به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، «علی رفیعی» کارگردان نمایش «یرما» در نشست رسانه ای این نمایش که امروز در خانه هنرمندان برگزار شد، در مورد روند برگزاری وورک شاپ آموزشی خود تا به اجرا در آمدن نمایش «یرما» در خانه هنرندان، اظهار داشت: در زمانی که آقای پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی بودند قرار بر این شد که نمایش «خاطرات و کابوس های یک جامدادی» را با گروهی از هنرمندان نام آشنا به صحنه ببرم که تمامی مراحل آن و حمایت هایی که لازم بود نیز در این رابطه انجام شده بود اما من به دلیل عدم تطابق تنظیم وقت بازیگران دوشغله ای که برای اجرای نمایش دعوت شده بودند با ساعات تمرینات نمایش سرانجام اجرای این نمایش را لغو کرده و تصمیم به برگزاری یک وورک شاپ آموزشی برای جذب استعداد های درخشان بازیگری گرفتم.
وی ادامه داد: بر اساس فراخوان این وورک شاپ که چندان هم رسانه ای نشد حدود 300 نفر شرکت کردند که از میان این افراد 40 نفر از طریق نمایندگان و داورانی که از شاگردان من نیز بودند، انتخاب شدند بعد از آن نیز از میان این 40 نفر ریزش داشتیم و آنچه در این گروه فعلی می بینید نتیجه این وورک شاپ و تلاش این بازیگران جوان و مستعد است.
وی ادامه داد: در حال حاضر می توانم با افتخار بگویم که از حضور این 12 بازیگر نه تنها به خودم می بالم بلکه همه آنها را بر روی سر خود می گذارم و تا جایی که انرژی داشته باشم با آنها کار خواهم کرد، برای جامعه عمل پوشیدن به این خواسته تصمیم گرفتم که نمایشنامه جدیدی را برای اجرا در نظر بگیرم که به همین منظور جلسه ای را با محمد چرمشیر برگزار کردیم و امروز نیز دومین جلسه برای رسیدن به این مقصود را برگزار خواهیم کرد.
این کارگردان پیشکسوت با بیان اینکه تالار وحدت و مرکز هنرهای نمایشی همکاری ها و حمایت های لازم را از اجرای نمایش «یرما» نداشتند در این رابطه توضیح داد: تالار وحدت از طریق حمایت های مرکز هنرهای نمایشی علنا دست به سانسور نمایش زد و زمانی که با تلاش های فراوان در این امر موفق نشد دست به سانسور اقتصادی نمایش زد اما زمانی که باز هم ما موافقت کردیم بدون حمایت های مالی نمایش را به صحنه ببریم مانع سومی را برای ما تراشید و آن اجرای نمایش در ساعت 18 بود که به این حربه توانست ما را از اجرای این نمایش منصرف کند.
وی افزود: زمانی که نمایش را در کارگاه تمرین می کردیم فاصله ما با مرکز هنرهای نمایشی و رئیس بنیاد رودکی 10 متر بود، اما در طول این دو سال هیچ کس حتی برای یک بار به دیدن ما نیامد و در تمام این دو سال تنها یک دوربین مراقب رفتار و اعمال ما بود و در آخر هم ما با یک توطئه از تالار وحدت رانده شدیم.
کارگردان نمایش «یرما» تصریح کرد: تریبت بازیگر اساسا در ایران غلط است و افرادی که از آموزشگاه ها و مراکز اکادمیک بیرون می آیند درست آموزش داده نمی شوند، در طول این 12 شب اجرای نماش یک نفر آدم تئاتری برای دیدن نمایش نیامده است دستگاه ها ی فرهنگی و دولت مبرا از عدم گسترش تئاتر به عنوان یک ضرورت فرهنگی نیستند.
وی بیان کرد: ضرورت فرهنگی، پرستیژ ظاهری و تبلیغات سه کارکرد تئاتر در جوامع بشری هستند ما نمی خواهیم از تئاتر به عنوان یک وسیله ابزاری برای رسیدن به هداف استفاده شود، تئاتر یک ضرورت و یک نیاز فرهنگی است و باید در راه اعتلای فرهنگ ملت ها از آن بهره برد.
گفتنی است که در این نشست مجتبی آقا میرزایی، مسعود جهانبخش، یلدا عباسی، مصطفی ساسانی و نسرین درخشان زاده بازیگران نمایش «یرما» از تجربه حضور خود در نمایش «یرما» سخن گفتند و همه متفق القول بر این باور بودند که کار با «علی رفیعی» درخشان ترین تجربه و نقطه عطفی در کارنامه آنها است، و حضور در گروه این استاد تئاتر تجربه ای است که نصیب کمتر بازیگری در این حوزه می شود.
انتهای پیام/ش.ع -ب.ب
ارسال نظر