کارگردان فیلم های سینمایی «محرمانه تهران» و «نفوذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ضمن اشاره به ضرورت اهدای سالانه «نشان سلحشور» در زمانهی پُرنشان سینمای ایران بیان داشت: جای چنین نشان روشنگری در سینمای ایران خالی بود و به نظر این نشان آمده است که راه را به سینماگران و مخاطبان آنها نشان دهد و انحرافات را افشا کند. در سینمایی که سالهاست ولنگارشده و رو به ابتذال و حیات خبیثه پیش میرود، معرفی سینمایی سالم و شاداب که حیات طیبه سرچشمهی آن است، برای مخاطبان قهر کرده ازسینمای بیحیا و ناپاک، بسیار ضرورت دارد. سینمایی که با روحیهای سلحشورانه و دلاورانه رو به متعالی خواهد رفت. سینمایی که با روحیهای جهادگرانه و سلحشورانه به جهاد تبیین میپردازد و حیات طیبه را برای مخاطبانش معرفی و حیات خبیثه را تقبیح میکند.
این نویسنده و کارگردان سینما در ادامه ضمن تبیین مفهوم حیات طیبه گفت: حیات طیّبه، یعنی زندگیای که پاسخگوی نیازهای مادیو معنویانسانباشد. در قرآن مبانی اساسی حیات طیبه معرفی شده است که شناخت آنها، زمینه تحقق چنین حیاتی را برای انسان فراهم میکند. اجابت دعوت خدا و رسول، ایمان و عمل صالح و شکوفایی عقل و خرد انسانی، از مهمترین آنها است. « مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُون» (هرکس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالیکه مؤمن است، او را به زندگی پاک زنده میداریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد).
فیوضی سپس به بررسی رابطه حیات طیبه با سینمای مرحوم فرجالله سلحشور پرداخت و متذکر شد: کاری که سلحشور انجام میداد، ترسیم آرمانها با ریشهی قرآنی بود؛ تحوّلات روزمرّه تغییرپذیر است امّا آرمانهای اساسی، تغییرناپذیر است؛ یعنی از اوّل خلقت بشر تا امروز، عدالت یک آرمان است؛ هیچوقت نیست که عدالت از آرمان بودن بیفتد؛ آزادی انسان یک آرمان است. آرمانها را اسلام و انقلاب اسلامی، ترسیم میکند، بعد هنرمندان مؤمن و انقلابی به سمت این آرمانها حرکت میکنند.
وی افزود: به تعبیر قرآنی «حیات طیّبه» یک آرمان است. حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی همهی این چیزهایی که بشر برای بِهزیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. حیات طیّبهی یک ملّت، این است که عزیز زندگی کند، سربلند زندگی کند، وابسته نباشد و مستقل زندگی کند.
این سینماگر تأکید کرد: به عقیده من «نشان سلحشور» آمده است که آرمانهایی چون حیات طیّبه را معرفی و تبیینکند. آمده است پیشرانی در علم و هنر تمدّن جهانیِ امت اسلام را نشان دهد. وقتی یک ملّتی بتواند در مجموعهی دانش جهانی و مدنیّت جهانی، حالت پیشران داشته باشد و جلو ببرد و برای ارتقاء کلّ بشریّت، یک نردبان جدیدی را جلوی پای آنها بگذارد؛ این میشود یکی از اجزای حیات طیّبه.
«مهدی فیوضی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: به نظر من «نشان سلحشور» میخواهد از مفاهیمی که هنرمندان دردآشنا و فرهیخته، (مثل عدالت، آزادی، رفاه، نشاط، شوقِ کار، علم، فنّاوری، معنویّت، سبک زندگی اسلامی، ظلمستیزی ومقاومت که همهی اینها جزو حیات طیّبه است) تبیین میکنند، رونمایی کند.
ارسال نظر