شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۳

«مدیرعامل خانه سینما» در ادامه تقابل با حاکمیت:

از «طالبان» خواندن «وزیر ارشاد قبل» پشیمان نیسیتم/ «کارت زرد» وزیر ارشاد فعلی از مجلس شورای اسلامی «کارت افتخار» است!

نشست خبری خانه سینما با اهالی رسانه 15 شهریور 1404

سینماپرس: مدیرعامل جدید خانه سینما در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس که از وی پرسید آیا در این جایگاه هم قرار است منش قبلی خودتان را ادامه دهید؟ چون وزیر ارشاد را در زمانی طالبانی خطاب می‌کردید و الان می‌گویید وزیر به کارت زردش افتخار کند! مثل اینکه شما فراموش کردید که یک فرد صنفی هستید. چه منفعتی برای شما در اختلاف افکنی میان نهادهای حاکمیتی و ایستادن مقابل نهاد قانون گذار و نظارتی مجلس شورای اسلامی است؟ آن هم در شرایطی که همه بر وفاق تاکید می‌کنند! بیان داشت: از آنچه در اینستاگرام در مورد وزیر ارشاد قبلی نوشتم و اظهارنظر قبلی‌ام پشیمان نیستم، الان هم نسبت به نوع عملکرد وزیر ارشاد فعلی می‌گویم قابل افتخار است، چون هیچ‌ فیلمی در هیچ جای دنیا باعث تزلزل حکومتی نشده و زلزله ایجاد نکرده است. هر فرد حکومتی هم که نگاه را بسته‌تر نکند قابل احترام است.

به گزارش سینماپرس، همایون اسعدیان مدیرعامل جدید خانه سینما در آستانه روز ملی سینما و در ابتدا نشست خبری خود با اشاره به گمانه زنی‌های مطرح شده در رابطه با حضورش در جایگاه مدیرعاملی و آغاز تمامیت خواهی و ورود مجدد «خانه سینما» به فاز درگیری با «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی» بیان داشت: تعامل خانه سینما با وزارت ارشاد و سازمان سینمایی همیشه سازنده و مستمر بوده است. البته جدای زمان آقای شمقدری!

در رابطه با آکادمی معرفی فیلم به اسکار توضیح داد: این نگاه در شخص آقای وزیر وجود دارد که مسائل مربوط به صنوف را به خود صنوف واگذار کند. ‌ ما ۹ نفر را به آکادمی معرفی کردیم اما بعد متوجه شدیم که با ۳ نفر از این دوستان تماس گرفته نشده است و دوستان ما این‌ حرکت را خلف وعده حساب کردند و در جلساتی با وزارت ارشاد تصمیم گرفتیم اعلام‌ کنیم که برگزار کننده آکادمی آشکارا بنیاد فارابی است نه خانه سینما.

وی متذکر شد: دیشب با ۵ نفر از این دوستان تماس گرفتیم و آنها قصد داشتند به احترام خانه سینما همگی استعفا کنند اما ما خواهش کردیم باتوجه به تبعات این موضوع حتماً در جلسه بنیاد فارابی شرکت کنند. سعی کنیم که این اتفاق را به شکل یک‌ مشکل درونی نگاه نکنیم و مسئله را کلان تر ببینیم. زیرا می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد. طی مناسبات سیاسی که ما در جهان داریم خیلی ها بدشان نمی‌آید که سهمیه ایران برای معرفی به آکادمی اسکار حذف شود همانطور که سهمیه روسیه را حذف کردند. برای حفظ سهمیه و احترام به دوستانی که فیلمشان در سال گذشته اکران شده است آکادمی باید برگزار شود و فیلمی را به اسکار ارائه کنیم. به امید خدا شاید سال آینده این درگاه را به خانه سینما و صنوف انتقال دهیم.

اسعدیان تاکید کرد: ما ذره‌ای از بیانیه‌ای که منتشر کردیم، پشیمان نیستیم. لیستی که برای کمیته اسکار ارسال شده تایید شده است و نمی‌توان ‌اکنون از این کمیته استعفا داد. ما به هیچ عنوان در تقابل با سازمان سینمایی و وزارت ارشاد قرار نداریم. خانه سینما ۹ نفر را به آکادمی اسکار معرفی کرد اما ۳ نفری که از طرف سازمان سینمایی در آکادمی قرار گرفتند نیز از نظر خانه سینما قابل احترام هستند. در کل کمیته اسکار برای من قابل احترام است.

