«بهروز افخمی» منتقد و کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس بیان کرد: هیچوقت نمیتوان با قطعیت گفت که سینما تمام شده است. ما میتوانیم حدس بزنیم، اما نمیتوانیم با قطعیت اظهار نظر کنیم.
وی افزود: این حدس را مثلاً بیست یا سی سال پیش من میزدم و از پنجاه یا شصت سال پیش خیلیها گفته بودند که سینما به پایان رسیده، اما بهطور ناگهانی در دهه ۹۰ در سینمای آمریکا اتفاقاتی رخ داد که نشان داد سینما همچنان جان دارد. به نوعی سینما مانند یک پیرمردی بود که ناگهان جوان شد و با فیلمهای فوقالعادهای که در دهه ۹۰ ساخته شد، دوباره جوانی خود را به نمایش گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: اما در قرن بیست و یکم، بهویژه در ۲۵ سال اخیر، سینما از رمق افتاده است. تعداد فیلمهای خوب کاهش یافته و نمیتوان با قطعیت گفت که این وضعیت ادامه خواهد داشت. شاید در آینده یک استعداد وحشی و نادر پیدا شود که تمام قواعد را به هم بریزد و ما دوباره شاهد انقلاب سینمایی باشیم.
کارگردان فیلم سینمایی «صبح اعدام» با بیان این مطلب که فکر میکنم که هیچچیز قطعیتی ندارد. در هنر و کارهای فرهنگی که ذاتاً زنده و پویا هستند، پیشبینی و تعیین قانون اشتباه است. تصریح نمود: ممکن است گاهی پیشبینیها اشتباه از آب درآید. این اتفاقات گاهی باعث شگفتی میشوند، زیرا کار با یک موجود زنده همیشه غیرقابل پیشبینی است.
افخمی در پایان این گفت و گو با اشاره به محدودیت هایی که سینمای ایران را احاطه کرده است؛ اظهار داشت: سینمای ایران همواره حیرتانگیز بوده است، حتی با وجود محدودیتهایی که به دلایل مختلف برای آن وجود دارد. با وجود این محدودیتها، سینمای ایران در یک فضای باریک و محدود عمل میکند، اما در همین فضا گاهی فیلمهایی شگفتانگیز و دیدنی ساخته میشود که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا قابل مشاهده است.
ارسال نظر