دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲

«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

برگزاری «جشنواره‌های بین‌المللی» ذاتاً اتفاقی مثبت و ارزشمند است/ تقویت «دیپلماسی فرهنگی» بدون استفاده از دانش تخصصی ممکن نیست

اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران؛ هوشنگ توکلی

سینماپرس: «هوشنگ توکلی» با بیان این مطلب که برگزاری جشنواره‌های بزرگ چندملیتی و بین‌المللی ذاتاً اتفاقی مثبت و ارزشمند است، گفت: به باور من، باید یک حوزه مستقل در سازمان سینمایی برای خرید و فروش آثار سینمایی شکل بگیرد تا ارتباط حرفه‌ای و مستمر با بازار جهانی برقرار شود. اصل ماجرا همین است؛ اگر چنین ساختاری ایجاد شود، چرا نتوانیم در عرصه تبادل فیلم چه فروش آثار ایرانی و چه خرید آثار خارجی موفق باشیم؟ این اتفاق می‌تواند بسیار مثبت و جریان‌ساز باشد.

«هوشنگ توکلی» بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی کشور در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به ظرفیت های بالقوه جشنواره جهانی فجر و تاثیر آن بر سینمای ایران اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌های بزرگ چندملیتی و بین‌المللی ذاتاً اتفاقی مثبت و ارزشمند است. مخاطبان داخل ایران با آثاری روبه‌رو می‌شوند که احتمال زیادی دارد در شرایط عادی فرصت تماشای آن‌ها را نداشته باشند و همین موضوع باعث شکل‌گیری یک مراوده فرهنگی جدی می‌شود. نکته مهم دیگر این است که نگاه ما از محدوده بومی و منطقه‌ای فراتر می‌رود و به یک نگاه جهانی نزدیک‌تر می‌شود؛ به‌ویژه در حوزه تولیدات هنری، خصوصاً سینما و تئاتر، این جهانی‌شدن نگاه می‌تواند عمق بیشتری به آثار ببخشد. در گام بعدی نیز اگر بتوانیم به بازار جهانی دست پیدا کنیم، این مسیر تکمیل‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: به باور من، باید یک حوزه مستقل در سازمان سینمایی برای خرید و فروش آثار سینمایی شکل بگیرد تا ارتباط حرفه‌ای و مستمر با بازار جهانی برقرار شود. اصل ماجرا همین است؛ اگر چنین ساختاری ایجاد شود، چرا نتوانیم در عرصه تبادل فیلم چه فروش آثار ایرانی و چه خرید آثار خارجی موفق باشیم؟ این اتفاق می‌تواند بسیار مثبت و جریان‌ساز باشد.

بازیگر فیلم های سینمایی «عبور از خط سرخ» و «قفس طلایی» با انتقاد از زمان برگزاری جشنواره جهانی فجر اظهار داشت: به نظرم درباره زمان برگزاری جشنواره نیاز به مشورت و بازنگری جدی وجود دارد. انتخاب زمان مناسب اهمیت زیادی دارد تا آثار تولیدشده در ازدحام دیگر رویدادهای سینمایی جهان گم نشوند و بتوانند دیده شوند.

وی با اشاره به تحمیل زمان برگزاری جشنواره از سوی «فیاپف» ادامه داد: واقعیت این است که در بسیاری از مسائل فرهنگی، شرایطی به ما تحمیل می‌شود، اما راه‌حل اصلی تقویت روابط عمومی و دیپلماسی فرهنگی است؛ یعنی باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که حتی از شرایط تحمیلی نیز بتوان بهره مثبت گرفت. تحقق این امر نیازمند حضور کارشناسان و نیروهای متخصص در حوزه بین‌الملل سینماست و اگر این عوامل کنار هم قرار بگیرند، تهدیدها می‌توانند به فرصت‌های اثربخش تبدیل شوند.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه گفت و گو با اشاره به دلیل از دست دادن رایزن های بین المللی سینمای ایران که در گذشته نقش جذب فیلم های معتبر بین المللی به رویداد جهانی فجر را ایفا می کردند؛ تصریح نمود: در این شرایط، به نظر می‌رسد باید نقش نهادهایی که امکان کمک دارند پررنگ‌تر شود؛ از وزارت امور خارجه گرفته تا شبکه رایزنان فرهنگی و دفاتر بین‌المللی مرتبط که شنیده می‌شود معدودی از آن‌ها فعال‌اند. این مجموعه‌ها نیازمند تقویت جدی هستند.

او ادامه داد: واقعیت این است که ما هنوز در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی ضعف داریم و بیش از آن‌که با یک برنامه علمی و تخصصی پیش برویم، برخوردی تجربی و پراکنده داریم. در حالی که توسعه ارتباطات جهانی در سینما یک کار کاملاً تخصصی است و به شناخت عمیق، برنامه‌ریزی حرفه‌ای و بهره‌گیری از نیروهای خبره نیاز دارد. شاید وقت آن رسیده باشد که دست دوستی به سوی کسانی دراز کنیم که شناخت و تجربه بیشتری در این عرصه دارند و از آن‌ها دعوت کنیم تا برای اصلاح این مسیر و تقویت ارتباطات بین‌المللی سینمای ایران کمک کنند.

«هوشنگ توکلی» در پایان گفت و گو خاطرنشان ساخت: تقویت دیپلماسی فرهنگی بدون استفاده از دانش تخصصی ممکن نیست و اگر این رویکرد جدی گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که بخشی از این فاصله ایجادشده با جهان ترمیم شود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.