وی در بخش دیگر صحبت هایش با اشاره به مشکل اساسی بیمه هنرمندان گفت: خود من ۲ هفته پیش حکم بازنشستگی‌ام را از تامین اجتماعی دریافت کردم و بیمه پایه من ۷ میلیون تومان است. اعضای خانه سینما با حقوق ۷ میلیون تومانی زندگی خود را سر می‌کنند. دوستان جلساتی برگزار کردند و توافقات مثبتی صورت گرفته است و چند قدم رو به جلو برداشته ایم اما متاسفانه هنرمندان در وزارت کار دارای کد شغلی نیستند. تا وقتی نتوانیم کد شغلی دریافت کنیم هرسال مشکل مالیاتی و بیمه داریم. ما این مساله را در شورای سینما مطرح کردیم و دولت باید لایحه‌ای به مجلس ببرد و برای هنرمندان کد شغلی تعریف شود تا ما دارای هویت شغلی باشیم.

مدیرعامل جدید خانه سینما سپس در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس که از وی پرسید آیا در این جایگاه هم قرار است منش قبلی خودتان را ادامه دهید؟ چون وزیر ارشاد را در زمانی طالبانی خطاب می‌کردید و الان می‌گویید وزیر به کارت زردش افتخار کند! مثل اینکه شما فراموش کردید که یک فرد صنفی هستید. چه منفعتی برای شما در اختلاف افکنی میان نهادهای حاکمیتی و ایستادن مقابل نهاد قانون گذار و نظارتی مجلس شورای اسلامی است؟ آن هم در شرایطی که همه بر وفاق تاکید می‌کنند! بیان داشت: از آنچه در اینستاگرام (در مورد تفکر طالبانی وزیر ارشاد قبلی) نوشتم و اظهارنظر قبلی‌ام پشیمان نیستم، الان هم نسبت به نوع عملکرد (وزیر ارشاد فعلی) می‌گویم قابل افتخار است، سینما سال ها قبل در خصوص بسیاری از اتفاقاتی که طی جنگ دوازده روزه و قبل از آن رخ داده است؛ هشدار داده بود. اما تعبیر به سیاه نمایی شد. و من در برابر هر وزیری یا دولتمردی که متوجه این هشدارها شده باشد سر تعظیم فرود می آورم. نه اینکه نگاه این باشد که مدام محدودیت و انسداد بوجود آوریم. الان بحث سر این است که یک سری آیین نامه ها در وزارت ارشاد کهنه و قدیمی شده است. در این خصوص دو نگاه وجود دارد. عده ای معتقد بروزرسانی این آیین نامه ها هستند حالا سوال این است که بروزرسانی در جهت محدود کردن باشد یا باز کردن فضا. لزوما هم فکر نکنید منظور دوستان از این بروزرسانی باز کردن فضا است. اتفاقا خیلی ها می خواهند سینما را محدود کنند. هر فرد حکومتی هم که نگاه را بسته‌تر نکند قابل احترام است.

مدیرعامل خانه سینما درباره مراسم روز ملی سینما تصریح کرد: دوستان در هیئت مدیره مصوب کردند که پس از حدود ۷ سال امسال جشن خانه سینما را برگزار کنیم. حتی مصطفی کیایی نیز به عنوان دبیر جشن انتخاب شده بود اما جنگ ۱۲ روزه همه چیز را به هم‌ ریخت. در شرایط کنونی شاید واژه جشن نوعی توهین به مردم باشد اما ما تصمیم گرفتیم‌ روز سینما را برای تجلیل از سینما برگزار کنیم. ‌ ما مراسم روز جمعه ۲۱ شهریور در روز سینما را به عنوان یک گرامیداشت برگزار می‌کنیم. در این مراسم جایزه‌ای اهدا نخواهد شد زیرا ارزیابی صورت نگرفته است. مراسم ساعت ۱۹ در موزه سینما برگزار می‌شود و قطعاً با تعداد افراد کمتری برگزار می‌شود.

وی افزود: برای بررسی فیلم‌ها (داوری جشن خانه سینما) برای سال آینده، در حال طراحی مکانیسمی هستیم تا فیلمهای روز و نیز فیلم‌های باقی مانده از گذشته ارزیابی و داوری شوند.

