن رخ داده است را بازنگری کنیم کجای آن دوره از نظر تاریخی و سیاسی قابل افتخار است؟ من سعی کرده‌ام نگاه مستند و واقع‌بینانه‌ای داشته باشم و نه صرفاً خوش‌بینانه!

«اشکان رهگذر» که امسال با نویسندگی و کارگردانی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» در «چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر» حضور داشت؛ در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار سینما پرس و در پاسخ به انتقادات گسترده نسبت به این انیمیشن و مواجهه با این پرسش که اساسا چه نگرشی موجب ساخت چنین اثری شده که به کرات به تخریب جامعه ایرانی بویژه زن ایرانی دست می زند؛ اظهار داشت: اگر دوران قاجار را بررسی کنیم و اتفاقات مهمی که در آن رخ داده است را بازنگری کنیم کجای آن دوره از نظر تاریخی و سیاسی قابل افتخارند.

وی افزود: البته بخش هایی وجود دارد که باعث ورود ما به دوران مدرنیته شدند. در حوزه‌های هنری، معماری و فرهنگ نیز نقاط برجسته‌ای وجود دارد. اما من سعی کرده‌ام نگاه مستند و واقع‌بینانه‌ای داشته باشم و نه صرفاً خوش‌بینانه.

نویسنده و کارکردان انیمیشن «ژولیت و شاه» که در نشست خبری این انیمیشن عنوان کرده بود شخصیت تاج السلطنه «دختر ناصرالدین شاه» برای خلق زنان درباری حائز اهمیت می‌باشد! در ادامه این گفتگو و در پاسخ به این پرسش که اساسا آیا طراحی شخصیت تاج السلطنه و ویژگی‌های بصری این شخصیت از قابلیت تعمیم و قرار گرفتن در جایگاه نمادین زن ایرانی برخوردار است؟ بیان داشت: اگر نه، از نظر شما چه کسی این جایگاه را دارد؟ مهد علیا؟ یا زنان دربار شاه؟ نه ما وارد یک بستر می‌شویم و در آن بستر باید موضوع را قضاوت کنیم. این یک فیلم است و شخصیت مثبت و منفی دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.