سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲

«خسرو شهراز» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه مشکلات مالی در هر دو حوزه «شبکه نمایش خانگی» و «تلویزیون» وجود دارد/ «تهیه‌کنندگان» بدون پشتوانه مالی کافی پروژه‌ها را در اختیار می‌گیرند

خسرو شهراز

سینماپرس: بازیگر سرشناس و پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان این مطلب که مسائل مالی در تلویزیون ایران نقش بسیار پررنگی دارند، گفت: من به عنوان بازیگر در بسیاری از پروژه‌هایی که حضور داشتم، شاهد حذف سکانس‌هایی بودم که صرفاً به دلیل هزینه‌زا بودن کنار گذاشته شدند؛ مسئولان صداوسیما باید تصمیمی اتخاذ کنند که این موانع مالی به حداقل برسد و پرداختی‌ها در حد عرف و شایسته باشد تا امکان خلق آثار ارزشمند فراهم شود.

«خسرو شهراز» بازیگر سرشناس و پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگتر سینماپرس با انتقاد نسبت به وضعیت دستمزدها و چالش پرداخت دستمزد بازیگران بیان کرد: کیفیت در تولید آثار باید در اولویت باشد، اما نباید از این نکته غافل شد که مسائل مالی در تلویزیون ایران نقش بسیار پررنگی دارند و باید درباره آن‌ها جدی‌تر بحث شود. عمده‌ترین مشکلی که وجود دارد همین محدودیت‌های مالی است که دست بسیاری از فعالان این حوزه را بسته و باعث شده از بخش‌های مهمی در تولید آثار صرف‌نظر کنند.

وی افزود: من به عنوان بازیگر، در بسیاری از پروژه‌هایی که حضور داشتم، شاهد حذف سکانس‌هایی بودم که صرفاً به دلیل هزینه‌زا بودن کنار گذاشته شدند. مسئولان صداوسیما باید تصمیمی اتخاذ کنند که این موانع مالی به حداقل برسد و پرداختی‌ها در حد عرف و شایسته باشد تا امکان خلق آثار ارزشمند فراهم شود.

بازیگر فیلم‌های سینمایی «هیهات» و «ماهی و گربه» در ادامه با بیان این مطلب که در مقایسه با شبکه نمایش خانگی هم باید گفت که عملکرد تلویزیون چندان رضایت‌بخش نیست، مطرح کرد: متأسفانه مشکلات مالی در هر دو حوزه وجود دارد و بسیاری از ما به عنوان بازیگر، در این شرایط آسیب می‌بینیم. به همین خاطر است که امروز شاهد ریزش شدید مخاطبان تلویزیون هستیم. واقعیت این است که اگر منطقی نگاه کنیم، تلویزیون بخش عمده‌ای از سرمایه انسانی و مخاطبانش را از دست داده است؛ خیلی‌ها وقتی نام تلویزیون می‌آید، ترجیح می‌دهند اصلاً نزدیکش نشوند.

شهراز همچنین با اشاره به این موضوع که مشکل فقط مالی نیست و مشکلات دیگری هم وجود دارد که فضای کار را برای هنرمندان دشوار کرده است؛ اظهار داشت: ما با تمام وجود زحمت می‌کشیم تا صرفاً بتوانیم هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنیم، اما در بسیاری از مواقع حتی این هم ممکن نمی‌شود. این معضل در برخی پروژه‌های شبکه نمایش خانگی هم وجود دارد؛ هرچند وضعیت آنجا کمی بهتر است.

بازیگر مجموعه های تلویزیونی «گاندو» و «ناریا» سپس با انتقاد از نوع عملکرد و رفتار تهیه کنندگان تلویزیون بیان کرد: واقعیت این است که تلویزیون مستقیماً دستمزد بازیگران را تعیین نمی‌کند. سازوکار به این صورت است که تلویزیون یک پروژه را به یک تهیه‌کننده، مثلاً آقای ایکس واگذار می‌کند، و مسئولیت انتخاب عوامل و پرداخت دستمزد بر عهده تهیه‌کننده است. تلویزیون فقط می‌گوید چند چهره یا برند در پروژه حضور داشته باشند؛ بقیه تصمیم‌ها با تهیه‌کننده است. در انتخاب سایر بازیگران و عوامل هم تلویزیون دخالتی ندارد. این شیوه حال حاضر کار در تلویزیون است.

وی ادامه داد: در واقع، تهیه‌کنندگان تلویزیون همانند پیمانکاران عمل می‌کنند. آنان قرارداد می‌بندند، پروژه‌ای را دریافت می‌کنند و موظف‌اند آن را به طور کامل اجرا نمایند. تمام بخش‌های پروژه، از تأمین خورد و خوراک عوامل گرفته تا تهیه تجهیزات و مدیریت کلی پروژه، بر عهده تهیه‌کننده است و باید هزینه‌های آن را شخصاً تأمین کند.

بازیگر سریال‌های نمایش خانگی «عطسه» و «شاهگوش» تصریح نمود: قانوناً باید بدین صورت باشد که هرکس پروژه‌ای را می‌پذیرد، از توان مالی کافی برخوردار باشد تا بتواند پروژه را به انجام برساند و سپس بر اساس صورت‌وضعیت ارائه شده به کارفرما، طلب خود را دریافت کند. اما متأسفانه در عمل اینگونه نیست! و اکنون تهیه‌کنندگان بدون پشتوانه مالی کافی پروژه‌ها را در اختیار می‌گیرند و حتی با وجود پیشرفت کار، ادعا می‌کنند پرداخت‌های مالی از سوی تلویزیون انجام نمی‌شود. مگر می‌شود هزینه‌ها پرداخت نشود! و متأسفانه امکان اعتراض مؤثر یا درافتادن با این روند وجود ندارد. طی سال‌های اخیر، بنده بدون اغراق آسیب‌های فراوانی از این وضعیت متحمل شده‌ام.

«خسرو شهراز» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: با وجود پیگیری‌های مکرر، معمولاً پاسخ‌ها محدود به وعده‌های امروز و فردا می‌شود و هیچگاه صراحتاً اعلام نمی‌کنند که امکان پرداخت وجود ندارد. همواره این جمله تکرار می‌شود که «به محض دریافت نخستین اعتبار، پرداخت شما انجام خواهد شد.» اما زمان می‌گذرد و پیگیری‌ها بی‌نتیجه می‌ماند، تا جایی که فرد احساس خجالت می‌کند که دوباره تماس بگیرد و مطالبات خود را پیگیری نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.