اسعدیان در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش برای خانه سینما گفت: خیلی فکرها در سر ما قرار دارد و اینگونه نیست که کسی نخواهد کاری انجام دهد. ما در خانه سینما روی قیر حرکت می‌کنیم و باید با سختی زیادی به جلو حرکت کنیم. بودجه خانه سینما در سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان بوده که متمم ۳ میلیاردی هم به آن اضافه شد اما صرفا ۱۴ میلیارد از این بودجه دریافت شد. درحالی که هزینه های جاری خانه سینما در سال حدود ۱۰ میلیارد تومان است. با این محدودیت تلاش داریم خانه را پیش ببریم. با وعده ای که از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده ایم قرار است برنامه روز ملی سینما را هم با بودجه جداگانه برگزار کنیم نه از بودجه کلی خانه‌ سینما. پیدا کردن اسپانسر هم به دلیل جو روانی حاکم بر جامعه بسیار سخت است. دنبال این هستیم که بخش‌های منفعل را فعال کنیم از جمله کارگاه‌ها، برنامه‌های آموزشی و ... مثلا قصد داریم با وزارت ارشاد تعاملی داشته باشیم و با بیمارستان معتبری برای ارائه خدمات به اعضا قرارداد ببندیم.

وی افزود: خانه سینما بنگاه کاریابی یا کمیته امداد نیست بلکه باید شرایطی ایجاد کنیم که دوستان ما با شرایط آبرومندانه‌ای کار کنند.

مدیرعامل خانه سینما درباره تدوین یک قرارداد تیپ در خانه سینما عنوان کرد: دوستان ما سال‌ها است که دنبال تدوین یک‌ قرارداد تیپ‌ هستند تا تمام‌ دفاتر سینمایی به صورت یکسان براساس یک قرارداد کار کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضا نیز باید برای صنف کاری انجام دهند، تصریح کرد: خانه سینما خلاف تمام سیستم‌های سندیکایی جهان تشکیل شده است. زیرا در همه‌ جای جهان صنوف کنار هم قرار می‌گیرند و یک خانه تشکیل می‌دهند اما در ایران این روند وارونه بوده است. در آیین‌نامه خانه سینما آمده است که بودجه خانه سینما از حق عضویت اصناف تامین می‌شود اما هیچ ‌صنفی به خانه حق عضویت نمی‌دهد بلکه از خانه سینما بودجه هم دریافت می‌کنند. ما خودمان نتوانستیم یک صندوق اعتباری در خانه سینما تشکیل دهیم بلکه یک صندوق اعتباری در بیرون از این خانه برای ما ایجاد کردند. مسلما وظیفه دولت است که برای فرهنگ و هنر و سرگرمی مردم هزینه کند اما خودمان هم باید قدمی در این راستا برداریم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا خانه سینما مباحث مالی خود را به طور شفاف اعلام نمی‌کند، بیان کرد: من به طور شفاف بودجه سال گذشته خانه سینما را به شما اعلام کردم. خانه سینما نیز بودجه‌ای را برای دستمزد کارمندان، حق آب، برق و ... پرداخت می‌کند. بودجه‌ای به اصناف پرداخت نمی‌شود بلکه براساس برنامه‌هایی که به ما اعلام‌ می‌کنند بودجه دریافت می‌کنند و ما برای برگزاری برنامه‌ها به اصناف کمک می‌کنیم.

وی همچین درباره برخی اظهارنظرها نسبت بودجه خانه سینما گفت: سال قبل ۱۴ میلیارد بودجه به خانه سینما داده شد، در حالی که خرج بسیاری از هزینه‌های آن به بیش از ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد. نمی دانم این هزینه میلیاردی که گفته می‌شود چیست؟ البته باعث افتخار است که خانه سینما در بازرسی‌های مالی هیچگاه دچار مشکل نشده است. اما تاکید میکنم که خانه سینما بنگاه کاریابی و بنگاه خیریه نیست. بیمه بیکاری هم آماده‌سازی‌هایی نیاز دارد که مثلاً اول باید صندوق بیمه بیکاری آن تشکیل شود.

در ادامه علیرضا حسینی عضو هیئت رئیسه خانه سینما گفت: بابت کمک‌هایی که به اعضا پرداخت می‌شود باید بگویم که این اتفاق با هماهنگی روئسای صنوف انجام‌ می‌شود.

