جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹

سیاه نمایی عباس کیارستمی از ایران برای خبرنگار خارجی

عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران در نمایشگاه عکسش

سینما پرس – گروه سینما/ عباس کیارستمی در دوران حضورش در جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ کنگ در مصاحبه با خبرنگار هالیوود ریپورتر اوضاع ایران را وحشتناک و سیاه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، عباس کیارستمی که هر سه ماه در ایران کارگاه‌ آموزشی کارگردانی فیلم برگزار می‌کند درباره این کلاس‌ها به خبرنگار «هالیوود ریپورتر» در جریان جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ کنگ گفت: برگزاری کلاس‌ها تجربه بسیار خوبی بوده است، تا اینکه در آخرین دوره کلاس‌ها، زمانی که وارد کلاس شدم متوجه شدم هیچ کدام از دانشجوها هیچ کار جدیدی را برای مباحثه با خود نیاورده‌ است.

 

این کارگردان برنده نخل طلا که در جشنواره فیلم هنگ کنگ «مستر کلاس» برگزار کرده است در ادامه صحبت‌های خود گفت: به آن‌ها اخطار کردم که دیگر هیچ گاه به کلاس نمی‌آیم، برای اینکه از دست آن‌ها ناراحت بودم. اما وقتی کلاس را ترک کردم، دانش‌‌آموزان از من خواستند تا سعی کنم شرایط را متوجه شوم. این روزها اوضاع در ایران خیلی وخیم است.

 

این کارگردان 72 ساله در ادامه صحبت‌هایش اوضاع اقتصادی ایران را نیز اینگونه توصیف کرد: اوضاع اقتصاد ایران طوری است که مردم برای بقای خود در تلاش هستند. برخی از دانشجوها حتی دیگر قادر به پرداخت هزینه شهریه نیستند.

 

وی در ادامه نیز گفت: آماده شدن ایران برای انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده موجب به وجود آمدن بلاتکلیفی سیاسی در این کشور شده. اتفاقات پیش آمده در انتخابات قبلی هنوز در ذهن مردم باقی مانده است.

 

کیارستمی بدون هیچ اشاره‌ای به رویداد سیاسی و یا آمار و ارقام خاصی اظهار کرد: اوضاع در ایران هیچ وقت به این تاریکی نبوده است. ما اکنون علامت سوال‌های بسیاری را پیش رو داریم. برای نجات ملت باید معجزه‌هایی رخ دهد.

 

همچنین این کارگردان ایرانی علاوه بر اظهار امیدواری از اینکه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو این معجزات را به همراه داشته باشد گفت: اگر بگویم این انتخابات کمکی نمی‌کند نشان می‌دهد که من بدبین هستم.

 

کیارستمی که زیاد به مسائل سیاسی نمی‌پردازد، با تصریح این مطلب که در جواب دادن به سوالات سیاسی دارای تردید است گفت: من سیاستمدار نیستم. این کارگردان ایرانی حتی درباره حضور فیلم فرهادی و رسول‌اوف در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن نیز صحبتی نکرد.

 

بنابر اظهارات خبرنگار هالیوود ریپورتر، کیارستمی برای صحبت کردن درباره جعفر پناهی نیز تمایلی از خود نشان نداده است.

 

کیارستمی در این باره گفته است که به خودم قول داده‌ام درباره پناهی حرف نزنم، زیرا من آزادانه نمی‌توانم حرف‌های بی‌پروا و راست بزنم.

 

کیارستمی درباره ساخت فیلم در این نیز گفت: به دلیل دولت ایران، امیدی به ساخت فیلم در این کشور در آینده نزدیک ندارم، سینمای ایران اکنون به روش‌هایی ارزش‌گذاری می‌شود که من در آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنم.

 

کیارستمی در ادامه گفت: در حال حاضر به طور کلی هنر با سیاست بیشتر از حدی که به آن نیاز است در هم تنیده شده‌اند. بنابراین قضاوت را خیلی مشکل می‌سازد. اما همه می‌دانند این موضوع حقیقت دارد که برخی از فیلم‌ها به دلیل موضوع سیاسی یا اجتماعی مورد تشویق قرار می‌گیرند نه خود اثر. فیلم‌ها معمولا با توجه به موقعیت و اوضاع کارگردان و تهیه‌کننده آن سنجیده می‌شوند که این موضوع موجب سختی در تشخیص این دو مقوله می‌شود.

 

کیارستمی در آخر صحبت‌های خود نیز گفت: یک روانپزشک ایرانی-آمریکایی با زنان ایران مصاحبه‌هایی انجام داد و درباره تجربه خود در این مصاحبه‌ها کتابی را منتشر کرد، و نسخه‌ای از این کتاب را به ناشری در آمریکا فرستاد، اما ناشر با اظهار این مطلب که «این کتابی نیست که من بتوانم منتشر کنم» از انتشار این کتاب سر باز زد و علت منتشر نکردن آن را پیش‌بینی فروش پایین این کتاب اعلام کرد.

 

کیارستمی افزود: ناشر درباره انتشار این کتاب گفته است که « می‌خواهم کتابی را منتشر کنم که گرفتاری زنان ایرانی را نشان دهد، نه موارد مثبت آن‌ها را».

 

وی در این باره گفت: متاسفانه این حقیقت است که در حال حاضر گویی تمام رنج‌ها برای ما کافی نیست.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.