چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۹

محمدحسین نیرومند:

«هنر» باید ریشه در «فکر» داشته باشد/ تاکنون در دام «هوش مصنوعی» و «کپی‌کاری» نیفتاده‌ام

محمد حسین نیرومند در مراسم بزرگداشت زنده یاد نادر طالب زاده

سینماپرس: محمدحسین نیرومند با بیان اینکه «هنر» بدون دیده شدن کارکرد پیام‌رسانی ندارد، از تجربه‌های خود در طراحی پوستر، استفاده از عناصر کمیک و ضرورت تشکیل یک ستاد ملی برای رساندن پیام هنر ایران گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین نیرومند هنرمند کاریکاتوریست و طراح باسابقه در گفتگو با مهر درباره تولید محتوا توسط هنرمندان با موضوع روز بیان کرد: ما طراحان و به‌طور کلی هنرمندان، تولیدکننده محتوا و پیام هستیم. وقتی کاری هنری خلق می‌کنیم، تازه گام اول برداشته شده است و پیام آن اثر، زمانی منتقل می‌شود که به دست مخاطب برسد. نمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند؛ ۵۰۰ نفر، ۱۰۰۰ نفر. اما مخاطب واقعی آثار هنری ما، مخاطب جهانی است که میلیون‌ها نفر هستند. من از روزهای جنگ در تبلیغات فرهنگی حضور داشته‌ام. الان هم به‌صراحت می‌گویم که امروز ما درگیر جنگ فرهنگی هستیم و باید یک ستاد تبلیغات جنگ تشکیل شود تا آثار هنری ما را به مخاطب جهانی برساند.

وی تصریح کرد: فقط در این صورت است که می‌توانیم واقعیت منطقه، از جمله پشت‌پرده پروژه‌هایی مثل خاورمیانه بزرگ را برای افکار عمومی روشن کنیم. تحقق آرمان نیل تا فرات، چیزی نیست که تازه در حال شکل‌گیری باشد و نقشه‌ای نیست که امروز ترسیم شده باشد؛ این همان طرح قدیمی و استعماری ۷۰ - ۸۰ ساله رژیم صهیونیستی است. اگر ایران در این مسیر تضعیف شود، کل منطقه در معرض فروپاشی خواهد بود.

نیرومند با بیان اینکه تجربه تاریخی نشان داده هنر همیشه اندیشه‌محور است، گفت: در طول تاریخ، شاهکارهای هنری ما، با هدف شکل گرفته‌اند؛ نگارگری‌ها و نقاشی‌ها، حتی شاهنامه شاه‌طهماسبی هم با سفارش شکل گرفت و کسی به آن شاهنامه سلطان نمی‌گوید اما هنرمند فهیم آن سفارش را تبدیل به اثر هنری ماندگار کرده است.

وی با نقد نگاه مدرنِ تفکیک هنر از سیاست عنوان کرد: این تفکر که هنر باید خنثی و غیرسیاسی باشد، یک دیدگاه وارداتی است. تقریباً همه آثار تأثیرگذار، یک دید و تفکر پشت‌شان بوده است.

این هنرمند طراح در پاسخ به اینکه چرا به‌جای خلق یک اثر کارتونی دست به طراحی و نمادسازی فرمی می‌زند، گفت: ساده‌سازی، ویژگی فرم هنری من است و من از طنز کمیک در قالب پوستر استفاده می‌کنم. چراکه سادگی، محدودیت رنگ و کاهش عناصر، باعث می‌شود اثرم ارتباط مؤثرتری با مخاطب برقرار کند. البته این سبک، خودبه‌خود دایره موضوعات قابل‌کار را محدود می‌کند. برای اینکه از ظرفیت‌های گرافیکی استفاده کنم، باید سوژه‌هایی را انتخاب کنم که قابلیت نمادسازی بالا داشته باشند. برخی موضوعات اصلاً برای این سبک مناسب نیستند.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی جای اندیشه را نمی‌گیرد، گفت: من طراحی‌هایم را خودم انجام می‌دهم و بعد با نرم‌افزارها پیاده‌سازی می‌کنم و تاکنون در دام هوش مصنوعی و کپی‌کاری نیفتاده‌ام. امروز گاهی کارهایی می‌بینیم که معلوم است صرفاً از فلان سایت یا ابزار گرفته شده‌اند. هنر باید ریشه در فکر داشته باشد؛ ابزار فقط باید به آن کمک کند.

نیرومند در پایان بیان کرد: ما اثر هنری تولید می‌کنیم، اما رساندن اثر به مخاطب، نیازمند یک ساختار حرفه‌ای فرهنگی است. اگر این آثار دیده نشوند، تأثیرشان هم نادیده می‌ماند. پیشنهادم این است که مسئولان فرهنگی کشور، شکل‌گیری یک ستاد قدرتمند برای رساندن پیام هنر ایران به جهان را جدی بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.