به گزارش سینماپرس، «محمد تقی فهیم» با انتشار یادداشتی با عنوان «خطر هوش مصنوعی بیخ گوش نهادهای سینمایی!؟» در روزنامه جام جم نوشت:
هوش مصنوعی، جدیدترین انقلاب جهانی بشر در عرصه علمی/تکنولوژی است که هنوز گستره مورد استفاده از آن در کشور ما به غایت و در حد ظرفیت بس عجیب این پدیده مدرن نیست، ولی تا همینجا هم که به کار گرفته شده و میشود در کنار دستاوردهای مثبت، متاسفانه آسیبهایی را متوجه مردم کرده است.
از فضای مجازی که کلی دردسر درست کرده است بگذریم، الان بهرهبرداری ناثواب و غیر اصولی در فضای واقعی مسأله و خطر جدیتر است. مثلا خبری شنیده شده که (امیدوارم کذب باشد) یکی از فیلمنامههای مصوب نهاد دولتی وارد پیش تولید شده با هوش مصنوعی نوشته شده است. یعنی اگر هم آگاهانه بود و شورای مربوطه میفهمید و با توجیهاتی تصویب میکرد باز هم میشد یک جوری توجیهش را بدین صورت پذیرفت که عجله تولید استراتژیک داشتیم و اثری ارزشمند نرسید لذا مجبور شدیم تا برای داشتن کار در جشنواره پیشرویمان دست بدامان هوش مصنوعی شویم و ...
نکته آنجاست فرد و دفتری با واسطه که در جریان اولویتهای نهاد مربوطه بوده است، مولفههای مورد نظر را به هوش مصنوعی میدهند و چند ساعتی بعد فیلمنامه را تحویل میگیرند و با دستکاریهایی برای ثبت به دبیرخانه ارسال میکنند و مدیران و شورای آن نهاد بدون فهم قضیه، تحت تاثیر نثر و نگارش و چینش کلمات قرار گرفته و با رای بالا متن و براورد را تصویب و کار را به چرخه ساخت میسپارند. مجدا تاکید میکنم که اگر این واقعه صحت داشته باشد مانند یک صائقه است که بر سر سینما فرود امده است، چرا که سینما و کلا هنر پدیدهای «دلی» و فرمیک برخاسته از فرهنگ و ریشههای اصالت تاریخی این دیار است و وقتی شاهدیم که درعین بحثش هنوز در خاستگاه تولد هوش مصنوعی، هنرشان را بدست ان نسپردهاند اینکه در اینجا یک سناریو درباره موضوعی مهم و تعیینکننده را با هوش مصنوعی بنویسیم، بیتردید آغاز یک انحطاط فرهنگی/هنری است.
خبری دیگر که بیارتباط هم با سینما نیست اینکه اخیرا تعداد زیادی از نیروهای محیط رسانهها تعدیل و به جمع بیکاران پیوستند. مطابق اطلاعات یکی از پرسنل بیکار شده گویا در اینجا هم دست هوش مصنوعی در کار بوده است. دو هفته نامهای که سه نفر نیروی تحریری داشته است اخراج میشوند و اینان میپندارند که قرار است افراد دیگری جایگزین شوند، اما با کمال تعجب مسول مربوطه گفته است که ازاین پس هوش مصنوعی کار شما را انجام خواهد داد. حتی بهتر انجام میدهد، خصوصا که کل مطالبی که برای صفحات لازم داریم را چند ساعته میگیریم و نصف روزه نشریه را جمع میکنیم.
به واقع هم اگر براورده شدن بخشهای فنی اگر به دست هوش مصنوعی بود یک چیزی ولی وقتی مطالب نظری/تحلیلی را با این ماشین جدیدالورود انجام میدهیم یعنی هیچ رسالتی برای هنر و رسانه قائل نیستیم. هوش مصنوعی نیز مانند هر ابداع و اختراع ماشینی دیگر برای رفاه و آسایش و ارامش انسان به منصه رسیدهاند و اگر بنا باشد بر ضد جامعه بشری، خصوصا نیروهای بالنده و خالق در عرصههای مختلف باشد، همانا ماشینی ارتجاعی و ضد انسانی بیش نخواهد بود. همه ماشینهای پیش ازاین نیز، چه نرم افزاری و چه سخت افزاری، چنین حکمی داشتهاند.
حالا به کارگیری در بخش فکری و ارزشی سینما که به شدت قابل نقد و نهی است. در واقع هوش مصنوعی هم مانند اسلافش چنانچه در بخش فنی/تخصصی و منجمله طراحی و اماری و جلوههای ویژه و حتی مخاطب شناسی و از این قبیل، به کار گرفته شود، دستیار خوبی برای سینما هست و خواهد بود، ولی استفاده از آن در بخشهای «دلی» به نابودی همین سینمای کج دار و مریز در گرایش هنری/فرهنگی ختم خواهد شد.
یعنی از سینما فقط پوسته آن باقی خواهد ماند. سینما همواره از ناحیه مدیران و شوراهای کم بضاعت در تخصص و فاقد شناخت عمیق از فرمهای هنری لطمه خورده است، بنابراین هشدار کنونی را باید جدی گرفت تا مباد این ابزار جدید وارداتی، سینمای بومی را نابود نکند.
ارسال نظر