جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶

جشنواره شانگهای از خالق «روزی روزگاری در چین» قدردانی می‌کند

تسوی هارک

سینما پرس- گروه سینما/ مسئولان برگزارکننده شانزدهمین دوره جشنواره فیلم شانگهای با اهدای جایزه‌ای ویژه به تسویی هارک از این کارگردان و تهیه‌کننده صاحب نام ویتنامی قدردانی می‌کنند.

سینما پرس، گروه سینما/ تسوی هارک؛ کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «شمشیرهای پرنده دوازه اژدها» (Flying Swords of Dragon Gate) و «هفت شمشیر» (Seven Swords) و «روزی روزگاری در چین» (Once Upon a Time in China) با دریافت جایزه‌ای ویژه در مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره جشنواره فیلم شانگهای مورد قدردانی مسئولان برگزارکننده این جشنواره چینی قرار می‌گیرد.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، دبیر جشنواره فیلم شانگهایی درباره این کارگردان برجسته ویتنامی گفت: هارک دائما ایده‌ها، روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید را در آثارش و تاریخ سینمای چین وارد می‌کند.

 

مسئولان شانزدهمین دوره جشنواره فیلم شانگهای چندی پیش اعلام کرده بودند که انیمیشن سینمایی «دانشگاه هیولاها» (Monsters University) در مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره این جشنواره چینی نمایش داده می‌شود. بنابر اظهارات مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم شانگهای، انیمیشن «دانشگاه هیولاها» به صورت سه بعدی و با دوبله چینی در این جشنواره بین‌المللی اکران می‌شود.

 

دن اسکانلون کارگردان «دانشگاه هیولاها» است و رابرت ال. بیرد نیز فیلمنامه این انیمیشن را نوشته است. همچنین «دانشگاه هیولاها» داستان دوستی دو هیولا به نام‌های «مایک» و «سلی» را در دانشگاه روایت می‌کند. ناتان فیلیون، جان گودمن و استیو بوسمی از جمله بازیگران هالیوودی هستند که به جای شخصیت‌های انیمیشن سه بعدی «دانشگاه هیولاها» حرف زده‌اند.

 

مسئولان جشنواره شانگهای چندی پیش نیز فهرست اسامی اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره چینی را در حالی منتشر کردند که نام خسرو معصومی؛ کارگردان و نویسنده ایرانی نیز در بین آن‌ها به چشم می‌خورد.

 

خسرو معصومی که در سال گذشته موفق شد با ساخت فیلم سینمایی «خرس» جایزه بهترین فیلم پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای را به خود اختصاص دهد، پیش از این ساخت فیلم‌های سینمایی مطرح و برجسته‌ای مانند «باد در علفزار می‌پیچد»، «رسم عاشق کشی»، «جایی در دوردست» و «پر پرواز» را برعهده داشته است.

 

کارگردان برنده جایزه اسکار فیلم سینمایی «سخنرانی پادشاه» (The king’s Speech) ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهایی را برعهده دارد و یری منزل؛ فیلمساز اهل چک/ کریس کراوس؛ کارگردان آلمانی/ میشل سمن؛ منتقد فرانسوی/ نینگ هائو؛ فیلمساز چینی و یو نان؛ بازیگر چینی نیز دیگر چهره‌های سینمایی هستند که در کنار خسرو معصومی اعضای هیات داوران این جشنواره آسیایی را تشکیل می‌دهند.

 

همچنین مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم شانگهایی چندی پیش اعلام کردهند که با اهدای جایزه ممتاز دستاورد هنری این جشنواره چینی به الیور استون از این کارگردان و نویسنده مطرح و برجسته هالیوودی قدردانی می‌کنند. فیلم‌های سینمایی «جی اف کی» (JFK)، «وال استریت» (Wall Street)، «متولد چهارم جولای» (Born of the Fourth of July) و «وحشی» (Savages) از جمله آثار برجسته استون هستند.

 

استون 66 ساله که پیش از این در سال 1993 میلادی یکی از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم شانگهای بوده است، در مجموعه کلاس‌های «مسترکلاس» فیلمسازی که در این دوره از این جشنواره چینی برگزار می‌شود نیز شرکت می‌کند.

 

الیور استون پیش از این در سال‌های 1987 و 1990 میلادی برای ساخت فیلم‌های سینمایی «جوخه» و «متول چهارم جولای» موفق به دریافت 2 جایزه اسکار بهترین کارگردان شده است. همچنین او در سال 1979 میلادی نیز برای نگارش فیلمنامه «قطار نیمه شب» (Midnight Express) جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داده است.

 

جایزه ممتاز دستاورد جشنواره فیلم شانگهای در سال گذشته به مایک مداووی؛ تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «قوی سیاه» (Black Swan)، «جزیره شاتر» (Shutter Island) و «زودیاک» (Zodiac) اهدا شد.

 

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهایی بین روزهای 15 تا 23 ژوئن (25 خرداد تا 2 تیر) سال جاری برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.