«مجید مولایی» تهیه کننده مجموعه های تلویزیونی «بانوی عمارت» و «نابرده رنج» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس دلیل مهاجرت فیلمسازان تلویزیون به پلتفرم های نمایش خانگی را چنین عنوان کرد: دلیلش کاملاً روشن است؛ با توجه به مدیریت تلویزیون و نظارتهایی که بر محتوا اعمال میشود، عملاً امکان ساخت سریالهای جذاب و مخاطبپسند فراهم نیست.
وی افزود: به همین دلیل، بیشتر سریالهای تلویزیونی در برقراری ارتباط با مخاطب انبوه دچار مشکل میشوند. در مقابل، در رسانههای خانگی، دست سازندگان بازتر است، فضای آزادی بیشتری دارد و امکان قصهگویی راحتتر فراهم است. بنابراین، طبیعی است که بسیاری از افراد تمایل داشته باشند از تلویزیون به سمت رسانه خانگی بروند.
این تهیه کننده پیشکسوت تلویزیون در ادامه تصریح نمود: واقعیت این است که بیش از ۳۰ سال تلویزیون با همین چارچوبهای نظارتی سریال ساخته و به نوعی سلیقه و ذهن مخاطبانش را مهندسی کرده است. این یعنی تلویزیون همواره تلاش داشته قصهها را در قالبی مشخص روایت کند و ممیزیهایی را رعایت کند که گروه خاصی از مخاطبان آن را بپذیرند. اما در مقابل، مخاطبانی که بیشتر سریالهای خارجی، چه آمریکایی، چه نتفلیکسی یا ترکی را دنبال میکنند، این نوع محدودیتها را در رسانه خانگی نمیبینند.
وی ادامه داد: با این حال، آن دسته از مخاطبانی که به ساختار ذهنی تلویزیون عادت کردهاند، ممکن است به رسانه خانگی نقد داشته باشند و تصور کنند که به دلیل آزادی بیشتر، گاهی از خطوط قرمز عبور میکند؛ چه در نمایش صحنهها و چه در محتوای داستانها. اینجاست که یک نهاد میانجی، مانند ساترا، باید نقش خود را ایفا کند. اما مشکل اینجاست که ساترا نیز بیشازحد به رویکرد تلویزیون گرایش دارد، درحالیکه نیاز به یک نگاه متعادلتر وجود دارد.
تهیه کننده سریالهای «زمانی برای خاکستر» و «نبردی دیگر» با بیان این مطاب که من شخصا اعتقاد به رگلاتوری و نظارت بر محتوا دارم، زیرا باید سلایق مختلف مخاطبان در نظر گرفته شود؛ متذکر شد: تلویزیون و مقوله سرگرمی به این شکل است که وقتی مخاطب به یک موضوع عادت میکند، انتظار دارد که سریال بعدی یک قدم جلوتر باشد؛ خلاقتر، بکرتر و گستردهتر. در سالهایی که کار کردیم، برخی مدیران قبلی یا دست بازتری داشتند یا ذهنشان آزادتر بود و در نتیجه، سریالهایی تولید و پخش شد که مخاطب آنها را پذیرفت. اما مدیران جدید، بهجای آنکه مطابق انتظار مخاطب، یک گام رو به جلو بردارند، ترمز دستی را کشیدهاند و به عقب برگشتهاند.
وی تاکید کرد: یعنی میگویند که مدیران قبلی هم در رعایت برخی موازین سهلانگاری کرده بودند و ما حتی آن سبک سریالها را هم نمیخواهیم. در نتیجه، این مدیران نهتنها در امتداد مدیران قبلی حرکت نکردهاند، بلکه معتقدند که همان مدیران، عامل مشکلات امروز بودهاند. به همین دلیل، وقتی از مدیران جدید انتقاد میکنیم، میگوییم شما نهتنها پیشرفتی نداشتید، بلکه به عقب برگشتهاید؛ حتی تا حدی که رویکردتان شبیه به دهه ۶۰ شده است.
این سینماگر با بیان این مطلب که مخاطب امروز، دیگر مخاطب دهه ۶۰ نیست. بیان کرد: سلیقه، نگاه و سبک زندگی مخاطب امروز تغییر کرده و مدام در حال تماشای سریالهای روز دنیاست. اما تلویزیون هنوز تصور میکند که با همان شیوههای قدیمی میتواند مخاطب را حفظ کند. نتیجه این طرز فکر، فاصله گرفتن مخاطب از تلویزیون است.
«مجید مولایی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: زمانی در ماه رمضان، تماشای سریالهای تلویزیونی بخشی از مناسک افطار بود؛ زولبیا بامیه، چای، افطار و سریال تلویزیونی یک پکیج کامل بودند. اما امروز، حتی برای مخاطبانی که روزهدار هستند، سریالهای تلویزیونی جایگاه گذشته را ندارند. کمتر کسی درباره سریالهای امسال صحبت میکند یا پیگیر آنهاست، درحالیکه زمانی بعد از افطار بحث داغ این بود که "کدام سریال بهتر بود؟ "
ارسال نظر