اسعدیان در پاسخ به لزوم تغییر ساختار جشن‌ها و مداخله خانه سینما در این زمینه گفت: ترجیح من این است که خانه سینما در این حد در کار صنوف دخالت نکند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه تشکیل یک صندوق اعتباری گفت: اگر به اهالی ثروتمند سینما بگوییم که یک صندوق برای افراد نیازمند سینما ایجاد کنند، اصلا شکل قشنگی ندارد. نباید این مبالغ پرداختی شکل صدقه و خیریه به خود بگیرد زیرا اصلا کار قشنگی‌ نیست.

اسعدیان درباره تعامل خانه سینما با رسانه‌ها بیان کرد: ما قرار نیست تعاملی میان هنرمندان و رسانه‌ها ایجاد کنیم زیرا این اتفاق وظیفه خانه سینما نیست. وظیفه ما این است که مانند امروز چنین دیدارها و گفتگوها را با رسانه‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل خانه سینما درباره تاثیر خانه سینما در شورای صنفی نمایش عنوان کرد: شورای صنفی نمایش حداقل از ۲۰ سال پیش در خانه سینما بوده است. یک اختلافی میان اعضای شورای صنفی برای انتخاب دبیر شورا وجود داشت که با توافقی درون گروهی موضوع حل شد. ‌شورای صنفی نمایش نیز هر هفته در خانه سینما برگزار می‌شود. در رابطه با کمک به جشنواره جهانی فجر باید دید که آقای حسینی دبیر جشنواره جهانی فجر از خانه سینما برای برگزاری جشنواره چه کمی می‌خواهند.

وی درباره پیگیری مشکل برخی سینماگران گفت: در ۲ سالی که اختلافات به شدت زیاد بود من با آقای کوهیان و خانم ستاره اسکندری پیگیر کار دوستانی بودیم که سال ۱۴۰۱ به مشکل خوردند. امروز نیز این پیگیری‌ها در حال انجام‌ ‌است که به امید خدا مشکل این دوستان حل شود.

اسعدیان تصریح کرد: در سال های گذشته نهادهای فرهنگی برای کنترل‌گری در فرهنگ تشکیل شده‌اند نه برای اینکه کار هنرمندان را تسهیل کنند. دیگر زمانه کنترل کردن نیست. به طور مثال فیلم‌ «پیرپسر» امسال اکران شد که مخاطب خاص خود را پیدا کرد. متاسفانه دوستان ما نگران قیمت بلیت بودند و اگر این فیلم با بلیت گران‌تری اکران می‌شد، قطعا فروش خیلی بیشتری نسبت به الان داشت.

وی با اشاره به حذف پروانه ساخت عنوان کرد: خانه سینما همواره ۲ عضو در شورای پروانه ساخت داشته است. وزارت فرهنگ و ارشاد موافق حذف پروانه ساخت است و ما در خانه سینما پشتیبان تصمیم تهیه‌کنندگان هستیم زیرا مسائل حقوقی این موضوع مربوط به تهیه‌کنندگان است. خود خانه سینما ‌مستقل از صنف تهیه‌کنندگان دخالتی در این زمینه ندارد.

اسعدیان درباره تعامل دولت با خانه سینما اظهار کرد: من ۲ هفته است که مدیرعامل خانه سینما شده ام و در یک سال گذشته اتفاقات عجیبی در کشور رخ داده است. نمی‌دانم در چنین شرایطی می‌توانم چه توقعی از آقای پزشکیان داشته باشم اما دوستان وزارت فرهنگ و سازمان ‌سینمایی در این دوره برخورد بسیار محترمانه ای با هنرمندان داشته اند.

مدیرعامل خانه سینما در پایان درباره اولویت‌هایش توضیح داد: ما در خانه سینما یکسری مسائل روزمره داریم و اگر درگیر این اتفاقات شویم ‌باخته‌ایم. ازطرفی یکسری مسائل کلان ‌مانند بیمه داریم که اگر این مساله را حل کنیم ‌قدم ‌بسیار بزرگی است.

علیرضا حسینی نیز در پایان درباره توقف سند ملی سینما توضیح داد: بدون تعارف خانه سینما اصلا این سند را قبول ندارد و نوشتن یک سند برای فرهنگ و هنر نافی مساله به‌روز بودن سینما است. این سند را دوستان از روی سند سینمای چین و چند کشور دیگر ‌تدوین ‌کرده بودند و اصلا مناسب شرایط کشور ما نبود. اگر قرار باشد اتفاقی رخ دهد با حضور و مشارکت خود سینماگران باشد و فعلا سند ملی سینما متوقف شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.